• Tvåbarnsmor

Ni med hög smärttröskel...

Hur kände ni innan dom riktiga värkarna igång? Eller trodde ni bara att det var fler förvärkar?
    Har nämligen sedan jag fick min mens haft olidlig mensvärk och fått tabletter för detta med så min smärttröskel har ju byggts upp en del.
    Undrar därför hur ni upplevde det och hur det började för er?

• Svar på tråden Ni med hög smärttröskel...
  • FrökenR

Min mensvärk var också olidlig innan jag började med preventivmedel. Kan dock komma ihåg hur det kändes.
    Mina värkar var starka men uthärdliga eftersom man visste att det snart skulle vara över (hann inte få ngn bedövning).

• apanbapan

har i och för sig ingen hög smärttröskel men var orolig för samma sak eftersom att jag haft mer eller mindre ont i magen de senaste 10 åren. trodde att jag kanske skulle få värkar utan att veta om det. men när värkarna väl satte igång var det som alla säger, man vet att det är på gång. sen kom ju värkarna regelbundet så gick inte att ta miste på det

• V P E

Jag är inte helt övertygad om att det här med smärttröskel verkligen existerar... det handlar om så mkt annat.

Jag har haft två helt normala förlossningar, båda har tagit ungefär lika lång tid och haft samma förlopp, ganska intensiva förlossningar... men den andra far fasen så mycket värre än den andra!

Det finns ju såna som gått hemma med sammandragningar i flera dygn, lite smärta men under lång tid och kan ha öppnats många centimeter på det, medan den som öppnas 0-10 på ett kort förlopp upplever betydligt mer intensiv smärta.

Jag tror faktiskt mer det handlar om hur förlossningarna ter sig, om barnet ligger snett, om det tar ohyggligt lång eller kort tid, med mera, med mera...

Och barnmorskans/pappans pushning och stöd ska inte förringas heller.

• Tvåbarnsmor
    Svar på #4
    Det låter helt rimligt det du säger, visst vänjer man sig vid att ha olidligt ont och kanske lär sig hantera den lite bättre dock.
    Men det du säger med att öppna sig på kort tid låter sant att det måste vara mycket mer intensivt.
  • FrökenR

Visst kände jag mina värkar, men riktigt ont gjorde det inte förrän vi kom in till BB. Kanske 4 timmar innan han tittade ut.

• V P E
    Tvåbarnsmor skrev 2008-11-23 21:44:14 följande:
    Svar på #4Det låter helt rimligt det du säger, visst vänjer man sig vid att ha olidligt ont och kanske lär sig hantera den lite bättre dock.Men det du säger med att öppna sig på kort tid låter sant att det måste vara mycket mer intensivt.
    Ja... jag tycker nog också att jag tål ganska mkt smärta, bröt till exempel revbenet under min andra grav och det gjorde he*****skt ont... men det går ändå inte att jämföra.

En kompis till mig har haft svår mensvärk... men hon tyckte inte att det hade nån betydelse när bebisarna väl har velat ut...
  • Tvåbarnsmor

Okej, har ju aldrig genomgått en förlossning förut så man har ju inte den blekaste vad som väntar om man säger så :)

• ugglan

Jag har också haft vansinnig mensvärk som ung, svimmade och spydda av smärtan osv.. När värkarna satte igång kändes det nästan likadant som den gamla mens-smärtan för mig faktiskt. Dock inte lika jobbigt eftersom det inte håller i sig hela tiden. Min första förlossning upplevde jag inte som speciellt smärtsam alls.. Hade regelbundna värkar hemma i ca 6-7 timmar och hade öppnat mig helt under denna tid. "Bara" å åka in å krysta sen
    Andra barnet blev jag igångsatt med och det är en helt annan historia.. Det gick så fort, de tog hål på hinnorna då jag var öppen 2 cm och 3 timmar senare var bebis ute. Jag blev heelt knockad av smärtan denna gång och använde både lustgas och sterila kvaddlar...

Håller defintivt med VPE om att smärtan beror på hur själva förlossningen framskrider i större mån än hur smärtkänslig man är.

TS: Tror absolut inte du behöver oroa dig för att "missa" värkarna.. Men det kan mycket väl vara som för mig vid första förlossningen att du kan ha värkar hemma medan du kollar på tv, får lite massage, duschar, käkar popcorn osv.. Helt ok eller hur.

• Tvåbarnsmor
    Svar på #9
    Låter helok faktiskt. Får hoppas att denna som är min första blir lika "mild" som din då. :D
  • Floria

För min del tog det kanske en tre timmar innan jag tyckte värkarn började göra ont, och då var det 2,5 timme kvar. Jag ringde förlossningen och frågade om det verkligen var på riktigt eftersom jag inte tyckte det gjorde ont, men att värkarna var så regelbundna. Var helt öppen när jag kom in. Dock tyckte jag att det gjorde helt galet ont på slutet.

Svar på tråden Ni med hög smärttröskel...