• Missisola

Framfall!?!

Måste fråga.... Är det nån som har erfarenhet eller vet nått om sk. framfall???
    Jag upptäckte förra veckan när jag kollade "down there" - eg. hur jag såg ut efteråt...att det syntes nått i slidöppningen...nått som ska vara längre in...typ livmodern...
    Och nu känns det som man har en skavande tampong... kniper och kniper...
    Går detta tillbaka av sig självt eller...???
    Obehagligt!!!

Fick barn 20/6

• Svar på tråden Framfall!?!
  • Norrlandsmorsan

Symtom
    Det vanligaste symtomet är att ?något putar ut?, s.k. globuskänsla. Vid större cystocele klagar kvinnan ofta över miktionssvårigheter, antingen så att det är svårt att starta miktionen, eller så att blåsan töms ofullständigt eller först efter kroppslägesförändring. Vid uttalat rekto- enterocele kan det bli defekationssvårigheter, det kan till och med vara så att kvinna måste sätta in ett finger i slidan för att hjälpa till med tarmtömningen. Vid uterusprolaps ibland tyngd- och tryckkänsla.

Behandling
    Lokal hormonell behandling. Omgående symtomlindring fås med Prolapsringbehandling. Vissa ?mjuka? ringar kan tas ut och återinsättas av kvinnan själv vid samliv. Ringbehandling måste alltid kombineras med slemhinneöstrogen. Första kontroll av ringen efter c:a 2-3 månader, för att efterhöra terapieffekten och för att utesluta decubitus i slemhinnan av ringen. Om då retningsfritt kontroll efter 6 månader och härefter decubituskontroll med glesa mellanrum och eventuellt byte till allt mindre ring. Om det inte fungerar med ringen eller om kvinnan inte vill använda ring, remiss för kirurgisk åtgärd.

KÄLLA: www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp

• solrosblad

Beställ en tid hos din gynläkare så du blir undersökt. Det är viktigt att när man föttbarn inte bär ngt som är tyngre än barnet innan man är läkt ordentligt och likaså göra knipövningar regelbundet för att stärka musklerna i bäckenbotten.

• Missisola

Bär verkligen bara Ebba och lätta saker...
    Har försökt få tag på min BM...har pratat med gynakuten som hänvisade mig till MVC
    eftersom det inte är en "akut" sak...
    Kniper! Kan tex knipa kisstrålen utan problem...

Är det ingen som haft så???

• solrosblad

jag vet faktiskt inte vad det är, men låter troligt som ett litet framfall ändå. De har rätt att det inte är akut, även om det upplevs som obehagligt. Tycker du ska ringa mvc så slipper du oroa dig, det finns bra hjälp mot framfall om det nu är det du har.

• Lali

Du behöver nog inte vara orolig - PRECIS så hade jag de första månaderna efer förlossningen. Läste allt om framfall och var superrädd, men på efterkontrollen sa BM att det var OK. Jag har fått göra extra mycket knipövingar, många gånger varje dag, och nu efter 10 månader känns det helt som vanligt, fast jag kniper fortfarande när jag nyser, springer o s v för att det ska fortsätta att vara bra.

Det är nog ingen fara, flera av mina kompisar har kännt samma sak. Du ska nog inte behöva någon framfallsbehanling, mitt råd är att knipa, knipa och vänta. Lycka till!

• Catlover

Jag hade så i början efter förlossningen, men trodde att det blivit bättre. Nu idag visade det sig att jag hade fel, det är värre än någonsin! "Tyngdkänslan" har kommit tillbaka (efter en långpromenad) och sen när jag kollade med spegel så är det som du beskriver något som "tittar ut" där. Fy vad obehagligt! Så har det inte varit tidigare, fattar inte varför det blivit värre NU, 6 månader efter förlossningen?! Ja, kanske att jag blivit sämre på att knipa...

Svar på tråden Framfall!?!