• Anglatuss

gravid och aspartam

Vad tror ni om det?
    Tanken slog mej igår, jag är beroende av fischerman (sockerfria) och i dom är de aspartam, aspartam är ju inte bra för nån och de lär ju inte va så bra för en gravid heller

eller vad tror ni?

*orolig över mitt fischermanknaprande*

ps, dom hjälper KANON emot mitt illamående!

• Svar på tråden gravid och aspartam
  • Teskedsmamman

Det beror på hur hysterisk du är... men rent krasst... du måste få i dig mycket mer än vad Ficheman kan ge dig för att det ska hända något!!

Det som är med aspartam är att det bildas små mängder träsprit i kroppen vid förbränning... men den mängden är så liten att den knappt märks av kroppen själv.. i övrigt bildas det aminosyror som finns naturligt i kroppen iaf.

Knapra på du!!

• Jennybates

Aspartam är inte naturligt och därför svårare för kroppen att ta hand om och bryta ner. I måttliga mängder är det nog ingen fara, men man ska nog inte byta ut allt mot sockerfritt. Då är det bättre att ta vanliga produkter med vanligt socker i... tror jag i alla fall...

• Anglatuss

Åh tack, du är en ängel!

Jag kan äta mkt, men just nu tar jag typ en på morgon, en på kvällen och delar en varje gång jag ska ta en i munnen, äter aldrig en hel (blir för starkt) men de är sååå gott med en fischerman på tex maten, (då jag ofta blir illamående) åh de är såå gott, Mint gör susen

Åh så du tror inte att jag måste byta och äta de med socker i?

Ah trodde aspartam va jättefarligt!

• Anglatuss

Jenny

Jag äter nog bara fischerman som innehåller aspartam, har iför sig fun light men de dricker jag inte så ofta

men jag kan inte leva utan mina fischerman

• Mamasnest

Jag har hört att man inte ska ge lightprodukter till barn för att aspartam kan ge nervskador. Själv undviker jag alla drycker med aspartam, men en och annan halstablett kan allt glida ner...

• Anglatuss

Oki va bra!
    Jo jag ska nog undvika fun light å andra light produkter hedan efter så jag kan äta mina fischerman i lugn och ro har ju faktiskt inte tagit nån än och klockan är 11, vakna vid 9, inte likt mej hehe!

• Bebis

Om aspartam vore jättefarligt skulle varenda diabetiker vara död då...

knepigt vad jag lyckas hamna i samma trådar som du idag.

• Anglatuss

hej på dig igen bebis

ska äta nu, sambon gör varma mackor *MUMSA*

• listo

Livsmedelsverket anser inte att det finns någon anledning att avråda gravida från aspartam. Enligt den forskning som finns så krävs det väldigt stora mängder aspartam för att kunna ge några skador (oavsett om man är gravid eller inte), men i "normala" mängder anses det alltså vara ofarligt.

• Anglatuss

listo
    så om man ska räkna onormala mängder i fischerman hur många sånna blir de per dag då? kan du räkna hehe!

• Bebis

Oj alltså det var flera liter cola man behövde dricka om dan för o komma upp i skadlig mängder så jämför med det så märker du att det inte är så farligt.

• Anglatuss

bebis

ÅH vad bra

äter fischerman då utan att ora mig, vart skitlessen igår då jag kom på att de va aspartam i dom, tänk omde kunde skada vår bebis! :-d
    MEN DÅ VET JAG! :-d

Tack alla!

• Bebis

Min sambo är diabetiker så jag fick i mig en hel del aspartam när jag var gravid, utan att det har hänt nåt än med vår knodd.

• Anglatuss

Åh bebis du är en ängel
    men jag ska ändå skära ner på mitt knaprande, ta verkligen då jag behöver, då vi åkte neråt i helgen som va åt jag nog ett helt paket, mådde så illa i bilen men illamåendet går över av fischerman

• Bebis

Pepparmint eller nåt? Vet att det är många som rekommenderar saker med sånt i mot illamånde (tex marianne odyl)

• Teskedsmamman

När jag väntade sonen så knaprade jag ozone som smakar starkt av mint, och just mint är i sig illamåendedämpande... Du kan köpa pepparmintsolja som du går och luktar på - samma effekt - om du inte vill käka mint...

Jag tror du skulle behöva komma upp i en kartong fisheman om dagen för att det skulle bli skadligt och då är det inte aspartammet som är skadligt skulle jag tro

Aspartamet i sig är ingen "naturlig" produkt... men hur många av de ämnen vi får i oss varje dag är det???

Från Susning.nu:
    Kemiskt sett är aspartam en dipeptid bestående av aminosyrorna asparaginsyra och fenylalanin.
    Då aspartam bryts ned i kroppen bildas bland annat fenylalanin, som är en aminosyra. Personer som lider av sjukdomen PKU (fenylketonuri) klarar inte av att hantera fenylalanin i kroppen, och det kan leda till hjärnskador. Därför bör den som lider av PKU undvika aspartam. En annan nedbrytningsprodukt är den giftiga alkoholen metanol. Mängden, ca. 10% av det intagna aspartamet, är dock så liten att dosen betraktas som ofarlig.
    Aspartam kan vid stort intag ha en lätt laxerande effekt.
    Bryggeriet Carlsberg uppger att man kan dricka upp till fyra liter aspartamsötad läsk per dag utan att komma över några gränsvärden.

Svar på tråden gravid och aspartam