• Mitt hjärta är hemma

Hur få tomatsås söt utan att söta?

När jag lagar tomatsås till mig (vuxna) använder jag ofta en hel del honung och salt för att få en bra smak. Hur gör jag för att få en sötare smak till ett litet barn? Vill inte sockra maten då!
    Har haft i morötter och majs med viss framgång, men finns det några andra bättre tips?

Tar gärna emot länktips eller tips på bra recept på "storkok" av babymat också, gärna fisk- eller vegetariska rätter.

• Svar på tråden Hur få tomatsås söt utan att söta?
  • Mitt hjärta är hemma

Vilka är söta då...? Jag använder ekologiska krossade tomater på burk.

• 68an

Ett tips är at låta tomater sjuda i minst 20-30 min för att få en bra smak. Sen tycker tomater om att få en gnutta strösocker, Jag kör alltid i ca 1 msk och då är det inte mycket om man ser att det är mat till ca 6 vuxna personer.

• 3fraimsdotter

Mitt hjärta är hemma skrev 2008-11-23 00:28:19 följande:

Vilka är söta då...? Jag använder ekologiska krossade tomater på burk.
    Köp vanliga tomater och låt dem mogna ordentligt ihop med äpplen i någon vecka (i fruktskål, inte i kyl) och använd dem till sås istället för krossade tomater. Du kommer att känna en stor skillnad bara där. Annars är det svårt. Man behöver ju inte häva i socker för att bryta en syra dock. Det räcker med en nypa och väljer du att ha rörsocker i är det iaf bättre än det vita sockret, om det nu är det som du inte gillar.
  • 3 hjärtan

jag hade bara färska tomater i till sonen, blir mycket sötare än de på burk, eller vill du ha krossade så använd 50-50, blir sött oavsett typ, men jag upplevde kvisttomaterna som sötare.

• Mitt hjärta är hemma

Oh vad ni är duktiga som använder färska tomater. Kokar ni dem hela eller halva och tar bort skalet efterhand?

• CeciliaB

Jag åt nån tomatsås med jag tror de va russin eller nån liknande torkad frukt i, jag tyckte inte de va nån jätte hit men de va många andra som gjorde....
    Sött va de iaf....

• Mitt hjärta är hemma

Huä, russin :-s Blääääää

Men tack för tipset Är ju precis vad jag efterfrågar.

• CeciliaB

Mitt hjärta är hemma skrev 2008-11-23 00:49:07 följande:

Huä, russin :-s Blääääää Men tack för tipset Är ju precis vad jag efterfrågar.
    Precis så reagerade jag med....=)
    Men kanske nåt annat liknande att koka med en stund och sen ta upp??
  • 3 hjärtan

jag skållade först så tog jag bort skalet och i början var jag så ambitiös att jag tog bort kärnor också... men efter hand använde jag skalet också...

• 3fraimsdotter

Jag tar alltid bort kärnorna eftersom jag lätt blir irriterad i slemhinnorna av "fröhuset" så att säga. Jag skållar inte utan kör dem i mixern med lök, vitlök, peppar och salt (som man ju då kan vara försiktig med till bebbar). Sedan kokar jag dem en stund, 10 minuter kanske och sedan är det färdigt.

När jag gör en vuxenvariant har jag i fond och en skvätt rödvin i oxå.

Gör man tomatsåsen på tomater som fått mogna ordentligt så tycker jag personligen inte att man behöver söta eftersom de i sig själv får en väldigt god och balanserad smak. Deras egen fruktsockerhalt balanserar syran bra när de är riktigt mogna. Det märks oxå vilken skillnad det är på dem när man skär i dem och på hur de ser ut om man jämför med om man använder dem direkt från affären. Färgen djupnar och skinnet blir lättare att skära i.

Men gör det till en vana att alltid ha äpplen och tomater ihop i en skål i köket så har du alltid goda tomater till matlagningen! Det är inte så knöligt som det kanske låter att använda vanliga tomater istället för sådana i tetra eller på burk och mycket godare.

• Miang

Man kan riva torkade aprikoser fint för att tillsätta lite sötma. (Det brukar jag göra och blanda med rivet äpple om äpplena är lite för syrliga.) Annars blir ju moroter söta när de kokat så att riva i en morot (inte för stor då de smakar mer beskt) borde bli gott i tomatsås.

• Mitt hjärta är hemma

Tack för massor av bra tips.

• mandorle

Och det viktigaste använd bra tomater! dom är redan söta!
    Man kan bättre använder italienska burk tomater än färska som smakar vatten.
    Mitt hjärta är hemma skrev 2008-11-24 11:01:46 följande:

Tack för massor av bra tips.
Svar på tråden Hur få tomatsås söt utan att söta?