• Singoalla

smör och rapsolja till 6 månaders

smör och rapsolja till 6 månaders, kan det vara farligt?? Jag har gett min dotter det och nu läste jag att det var 1.5% koksalt...

Någon som vet?

• Svar på tråden smör och rapsolja till 6 månaders
  • Tummen78

Den fick min dotter när hon var så liten! BVC hade den när fick prova på att göra smakisar på föräldraträffarna så det ska nog inte vara någon fara, du kan ju variera med ren olja i fortsättningen om det känns bättre!

• TipTop86

I vanlig rapsolja ska det inte vara nå salt!

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Jesster

Räkna själv . 1,5 % salt och du ger typ 1 tsk smör. Det är försvinnande lite salt

Salt i livsmedel är inte farligt. Salt överhuvudtaget är inte farligt. Däremot så är barn njurar inte fullt utvecklade och för mycket salt kan blir farligt därför ska man inte själv tillsätta salt i maten den första tiden. Men saltet i livsmedel kommer du inte ifrån, det räknas inte.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Tummen78

från ett år är det helt ok, men man ska fortfarande vara lite försiktig ändå. Det är ju faktiskt ingen som ska äta mycket salt, varken små eller stora...

• Ziggy75

Dt är jätteviktigt att tillsätta fett i maten och vi fick tips om rapsolja. Jag brukar ha i lite matgrädde också för smakens skull, men det tyckte inte BVC att vi skulle använda och inte heller smör, men det var mest pga att det är "fel sorts fett". Som tidigare har sagts, salt i livsmedel kommer man ju inte ifrån och lite smör kan ju inte vara farligt.

• fiamalm

Det bästa är rapsolja,det är mest naturligt, smör innehåller väl konserveringsmedel om jag inte minns fel. Det är jättebra att ge fett i maten.

• TipTop86

Som Ziggy75 säger så innehåller ju grädde å smör fel sorts fett fast det är rätt fett i rapsolja plus att det innehåller omega 3 och 6 =) ..

• Längtans Stina

Ett litet bidrag med fakta i olja/smör-debatten.

Smör innehåller enbart grädde, salt (normalsaltat: 1,2%, extrasaltat: 1,8%),mjölksyrakultur.
    Väljer man osaltat smör, så saknas saltet.

Smör innehåller både mättat och omättat fett men det är lite tidigt att prata om bra och dåliga fetter med avseende på kolesterol och kälförträngningar när det gäller barn. Fett använt på rätt sätt är bra för kroppen på många sätt och barn behöver bland annat mättat fett för utveklingen av sina små hjärnor. Tillexempel består bröstmjölken till 50% av mättat fett.

De flesta BVC råder olika i alla frågor, verkar det som. Vi fick rådet att använda smör eller rapsolja. Det kvittade. Klart bäst är dock att alltid välja ekologiska produkter till sina barn, både när det gäller fett, grönsaker och kött.

• Längtans Stina

Alltså, bröstmjölken har en fetthalt på 4,6% varav 2% kommer från mättade fetter. Annars hade man ju blivit kanonsmal görfort om man producerade 50%-ig bröstmjölk. Bara att drömma om...

• Dimitra
    Längtans Stina skrev 2008-11-23 15:29:03 följande:
    Smör innehåller enbart grädde, salt (normalsaltat: 1,2%, extrasaltat: 1,8%),mjölksyrakultur.
    Väljer man osaltat smör, så saknas saltet.

Klart bäst är dock att alltid välja ekologiska produkter till sina barn, både när det gäller fett, grönsaker och kött.
    Så vad väljer man, ekologiskt smör eller osaltat smör? Det har jag grunnat på ett tag och det är nästan ett år kvar innan mitt barn börjar med smakisar
    The Dimitra universe.
  • TipTop86

Fast rapsolja innehåller ju annat nyttigt också som omega 3 (inte 6 som jag skrev tidigare), vitamin E och antioxidanter.. Lite nyttigare än smör men skillnaden är kanske försummbar..

• Längtans Stina
    Dimitra skrev 2008-11-23 15:34:21 följande:
    Så vad väljer man, ekologiskt smör eller osaltat smör? Det har jag grunnat på ett tag och det är nästan ett år kvar innan mitt barn börjar med smakisar
    Ja, det bästa hade ju varit en kombination med det finns ju inte ännu. Men det finns i alla fall ekologisk rapsolja och mättat fett kan man ge barnen genom ekologisk grädde och ekologiskt fläskkött.

Härligt att du redan tänker så långt fram Dimitra! Man kan inte vara nog förbredd... Lycka till med graviditeten.
Svar på tråden smör och rapsolja till 6 månaders