• Erkens mamma

Har du barn född vecka 32+0 eller runt där?

Har en moderkaka som bråkar en massa med mååånga allvarliga blödningar. Ligger sedan fyra veckor tillbaka inlagd på special förlossningen/bb.

Efter ny blödning idag så har vi fått prata med läkaren som sa att om vi tar oss till vecka 32+0 så kan de tänka sig att ta ut bebisen -eftersom vi är ett extremfall...

Nu undrar jag därför: Hur har det gått för er som fått barn i vecka 32+0 eller runt där? Hur stora var barnen och hur länge fick ni stanna på sjukhuset? Hur gick det med amningen?

Har tusen frågor så snälla skriv gärna allt ni kan komma på som kan vara bra att veta.

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-08 08:16
    Uppdatering:

Elias föddes med akutsnitt i vecka 29+4.
    Allt har gått bra och nu har vi äntligen kommit hem på permission efter veckor med respirator, CPAP och syrgas i grimma. Han är nu 35+6... Han vägde 1425 gram som minst och är nu uppe i 2318 gram -store killen!
    Han ammar fullt nu och vi hoppas på att bli utskrivna från sjukhuset snart.

• Svar på tråden Har du barn född vecka 32+0 eller runt där?
  • Nettis1975

Min dotter föddes i v.32+0.

Hon var tillväxthämmad och vägde 1360g när hon föddes. Vi blev kvar på neonatal i fyra veckor och hade sedan hemsjukvård i tre veckor.

Min amning kom aldrig igång. Hon sondmatades i sex veckor och tog flaska direkt efter det.

• Erkens mamma

Nettis: Vet du hur mycket tillväxthämmad hon var?
    Min bebis ligger på ca 9,7% plus enligt senaste tillväxt-ul.

Hur mår hon idag? Några komplikationer?

Tack för att du svarade

• Nettis1975

Hon var ungefär 25-30% tillväxthämmad. Enligt BM ska barn i v.32 väga mellan 1800-2000g.

Hon mår bra idag, är 3½ år. Liten och tunn dock, har alltid legat under sin kurva.

Hon hade i början problem med ögonen, risk för att utveckla ROP. Något som för tidigt födda kan råka ut för. Men det vände efter många veckor.

Än så länge har vi inte upptäckt några andra problem, men vissa saker kan komma senare i livet för prematurbarn.

Det vi inte lyckas få är en sjukförsäkring på henne.

• Superizza

Min son kom i v32+1.. Va vägde 1920 o va 43cm lång.. vi låg inne i 40 dar..

• Pormoicheia

Sonen föddes i v. 32+5.
    När han föddes vägde han 1980 gram och var 44,5 cm lång.

Då det var helt oväntat och vi därmed inte fått kortison så var han hemskt dålig i lungorna (omognad+infektion) första veckan.
    Men då du varit inskriven sedan en månad tillbaka och de håller koll så har ju barnet du bär på bättre förutsättningar
    Han hade Cpap (http://sv.wikipedia.org/wiki/CPAP) och en massa andra slangar överallt.

Axel sondmatades helt första veckan då han var för dålig för att orka suga.
    Andra veckan kom vi igång med amningen men han var tvungen att sondmatas extra för att få i sig rätt mängd och efter 3 veckor fick vi åka hem (trots att de tyckte att han var för liten).

Han har inte varit ovanligt sen med någonting i utvecklingen och är idag en helt vanlig 2-åring.

Hoppas allt går bra!

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Pormoicheia

Vi fick aldrig någon hemsjukvård men gick på täta kollar på bvc i början.

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Erkens mamma

Pormoicheia:

Vi har hunnit få kortisonbehandlingen redan så förhoppningsvis hjälper det till att göra lungorna bättre.

Ni fick ju ändå åka hem rätt så fort trots att han var dålig första veckan.

Tack för att du ville dela med dig av hur ni hade det

Svar på tråden Har du barn född vecka 32+0 eller runt där?