• puhg

Bilbarnstol som är lätt att montera?

Hejsan. Det är nu dags för oss att skaffa en ny bilbarnstol då vår dotter är 11 månader. Problemet är att vi inte har egen bil, utan får låna mina föräldrars vid behov. Är det någon som har tips på en bilbarnstol som både är bekväm, samt enkelt att montera om vi behöver ta ut/in den ganska ofta?

• Svar på tråden Bilbarnstol som är lätt att montera?
  • mermaid

Har man lastöglor att fästa banden i så tycker jag att Brio Zento är lätt att både sätta in i bilen och ta ur den. Den är lite tung (men vilken större stol är inte det).

Vi tog ur och satte i vår i helgen (dottern var hos mormor och morfar och det tog ungefär två minuter att montera loss den och max fem att sätta fast den igen!

• Petronilla

Då kan jag rekommendera Britax two way plus. Den har varit suverän och är enkel att montera och flytta på. Köp gärna spännband extra så att ni kan låta ett par ligga kvar i bilen så blir det ännu enklare.

Den går att använda från 6 månader och uppåt. Nu först har vår 4 åring fått en framåtvänd kudde för att det ska vara ännu enklare.
    2 åringen har fortfarande britaxen!

• puhg

tack för alla snabba och bra svar! fler tips och synpunkter någon?

• Kina79

om man åker i många olika bilar är det bra att ha en stol som är liten, tar liten plats och passar i de flesta bilar. En sån är britax Freeway. Nu har den utgått och ersatts med Hi-Way, som inte är riktigt lika smidig att montera pga stödben.
    Om du kan tänka dig att köpa begagnat (alt känner någon som har en) så hade jag försökt få tag på en Freeway.
    Eller en Britax Two-Way, den är oxå lätt och smidig att montera, men tar lite mer plats.

• MammaVeronika

jag har inga egna barn men massa kompisar med barn och då dem inte har körkort/bil så blir det en del åkande i min bil...

har fått en akta graco duoflex xtp att använda och kan säga att den stolen är underbar! stolen åker i och ur bilen flera gånger i veckan, har en liten s60 och den får plats fint samt att den är smidig att bära, vilket har vart bra för den bärs ofta upp och ner från lägenheten på 4:e våning...

I alla fall tokigt smidig att montera både fram och bak, tar bara några minuter (lite lättare att montera bak) men åker man i många olika biler så blir det ju bak den placeras pga ev krockkudde...

Sedan så passar den lika bra för 6 månaders som för en 4-åring pga stödbenet så vinklar du den bra för en liten samt utan stödben mer upprätt för störrebarn = mer benutrymme...
    (menar benet som är fastsatt under stolen nu)

kompisen hade en britax two-way som användes mycket innan jag fick denna men den var mycket krångligare att få till att sitta fast ordentligt tyckte jag, mycket mer småpill... och i framsätet satt den inte alls bra.... samt att den inte har lika djupa sidoskydd så mindre barns huvuden faller i en obekväm ställning (ser det ut som iaf)

tycker även att britax freeway verkar bra men är riktigt klumpig och tung att bära...

lite åsikter från en som monterar stolar i och ur bilen som en blådåre...

Home is where my heart is
  • Adventuredad

Brio Zento och Britax Hi-Way är i min åsikt de enklaste att montera. Man sätter enkelt fast stolen med bältet och sedan ankrar man stolen i sätet framför. Det går lika bra utan de speciella öglor som många bilar har. Jag har haft min Hi-Way installerad i 10-15 olika bilar utan problem.

Vi har rest en hel del med barnen och alltid tagit med oss stolarna. Efter lite övning tar en installation bara några minuter. Jag har ofta installerat stolarna i taxis, limousiner, hyrbilar etc. utan att det tagit alltför mycket tid.

• AnnaSvea

Tror inte det spelar så stor roll vilken stol, man vänjer sig vid sin egen och sedan tycker man den är enkel.

Nästan alla stora bakåtvända stolar fästs med bilbältet + spännband. Vissa har stödband som skall användas i baksätet.

• puhg

ok! tack så mycket för alla svar. verkar ju som om det inte ska vara så hopplöst som jag varit orolig för. :)

• Adventuredad

IziKid X1 och Britax Two-Way kan var lite svåra ibland. IziKid har ju lite annorlunda konstruktion och Britax Two-Way monteras utan stödben

• Cecci78

ni som tycker Brio Zento är lätt att montera, hur fäster man bälteshållaren runt bältet snabbt? Är det jag som gör fel? Det tar ju evigheter att både få fast den och att ta loss den... :(

• Lapskojs

Vi har precis köpt en Acta Graco Duologic2 som monteras med bas, vi använder Isofix men den verkar relativt enkelt att montera med 2-punktsbälte. Nackdelen är väl att den är ganska tung och otymplig jämfört med andra, men vi ser smidigheten vid montering som det stora plusset eftersom vi måste in och ut med hela schabraket flera gånger i månaden. Ska bli spännande att prova!

• Lapskojs

.. 3-punktsbälte menar jag såklart... Priset kanske också är intressant, 3000 kr på Nids4Kids i Göteborg.

• mermaid

Cecci78 skrev 2008-12-12 10:24:46 följande:

ni som tycker Brio Zento är lätt att montera, hur fäster man bälteshållaren runt bältet snabbt? Är det jag som gör fel? Det tar ju evigheter att både få fast den och att ta loss den... :(
    Jag fäster bara den på tre ställen (istället för fyra) och då går det rätt fort. Den sitter som berget ändå!
Svar på tråden Bilbarnstol som är lätt att montera?