• Mysgos

Har ni dikter om mammor som har dött eller ska dö?

Min mamma har en dödlig sjukdom som heter ALS.
    Den går inte att bota och hon har ungefär ett år kvar att leva som det ser ut nu. Kan bli kortare, kan bli längre.

Det är svårt att hantera denna otroliga sorg över att jag snart ska förlora min mamma. Hon som precis fått blivit mormor till mitt efterlängtade IVF barn och som knappt fått lära känna honom ens!
    Det är alldeles för tidigt för mamma att försvinna från jorden nu, men på något sätt måste jag klara av det här och hantera den otroliga sorg som jag bär på över vetskapen att hon snart är borta.

Dikter är något som jag gillar att läsa och som ofta kan sätta ord på mina tankar och känslor.
    Därför letar jag nu efter fina dikter som handlar om mammor (eller pappor) som ska dö eller som har dött.
    Vill ni som har några fina dela med er så skulle jag bli väldigt tacksam!

Kram från mig!

♥ (¯`°?.¸ ♥Mamma - Jag älskar dig!´¯) ♥
  • Svar på tråden Har ni dikter om mammor som har dött eller ska dö?
  • Mysgos

Jag kan börja med en dikt som jag tycker är väldigt fin:

Gråt inte jag finns inom dig alltid.
    Du har mitt ansikte, min kropp.

Jag finns i dig, du kan ta fram mig när du vill.
    Allt som finns kvar av mig är inom dig,
    så är vi alltid tillsammans.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Mamma - jag älskar dig!´¯) ♥
  • Maskot

Carola har en jättefin låt som hon skrev till sin mamma när hon skulle dö. Den bygger på det samtal de hade, när de tog sitt farväl. Carola skrev efter det den här låten, och sjöng den också på sin mammas begravning. En väldigt stark låt som jag gråter till varje gång hon sjunger den.

"Allt kommer bli bra mamma" heter låten.

• Mysgos

Tusen tack för det tipset, jag har lyssnat på den inne på youtube och den var verkligen jättefin!
    kram

• Isaxgården

Jag är tyvärr inte så bra på att skriva dikter men för snart 7 år sedan förlorade jag min älskade mamma i Als. Jag skrev en dikt till dödsannonsen men just nu kommer jag inte ihåg den i huvudet. Lovar att återkomma. Vill du "prata" med någon får du gärna skriva. Skickar styrkekramar till dig och din familj!

/ Anneli

• Mysgos

Hej igen!
    Så din mamma hade också ALS, vad hemskt.
    Vilken sort hade hon? Min mamma har den bulbära.
    Du får gärna återkomma när du kommer ihåg dikten!

kram

• Isaxgården

Hej igen,

Här kommer min lilla vers till mammas dödsannons i tidningen. Som du märker har jag inga författartalanger direkt men kändes ändå skönt att få skrivna något med egna ord.
    Håll till goda:

Älskade lilla mamma, nu är
    Din smärta slut
    Du somnade så stilla,
    så fridfullt
    och nu får Du vila ut.
    Du försvann vid alldeles
    för unga år
    av en sjukdom så svår
    Vi vet att Du alltid på
    oss tänkt
    Tack för allt som Du
    oss skänkt
    Borta för alltid Du nu är
    men i vårt minne är Du här.

Anneli 

Svar på tråden Har ni dikter om mammor som har dött eller ska dö?