• Anonym (vin??)

Drack ett halvt glas rött vin???

Hej
    är så glad över graviditeten, i fredags var jag på julbord ch åt mycket mat och drack ett halvt glas rött vin och har nu läst att mitt barn skulle varit medvetslös pgav detta :((( mår så dåligt
    jag har inte druckit alls under grav gjorde detta misstag e så rädd nu,,,,tacksam för svar....

• Svar på tråden Drack ett halvt glas rött vin???
  • Anonym (?)

Det är nog ingen fara, men varför drack du om du visste att du är gravid?

• Leos och Vincents mamma

Men om du är så orolig, varför drack du när du vet att du är gravid? Så svårt är det inte att hålla sig ifrån alkohol när man är gravid!

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Anonym (dddddddddd)

Men de nya rönen säger ju att man kan dricka 2 glas vin i veckan som gravid utan att det har den allra minsta negativa påverkan på fostret?
    Ta´t lugnt, jag tror inte att ditt barn blev medvetslöst, låt bli att dricka i framtiden bara så att du slipper bli så orolig. Jag drack lättöl och ett halvt glas vin då och då på t.ex nyår och någon stor födelsedagsmiddag som gravd och jag har världens piggaste och smartaste son i dag.

• Anonym (vin??)
    Svar på #2
    jag tänkte på alla dumma artiklar om att det inte skulle vara farligt med ett halvt glas men nu har sån ångest över allt jag läst att mitt barn ska behöva ligga medvetslös i magen pg av att jag drack detta vin :(((((
  • Anonym (?)

Trots alla artiklar och nya rön om att man kan drick alkohol så råder väl fortfarande de flesta bm till att avstå, det gör iaf min och för mig är det en självklarhet.
    Men ts, jag tror verkligen inte det är någon fara om det hänt EN gång, så försök att inte oroa dig.

• Nennnie

Vill inte förespråka att man ska dricka alkohol under graviditet. TS bad er inte bli arga för att hon har druckit, hon ångrar sig ju tydligt och det är redan skett.. Tror inte TS gör om det. Hon frågade om det kan ha skadat barnet, och det har ju visat sig att det faktiskt inte är någon fara, men jag skulle undvika alkohol över huvudtaget.

• Anonym (vin??)
    Svar på #3
    jag har inte svårt alls för att hålla mig ifrån sprit och jag röker ej tänker mycket på vad jag äter med jag tänkte på detta jag läst i tidningen och nu i eftertanke har jag läst på fl om vad folk vet och blev rädd när det står att mitt barn skulle ligga medvetslös pg av detta klart jag blir orolig då ångrar detta... aldrig gör jag om det.
  • Anonym (dddddddddd)

Anonym (vin??) skrev 2008-11-23 19:16:46 följande:

Svar på #2jag tänkte på alla dumma artiklar om att det inte skulle vara farligt med ett halvt glas men nu har sån ångest över allt jag läst att mitt barn ska behöva ligga medvetslös i magen pg av att jag drack detta vin :(((((
    Nej då, släpp det, vet du inte att i england så får gravida dricka 2 pints öl i veckan! Inte för att jag skulle göra det som gravid, men ändå, de har ingen skrämselpropaganda där såsom de har här. Jag tycker personligen inte att man ska dricka och om man gör det så ska det vara lite, men jag tycker att det råder en överdriven hets i Sverige angående detta och oron är nog 10 ggr farligare än själva vinet.
  • Anonym (...)

Men du...först ska vinet genom din kropp och sen genom moderkakan.. ganska troligt att det blev en väldigt utspädd promillehalt om ens någon. Du kan vara lugn, det är nog ingen större fara med din bebis. Sådana där artiklar är skrämselpropaganda och man får allt ta dem med en nypa salt.

Lycka till med kommande bebis

• Anonym (vin??)
    Svar på #7
    tack för era svar får hålla mina tummar och äta gott och njuta av graviditeten. Aldrig mer ha det bra.
  • Mollsanbollsan

tycker inte man ska lyssna på forskning osv så mycket. Man vet själv att alkohol förstör sin egen kropp, så klart som fan att den förstör sitt fosters kropp då också om man dricker under graviditeten.
    Så det där med att man kan dricka 2 glas vin om dagen tycker jag bara är en dålig ursäkt till att ha dålig karaktär och självdiciplin imo.

Men TS oroa dig inte, den mängd du drack skadade förhoppningsvis ingenting. Men håll dig borta från alkohol om du vill öka chanserna till att få ett frisk barn.

• Leos och Vincents mamma
    Anonym (vin??) skrev 2008-11-23 19:20:09 följande:
    Svar på #3jag har inte svårt alls för att hålla mig ifrån sprit och jag röker ej tänker mycket på vad jag äter med jag tänkte på detta jag läst i tidningen och nu i eftertanke har jag läst på fl om vad folk vet och blev rädd när det står att mitt barn skulle ligga medvetslös pg av detta klart jag blir orolig då ångrar detta... aldrig gör jag om det.
    För mig är det väldigt självklart att hålla sig ifrån alkoholen när man vet att man är gravid. Från samma stund som jag fick reda på att jag var gravid båda ggr så har jag inte tagit en droppe under hela graviditeten.
    O jag förstår att du blir orolig för det är inte bra! Men det trodde jag alla redan visste, för att svara på din fråga så vet jag inte. Antagligen är det ingen fara..
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Anonym

Det är ingen fara alls. Tänk inte mer på det! Men som du skriver, undvik i fortsättningen både för bebisen och för att du själv inte ska må dåligt.

• AnnaGBG

Jag tog själv något halvt glas ibland när jag var gravid, har du ångest så skall du ju naturligtvis inte göra om det men ditt barn har knappast tagit skada av detta en enda gång. Andas lugnt och drick mineralvatten i fortsättningen

• Tingeling73

Hej på dig!
    Du kan vara lugn, ingen fara att dricka ett halv glas röd vin.Det är ju inget att rekomendera men har du nu gjort det så kan du vara lugn.Då jag har gått ett års utbildning inom detta område så kanske det kan lugna dig lite,stress är inte bra för barnet eller dig själv.Lycka till.

• enola

Det är INGEN fara att dricka ett halvt glas vin! Sedan SKA man ju naturligtvis inte dricka när man är gravid, men så lite gör ingen skada. Tänk hur många som dricker innan de fått veta att de är med barn (och nu pratar jag inte om missbruk, utan en fest, eller ett glas då och då), om det skulle vara farligt skulle det inte födas många friska barn!
    Själv firade jag min 23-årsdag med tämligen mycket alkohol och dessutom sushi två dagar innan jag fick veta att jag var gravid.
    Nio månader senare föddes en frisk och fin pojke. Du behöver verkligen inte oroa dig :)

• Mollsanbollsan
    Svar på #17
    bara för att din unge klarar sig betyder de väl inte att alla andras ungar gör det ?

Just därför jag tycker de ska vara 0 tollerans mot alkohol övehuvetaget.
    Samma sak med rökning.
    Här i min kommun så är barnmorskan NÖJD om man drar ner till 3 ciggaretter om dagen.. Skamligt
  • Anonym (...)

Jag är för att man avstår större mängder alkohol under graviditeten, men jag är inte för denna hysteri och skampåle kampanj det jämt blir om man nämner att man tagit ett halvt glas vin. Jag tror på forskningen som säger att mindre mängder så som ett halvt glas vid enstaka tillfällen inte är farligt för barnet. Så länge man inte överskrider det, tycker jag man inte behöver känna skuld eller ångest över det.

• Kaslin4ever070227

Anonym (vin??) skrev 2008-11-23 19:08:28 följande:

Hej är så glad över graviditeten, i fredags var jag på julbord ch åt mycket mat och drack ett halvt glas rött vin och har nu läst att mitt barn skulle varit medvetslös pgav detta :((( mår så dåligtjag har inte druckit alls under grav gjorde detta misstag e så rädd nu,,,,tacksam för svar....
    Men Lilla gumman,var inte orolig slappna bara av och tänk inte mer på det,ditt barn har absolut inte tagit skada av det.

Tänk alla gravida i italien som dricker vin varje dag,,

Jag gifte mig som höggravid och självklart så skolade jag med min make,drack ett glas champang..

kram på dig o njut av grav..
Svar på tråden Drack ett halvt glas rött vin???