• mammahärochnu

Mangosorbet recept önskas för glassmaskin.

Har nyligen köpt jättefin mango som är så söt och god och vill prova göra sorbet och även vanlig mangoglass. Har en Philips glassmaskin dock inget bra recept till detta.
    Vill givetvis även ha andra sorbet o glassrecept om inte just mango är vad ni har i er receptsamling ; )

Någon som vill hjälpa mig?

• Svar på tråden Mangosorbet recept önskas för glassmaskin.
  • mammahärochnu

Inga tips någon?

• MrsC

Kolla på ica.se, där finns flera recept på både glass och sorbet!

• Madicken och Lisabeth

Hej.

Jag och min man tillbringade hela juni månad i Australien och på ett ställe där vi var på en marknad stod det en kvinna och sålde mangosorbet. Hon hade frysta mangobitar i en kylbag och så stoppade hon dem bara i en hushållskvarn och ut kom sorbet i andra änden. Nu smakade den ganska mycket vatten så jag skulle kunna tänka mig att man har lite socker i också fast är den väldigt söt, mangon alltså så kanske det inte behövs...

Lycka till!

• lata kocken Johanna

grundrecept på sorbet har jag

så det funkar till de flesta sorbeter - har inte testat i hemmamaskiner - men de funkar super i de riktiga restaurangvarianterna

• lata kocken Johanna

sockerlag av
    2-3 liter socker
    1 liter glykos/honung
    ½-1liter vatten (beroende på vilken sorts fruktpure man använder - lös= mindre vatten)

4 liter frukt/bärpuré

om fruktpurén inte är kokt -koka upp blandningen av sockerlag och puré och låt svalna

kör sen som vanligt i maskin

avsluta ev med några dl grädde (men då blir den förståss inte riktig sorbet)

• mammahärochnu

Tack för svaren!

Svar på tråden Mangosorbet recept önskas för glassmaskin.