• FredrikaS

födas med lunginflamation

kan barn födas med lunginflamation?
    det är en nära mig som påstår att hennes son föddes med det.. för att hennes vatten ska ha gått tidigt så barnet skulle då varit torrlagt typ..

jag ska kolla upp på nätet men tänkte ändå kolla om nån här inne är insatt i frågan!

~ * Lukaz 060819 och BF Lillebror 081129 * ~
  • Svar på tråden födas med lunginflamation
  • ahlcec

Jag tänker såhär, att kanske om barnet andats in mekonium (heter det så? Bajs alltså). Me jag vet inte.

• Wren

barnet kan få en kemisk lunginflammation om det "andas" in fostervatten med mekonium i. det är inte en bakteriell lunginflammation.
    så ja, barn kan födas med lunginflammation. (eller i alla fall få den väldigt tätt impå förlossningen)

• happy2
    FredrikaS skrev 2008-11-23 10:52:13 följande:
    kan barn födas med lunginflamation?det är en nära mig som påstår att hennes son föddes med det.. för att hennes vatten ska ha gått tidigt så barnet skulle då varit torrlagt typ.. jag ska kolla upp på nätet men tänkte ändå kolla om nån här inne är insatt i frågan!
    Ja fast de kallas för "kemisk" lungiflammation,, barnet kan ha fått ner skitigt o infekterat vatten (avföring)i lungorna som påverkar deras andings sen när de kommit ut, Barn kan bli jätte sjuka, spec de barns om har gått på övertid (mindre fostervatten) o är lite större i genomsnitt,,
  • happy2
    Wren skrev 2008-11-23 11:00:43 följande:
    barnet kan få en kemisk lunginflammation om det "andas" in fostervatten med mekonium i. det är inte en bakteriell lunginflammation.så ja, barn kan födas med lunginflammation. (eller i alla fall få den väldigt tätt impå förlossningen)
    Oj vi skrev våra svar samtidigt
  • FredrikaS

okej okej..
    hmm.. men då måste det väl finnas fostervatten ändå.. om barnet ska andas in det..
    tja jaja men det går på ett slags sätt ändå.. även om jag har svårt att tro på dena människan för historien ändrar sig väldigt mycket och ofta.. detta hände alltså inte nyss heller

enligt henne ska det vara att han hade inget fostervatten alls kvar i magen, för det hade sipprat ut under lång tid, och därför fick han lunginflamation.. tror han är född precis runt BF.. min tanke är att om man sipprar vatten så har man koll så det bildas nytt isf och lite mer koll på barnet..

men då KAN man alltså födas med en slags lunginflamation.. tack!

~ * Lukaz 060819 och BF Lillebror 081129 * ~
  • syrra

Om det har varit en lång vattenavgång >24 tim ökar risken för att bakterier ska vandra upp genom slidan och in i livmodern så barn kan födas med lugninflammation men även hjärnhinneinflammation/meningit eller blodförgiftning/sepsis. Genom en lungröntgen kan man avgöra om det är en lunginflammation eller något annat problem.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden födas med lunginflamation