• brokig

Vad är kartonnage?

Letar julklappsböcker på bokus. Kartonnage står det som pärmtyp. Är det något mellanting mellan pocket och inbunden eller? Hittar ingen av de begreppen på dne aktuella boken, och vill inte gärna köpa fel pärmtyp till mottagaren.

• Svar på tråden Vad är kartonnage?
  • Odeys
    brokig skrev 2008-11-23 13:12:40 följande:
    Letar julklappsböcker på bokus. Kartonnage står det som pärmtyp. Är det något mellanting mellan pocket och inbunden eller? Hittar ingen av de begreppen på dne aktuella boken, och vill inte gärna köpa fel pärmtyp till mottagaren.
    Ja det kan man kalla det sv.wikipedia.org/wiki/Kartonnage
  • brokig

Tack luscious.

Jag har läst de tidigare böckerna i den här serien och trodde de var inbundna. Nu blir jag så osäker på det här med kartonnage. Priset gör att de känns betydligt simplare än de jag läst, men jag kan inte hitta dem som inbundna...

• enlitenbitkaka

Var tvungen att kolla igenom mina böcker. Hade några kartonnage-böcker och de känns ju i stort sett som inbundna böcker. Hård pärm osv men omslaget sitter ju fast i pärmen, och inte läs utanpå som på mina inbundna böcker. Och de indbundna har ju den där lilla "tygbiten" närmast ryggen som kartonnageböckerna saknar. Förstår du?

• brokig

Ja, jag förstår hur du menar. Jag är dock ganska säker på att de tididgare varit helt inbundna och då kostat runt 300 kr. Eftersom de här är nyare verkar det osannolikt att jag skulle kunna köpa dem för 85 kr. Nackdelen med näthandel helt klart

Svar på tråden Vad är kartonnage?