• Missred

Ni som bor utomlands, hur gör ni med välling?

Vad jag förstått så är det endast Sverige o Finland som ger sina barn välling. Är nyfiken på hur man gör i andra länder då när barnet inte får välling. Vad är så att säga det som förespråkas just i det land ni bor i? Nyfiken!

• Svar på tråden Ni som bor utomlands, hur gör ni med välling?
  • Karpet

Jag bor i Bryssel och här finns en svensk affär där jag köper välling. Annars finns det liknande i affärerna också men i stora tetror. Den är inte lika tjock och mättande dock utan det är mer som ersättning fast för äldre barn. Min dotter tycker inte om den men principen är densamma som välling. Problemet med denna mjölk är också att de flesta är smaksatta med choklad, vanilj eller kaksmak. Kanske inget som lämpar sig som frukost och ännu värre precis innan läggdags.

• MKAsson

Det finns ju faktiskt en hel del barn även i Sverige som inte får välling... Vår dotter som är 14 månader äter gröt till frukost och kvällsmat (havregrynsgröt med rivet äpple) och det går alldeles utmärkt. *ler*

• FOA

Anvander ersattning for att vid 1ars alder overga till mjolk.

• YokohamaNr2
    FOA skrev 2008-11-24 13:32:38 följande:
    Anvander ersattning for att vid 1ars alder overga till mjolk.
    Samma här plus att han äter gröt till frukost
  • Mealla

Bor i USA,

har ar det ammning/ersattning som galler forsta aret, sedan mjolk. Grot till frukost eller mellanmal. Funkar alldeles utmarkt utan valling.

Jag tycker det ar helkonstigt att rekommendationerna i Sverige ar valling istallet for ersattning, i alla fall det forsta aret, med tanke pa att Sverige har san hog frekvens sma barn med celiac disease. Jag tycker att kopplingen valling - celiac disease ar uppenbar.

• FOA
    Mealla skrev 2008-11-24 14:33:47 följande:
    Bor i USA, har ar det ammning/ersattning som galler forsta aret, sedan mjolk. Grot till frukost eller mellanmal. Funkar alldeles utmarkt utan valling. Jag tycker det ar helkonstigt att rekommendationerna i Sverige ar valling istallet for ersattning, i alla fall det forsta aret, med tanke pa att Sverige har san hog frekvens sma barn med celiac disease. Jag tycker att kopplingen valling - celiac disease ar uppenbar.
    Har ocksa hort den kopplingen med gluten intorrelans.
  • Karinski

Det gar att kopa valling i London *DYRT!* och jag borjade, men slutade lika snabbt...gav grot till frukost och mjolk pa kvallen och mat pa dagarna

• FOA
    Karinski skrev 2008-11-24 14:36:49 följande:
    Det gar att kopa valling i London *DYRT!* och jag borjade, men slutade lika snabbt...gav grot till frukost och mjolk pa kvallen och mat pa dagarna
    Funderade ocksa lite pa det men insag snabbt att det skulle bli bade jobbigt och dyrt.
Svar på tråden Ni som bor utomlands, hur gör ni med välling?