• ronja123

Vilken del av förlossningen var värst??

Födde för en vecka sedan. Hade värkar av och till i 48 timmar. Var öppen 4 cm när vi kom in och därefter tog det ca 15 timmar innan hon kom ut. Allt gick bra och jag hade bra smärtlindring, både EDA och lustgas. Det jag inte var förberedd på var hur ONT det gjorde från det att jag var öppen 10 cm tills krystvärkarna började. De två timmar det tog för lilltjejen att komma ner var rena helvetet, tur att lustgasen fanns då. Vad tyckte ni var mest smärtsamt under er förlossning?

• Svar på tråden Vilken del av förlossningen var värst??
  • Skrik och Panik

Det värsta är den sista biten innan man får trycka ut bebisen tycker jag, när det pressar mot ändtarmen och man är övertygad om att bebis tänker ta den vägen ut

• ouiouioui

Jag tyckte krystningen var värst. Jag var 10 cm öppen när jag kom in, fram till dess hade vi varit hemma (och på IKEA). Värkarna började sen morgon någon gång och på eftermiddagen någon gång satte jag på TENS-apparaten. Jag klarade mig bra på TENS och profylaxandning till dess att vattnet gick (det gjorde ont men var ändå hanterbart). När vattnet gick fick jag ganska kraftiga värkar och fick då lustgas i kanske 20-30 min innan krystvärkarna kom. Då tog de lustgasen igen eftersom jag inte tryckte på ordentligt. Själva krystningen tog ca 35 min men kändes som evigheter...ajaj!

• Roger Kynard

Mitt värsta var när han fastnade och de försökte med yttre tryck och sugklocka. Inte den fina lilla plastklockan utan den från medeltiden som kom inrullandes på hjul. Det gick inte att få ut honom trots att läkaren tog spjärn mot sängen och drog flera gånger. Så det blev akutsnitt :o(

• AlfredsMor

FÖRVÄRKARNA UTAN TVEKAN. AJ AJ AJ

Jag hade väldigt tur tror jag. Låg inne för havandeskapsförgiftning i 20 dar innan Alfred kom. Jag var så trött på sjukhus så jag sket i hur ont det skulle göra. De satte igång mig 16.00 en tisdag och förvärkarna kom smygande framåt kvällen. Vid 01.00 hade jag så ont så då fick jag en morfinspruta och på den kunde jag sova till ca 06:00. SEN började det värsta. 08:00 hade jag öppnat mig ca 6 cm och hade hur ont som hellst. Använde bara vetekudde och andning som smärtlindring fram till 10:20 då fick jag ryggbedövning.. Satt bara och väntade på att den skulle värka, 10:48 började krystvärkara och 11:02 va han ute så krystvärkana var verkligen ingenting mot förvärkarna tyckte jag.

• Lincon

Jag tyckte det var som värst vid öppningsskedet. Jag tog en spruta peditin när jag var öppen 3,5cm (det var då olidligt!!) och 10 minuter senare så somnade jag! Så jag kom väl lindrigt undan för 90 minuter senare vaknade jag av krystvärkar och då gjorde det inte ont mer efter det som tur var.

• Eisa

Slutet av öppningsskedet... Då var värktopparna riktigt vassa.

• Flisan79

Hade ett liknande tidsförlopp som TS. Tyckte EDAn hjälpte mot värkarna men tyvärr så hjälper det ju inte vid krystandet. Själva krystvärkarna minns jag inte enns då jag tyckte det gjorde så ont i bäckenet och allt där nere när bebben var på väg ut. Det gjorde så ont att jag inte vet om jag vågar föda igen och dottern är nu 21 mån så det har ändå gått ett tag.

• Mumma 80

När jag öppnades från 3 cm till 10 cm, det skedet varade i ca 45 minuter så jag hann bara med lustgas. Gjorde SVINont!

• Syskonen Stjerneby

Krystvärkarna var nog det värsta, inte för att det gjorde ondast av allt men det var verkligen den värsta "känslan" av allt. Speciellt när jag inte fick krysta på en gång, BM var tvungen att göra en koll först. Att försöka hålla sig tillbaka när krystvärkarna kom var hemskt!!
    Sen så var "vanliga" värkarna åxå hemska, öppnade mig så himla fort åxå så det gjorde riiiktigt ont.

Mamma till underbara Zonny 05-12-09, o bebis i magen BF 20 Februari!
  • SanSin

Jag tycker faktiskt det värsta var när dom skulle sy ihop mig efteråt. Min lilla prins hade åkt upp på barn4 och min sambo följde med, så där låg man med benen i vädret och alla "braiga" bedövnings-hormoner hann gå ur kroppen, sen när dom skulle sy tog jag både lustgas, spraybedövning och stickbedövning, men det gjorde lik förbannat ont. Sen var det väl vetskapen om att lillen hade lite svårt att andas som gjorde saken värre. Allt annat gick som lätt tycker jag. Krystade i en timme drygt och efter ett klipp kom han ut. Det kändes dock som 5 minuter tyckte jag. Jag tror jag hade det ganska lindrigt motför andra. *pui*

Svar på tråden Vilken del av förlossningen var värst??