• Muppet

Erfarenheter eller åsikter om att jobba natt??

Hej!
    Jag funderar på att börja jobba natt så jag får mer vaken tid med min dotter och så hon inte behöver vara på förskolan så länge och så mycket om dagarna. Jag skulle då jobba 3 nätter i veckan.
    Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter eller tycke om att jobba natt och hur familjelivet blir hemma?

• Svar på tråden Erfarenheter eller åsikter om att jobba natt??
  • S vali s

Jag jobbade natt under tio år när mina barn var små, numera är dom 15 o 17år

För oss fungerade det superbra, jag jobbade heltid men kunde ändå njuta av lyxen att bara ha barnen på dagis halvtid = massor av tid tillsammans med barnen
    Dom små liven behövde aldrig vara på dagis längre än till tre och dessutom hade vi minst en dagisfri dag i veckan...

Det viktigaste att tänka på är att se till att du får tillräckligt med sömn, speciellt dagarna emellan arbetspass - tyvärr är det alldeles för lätt att börja fuska på den biten, speciellt på helgerna hade jag svårt att sova medans resten av familjen hittade på en massa skoj...

Som sagt, för oss fungerade det perfekt, det gäller bara att den andre föräldern är införstådd med hur viktigt det är för den som jobbar natt att h*n får sina timmar av sömn.Så här i efterhand kan jag väl konstatera att det tog ett-två år innan min dåvarande make riktigt förstod innebörden av att jobba natt och att det inte räckte för mig att bara få sova två-tre timmar efter ett pass

• Muppet

ja, jag kommer ju som sagt bara jobba 80% så saga kommer vara bara ca 3dagar på dagis. Jo det kommer nog att fuskas med sömnbiten då man är ledig tyvärr, men det som är bra är ju att min kille är en nattmänniska och sover gärna länge på morgonen då han är ledig och vår dotter kan vakna vid 9 men somna om ca 1.5 tim senare och sova en stund till. så i vår familj börjar vi inte några aktiviteter särskilt tidigt heller.

• SandvikenMamma

Det låter ju alldeles perfekt om du har möjlighet till det!

• Muppet

Jo, jag har fått ett jobb som bara ligger 10minuter hemifrån och det är ju oxå bra. Och 80% natt kan man väl stå ut med? Jag är så osäker eftersom detta är något helt nytt för mig och jag ger mig in i en annan dygnsrytm och allt. Så det cirkulerar många tankar kring detta nu. Det jag vill mest av allt är ju att få vara med saga och inte lämna bort henne så mycket på dagis. Även om jag tror att det är bra på förskolan, är ju själv barnskötare så jag vet ju.. men nu virrvlar det tankar i huvudet på alla för och nackdelar, så jag ville ha lite respons. Tack för era svar.

Någon mer?

• Norahs mamma

Jag kommer söka natt-tjänst när jag ska börja jobba igen... Samma som jag hade innan jag blev mamma...
    Då kommer jag jobba 1,5 vecka å vara ledig 1,5 vecka i princip...

Huvudsaken är att man får sova på dagen!!

• Dragonia

Jag rekommenderar inte att jobba natt, man känner sig så seg när man vaknar iaf jag. Sen är det mycket sämre för hälsan att jobba natt och det blir jobbigt att vända dygnet fram och tillbaka hela tiden. Man kommer i otakt med andra människor, samt samhället i övrigt - telefontider t ex.. Jag har undrat många gånger vad jag håller på med en vardag klockan halv fyra på morgonkvisten på jobbet? Det är svårt att sova bra på dagarna när det är ljust och telefonen ringer i ett och livet pågår runt omkring när du skulle behöva ha det lugnt.. Sen känns det som att man måste vila hela dagen för att orka med att jobba hela natten.

Men alla är ju olika och visst passar det andra jättebra!

• F l i s a n

Jag har börjat jobba natt efter att Alexander föddes och det har funkat bra! Jag kan inte tänka mig att börja jobba dag igen.. Han har inte börjat på dagis än eftersom hans pappa har varit föräldrar ledig och även fast de har varit hemma när jag har sovit har det funkat. (Tips: apotekets öron proppar)
    Prova, det är värt ett försök för man får ju som sagt mer ledig tid och barnen behöver inte vara på dagis så mycket. Lycka till!

• perran

Jag jobbar mestadels natt och jag älskar det. (Okej, mellan 3-5 på morgonen skulle jag nog inte påstå det, men men..)

Har arbetstider mellan 18-06 eller 22-06.. i höst ska jag kanske gå på nytt schema och jobba 24-06.. det vore toppenschema, då har man hela kvällen ledig :) fast nu var det ju inte detta som tråden handlade om. Nattjobb går fint med familj för min del, tror att dom känner likadant. Jag är tråkig och sover på dagen men när jag kommer hem brukar jag kunna vara vaken ett par timmar med Moa ifall det behövs så sambo-sara får sova ut lite.

OCh man får mer betalt på natten

• Micaela

Alla är ju olika som personer så jag kan ju bara svara utifrån mig själv.
    Jag har jobbat mycket nätter och de två senaste somrarna har jag gått natt istället för dag under semesterperioderna. För mig har det varit kanon. Men jag är väldigt pigg av mig och behöver inte så mycket sömn. Jag jobbar 21.15 - 07.15 och när jag kommer hem sover jag till ca 13.00. Så det blir mycket tid över även om jag ska ut på natten igen och Nova kommer bara behöva vara på dagis 6 timmar några dagar i veckan.
    Nu efter mammaledigheten ska jag börja jobba natt helt och det känns jättebra. Kommer ju att vara hemma jättemycket med min lilla tjej!
    Men det beror ju som sagt på hur man är. En del som jobbar natt måste ju sedan sova jättelänge efteråt (har vissa på mitt jobb som sover enda till kvällen) och då missar man ju en hel del!

• Muppet

Jag är ganska pigg av mig och behöver max 7 timmars sömn för att vara pigg sedan. Jag kommer jobba 22- 08.00 och hade tänkt mig att sova till 14 iaf för att sedan hämta min dotter på dagis. Det blir 3 dagar i veckan och de övriga två är saga ledig. Så hade jag tänkt iallafall.
    Min pojkvän är en nattmänniska som sagt och sover rätt länge på förmiddagarna när han inte jobbar, så jag missar inte sådär JÄTTEMYCKET av vad resten av familjen gör. Saga sover också rätt länge.
    Detta är iallafall vad jag planerat. Hoppas det funkar i verkligheten oxå...

Svar på tråden Erfarenheter eller åsikter om att jobba natt??