• Avanna

Hur svarar ni när andra barn frågar om var barnets pappa är ?

Hej,
    Min son har nu börjat bli lite större och de andra barnen pådagis har några börjat fråga mig vid hämtning om vart hans pappa egentligen är ? och de nöjer sig inte med att han inte finns. Tycker det känns lite konstigt att dra framför alla barn det här med blommor och bin,pappafrön och donator. Historien väcker förmodligen ännu fler frågor. Hur gör ni ?

• Svar på tråden Hur svarar ni när andra barn frågar om var barnets pappa är ?
  • Linastrumpan

Hur gamla är barnen? På min dotters dagis frågar de äldre barnen ibland (5år) men jag brukar bara säga att:-Nej, hon har ingen pappa och det finns barn som inte har någon mamma heller, eller två mammor eller två pappor. Det har hittills fått tyst på nyfikna barn

• Egalia

Kanske förklara för barnen att familjer ser olika ut, vissa är bara vanligare än andra. Vissa barn har en mamma, andra två mammor, vissa en pappa och en mamma eller två pappor, en familj kan bestå av en mormor och ett barn (som Kajsa Kavat)...ja och så vidare i alla upptänkliga variationer. Kanske svårt att hinna med längre förklaringar vid hämtning. Hur jobbar förskolan med att få barnen att förstå att det finns olika familjebildningar? Där kan de ju göra ett stort arbete genom att läsa sagor med olika familjer, prata om detta etc. Jag skulle nog prata med pedagogerna...

• pusselbitar

Än så länge har vi inte fått några sånna frågor, vår son går på en småbarnsavd än så länge. Men vi har pratat ganska mycket med hans pedagoger om det och jag hoppas att de tagit till sig och arbetar aktivt med att belysa alla olika familjekonstellationer.

Tycker du ska prata med pedagogerna, det finns så mycket de kan göra.

Enda frågan jag fått en dag när jag hämtade var en lite äldre flicka på vår sons avdelning som frågade varför jag inte hade min mamma med mig när jag hämtade Dex. Hon tyckte nog jag såg lite för ung ut för att vara mamma. Visserligen är jag nog en ganska ung mamma och ser nog yngre ut än vad jag är

• Ingunn

Jag säger: Nej, hon har ingen pappa - hon har två mammor.

• fryxan

korta svar kan ibland vara de bästa för barn ,allt annat blir annars för krångligt.
    däremot prata gärna med personalen hur dagarna ser ut om man kan ha en sagostund med en annorlunda fam,sammansättning.
    det kan öppna upp för en pratstund mellan personal o barn.
    där varje barn får ställa en fråga.

verkar ju vara barn där som är äldre än 3-4 år eller?
    eftersom de har undrat.
    ibland tänker vi vuxna för mycket--------
    säg bara att barnet har 2 mammor punkt, sammtidigt fråga barnet om hur många föräldrar har du?
    är det en mamma el pappa?

• blubbisen

Vi har ju haft tur.. för på min dotters dagis finns en fröken som är jämngammal med mig och hon är gift med en annan kvinna så barnen vet att det kan se olika ut *S* så ibland leker dom mammam mamma barn, *ler brett*

• sweetlina
    blubbisen skrev 2008-12-17 16:47:25 följande:
    Vi har ju haft tur.. för på min dotters dagis finns en fröken som är jämngammal med mig och hon är gift med en annan kvinna så barnen vet att det kan se olika ut *S* så ibland leker dom mammam mamma barn, *ler brett*
    ohhh va härligt.-)
  • Millans hustru

Vi svarar att vår dotter inte har någon pappa, men att hon har två föräldrar precis som de allra flesta (inte alla) barn. För oss har det redan från början känts viktigt att vara tydliga med att dottern inte har en pappa. en donator är itne en pappa. Pappa är något man ÄR, då har man itne bara lämnat sperma. För oss är det viktigt att dottern vet att det inte är att vara pappa. Det blir en bra konstig fadersbild i så fall.

• MalinBN

Vi säger att han har ingen pappa, han har två mammor istället. De flesta barn köper det rakt av. Det är oftast deras föräldrar som behöver förklaringar.

• long distance runner

Vårt barn går inte på dagis ännu, men i förrgår "kom jag ut" för en fyra-femåring i tvättstugan *s*

Hon frågade, "var är bebisens pappa?", och jag sa "han har ingen pappa". Hon sa "varför då?" och jag "för att det är så bara". Och hon "men varför har han ingen pappa?" och jag "han har bara inte det, men han har två mammor, och det är ju lika bra", och hon "ja, det är det, men var är den andra mamman då?".

Kan ju säga att hennes mamma som var med i tvättstugan hade ganska långa öron... Fast hon har nog redan fattat hur det ligger till.

• Prins Kevin

Som förskollärare säger jag att ta det med pedagogerna så kan de ta in det i verksamheten...Det är viktigt att barn lär sig att alla är olika men alla är ok. Det är även vår yrkesgrupps uppdrag enligt läroplanen.

Lycka till!

• Idancealone

vad finns det för böcker om annorlunda familjer? tex som Kajsa Kavat?
    måste ju finnas fler om barn med bara en mamma/en pappa eller två mammor eller två pappor. eller dom som har flera av varje =)

kanske ngt man kan tipsa dagis om att köpa eller köpa och ge/låna ut till dagis?

här är föresten en länk till ett fölag som två kompisar till mig har
    http://www.vombatforlag.se/index2.htm

• fryxan
    Svar på #12
    superhärligt ska kolla den.
    har berättat egna sagor i många år för en kille som har 2 mammor , nu är han för stor för sagor men vi har fått en lilla syster till honom.
    det går framåt som man kan säga hela tiden
    tack för tipset idancealone
Svar på tråden Hur svarar ni när andra barn frågar om var barnets pappa är ?