• Prillan73

Tvättar du nya gardiner ?

Tvättar du nya gardiner innan du hänger upp dom ?

• Svar på tråden Tvättar du nya gardiner ?
  • sulinajo

Nej..om de inte luktar sådär skumt som vissa nya textilier gör.

• Prillan73

Mina nya luktar inte illa, men de är väldigt styva i tyget.......funderar på om det hjälper att tvätta dem.......

• och

Jag tvättar nya gardiner som är av bomull, för att se om de krymper så att det blir rätt när man lägger upp dem.

Nya gardiner brukar vara behandlade, så om du tvättar dom så blir de mjukare.

• Tulltan

Jag tvättade panellängder som luktade "fabrik". De blev skeva och jättefula. Jag provade att stryka dem när de var blöta, men det hjälpte inte...
    Ångrar att jag tvättade dem, lukten hade säkert försvunnit med tiden.

• rosyposy

Ja om de luktar illa så gör jag det. Kollar dock alltid tvättråden innan. Skulle de bli förstörda (som Tulltans) hade jag gått tillbaka till affären med dem.

• Jica

De har sagt i tygaffären till mig att man aldrig ska tvätta gardiner....

• rosyposy
    Jica skrev 2008-11-24 11:09:18 följande:
    De har sagt i tygaffären till mig att man aldrig ska tvätta gardiner....
    Varför skulle man inte göra det? Ska man kasta gardinerna när de blir lortiga alltså? Visst att jag gillar att konsumera saker men det verkar ju bara slösaktigt.
  • och

Antagligen för att affären vill slippa dyra reklamationer.

Men visst är det urfånigt, klart gardinerna ska hålla för en tvätt.

rosyposy skrev 2008-11-24 11:10:23 följande:
    Varför skulle man inte göra det? Ska man kasta gardinerna när de blir lortiga alltså? Visst att jag gillar att konsumera saker men det verkar ju bara slösaktigt.
  • rosyposy
    och skrev 2008-11-24 11:12:45 följande:
    Antagligen för att affären vill slippa dyra reklamationer. Men visst är det urfånigt, klart gardinerna ska hålla för en tvätt.
    Hahaha, ja men det MÅSTE ju vara så.
    Min svärmor hävdar också att man inte ska tvätta gardiner, hon blev för övrigt också upprörd när jag bytte ut gardeinerna i mitt och min mans hus som HON sytt och satt upp fem år tidigare (innan jag kom in i min mans liv). De var inte speciellt fräscha trots att de dammsugigts regelbundet.
  • och

Alla färdigsydda gardiner är behandlade, och anledningen är att affären vill att tyget ska falla snyggt, trots att det inte är av tillräckligt bra kvalitet för det. Att de sen har lyckats lura konsumenterna till att man inte ska tvätta dem för att upptäcka hur lurad man blir är helt otroligt, tycker jag. För självklart blir gardinerna smutsiga, och fem år gamla gardiner låter inget vidare, klart de måste tvättas.

• rosyposy
    och skrev 2008-11-24 11:23:34 följande:
    Alla färdigsydda gardiner är behandlade, och anledningen är att affären vill att tyget ska falla snyggt, trots att det inte är av tillräckligt bra kvalitet för det. Att de sen har lyckats lura konsumenterna till att man inte ska tvätta dem för att upptäcka hur lurad man blir är helt otroligt, tycker jag. För självklart blir gardinerna smutsiga, och fem år gamla gardiner låter inget vidare, klart de måste tvättas.
    Håller helt med! Helt otroligt vad man kan slå i folk. det säger väl sig självt att man bör tvätta gardiner efter en tid, snuskigt annars.
Svar på tråden Tvättar du nya gardiner ?