• Skogsbruden

Koka ris till många

Jag börjar bli lite stressad för jag har insett att jag har bjudit 80 pers till sonens ettårsdag och ska laga maten själv. Det blir köttgryta med ris hade jag tänkt eftersom grytan går att göra i förväg och frysa.

Oron gäller främst riset. Jag har två riskokare av normalstorlek och det räcker ju inte långt. någon som har erfarenhet av att göra ris till många? snälla hjälp! Långpanna i ugnen? Stora kastruller? hur många portioner går att koka i kastrull och det blir bra? Jag tänkte ha basmatiris, det är det godaste tycker jag.

• Svar på tråden Koka ris till många
  • Dhana

långpanna i ugnen går utmärkt, men då ska man helst ha ånga eller kombi ugn. och lock.

man kan frysa ris men det blir inte lika gott när man värmer upp det sen.

jag hade lånat två STORA grytor och kokat upp riset. om du har bröd och sallad till behövs inte så mycket ris som man tror. jag skulle nog koka till ca 20 pers. Man gör alltid för mycket, även på jobbet tycker jag.

( kock)

• Dhana

20 port per gryta alltså i omgångar och varmhålla det i annan form......

• Dhana

Så här gör man med varmluftsugn. Värm ugnen till 180-200 grader.

Koka upp saltat vatten i en kastrull,  dubbelt så mycket vatten som ris.

Mät upp riset i en långpanna/bleck, ställ in i ugnen och häll på det kokande vattnet.

Täck med en bakplåt/lock och baka omkring 5 minuter längre än vad som behövs i kastrull på spisen. Dvs ca 25-40 min

Lycka till !!!

• Skogsbruden

Tack för hjälpen! Nu känns det lite lugnare. Du har nog rätt i att man oftast gör för mycket. Vi ska ha grönsaker, bröd och ost till så man borde ju bli mätt. Du tror alltså att 2x20 portioner räcker? i så fall klarar jag mig. Vi har tillgång till 6 plattor så då finns det plats över för värmning av grytan.

• Dhana

60 port kanske. inte mer.... beräkna ca 1,5 -2 dl per person. vissa tar mer vissa inget alls. lycka till !

Svar på tråden Koka ris till många