• AllyGbg

Utlandssvensk flyttar tillbaka till Sverige efter barnets födsel - föräldrapenning?

Jag bor utomlands sedan några år tillbaka och nästa sommar planerar vi att flytta tillbaka till Sverige. Nu är det så att vi ska ha barn i maj 2009 och då undrar jag om vi har någon rätt till föräldrapenning? Utöver grundnivå?

Hur länge måste man ha jobbat i Sverige innan barnet kommer för att få SGI?

Någon som är/har varit i liknande situation?

• Svar på tråden Utlandssvensk flyttar tillbaka till Sverige efter barnets födsel - föräldrapenning?
  • jessamy

Maila försäkrignskassan redan nu och hör! det tycker jag att du ska göra.

Man måste väl ha jobbat ett år? Eller ett halvår eller nått innan barnet är fött.

Men maila och kolla!

• AllyGbg

Har mailat faktiskt, men får ganska diffusa svar, typ "man skall jobba i Sverige för en svensk arbetsgivare för att få SGI". Sedan att det kan vara upp till handläggaren att besluta om hur länge(!). Kan det verkligen vara så?

• jessamy

Det tycker jag verkar konstigt. Du jobbade inte i sverige innan du flyttade utomlands då?
    Jag menar ibland kan man ju flytta utomlands för att jobba som aupair etc och jag vet inte hur det räknas då?

• Almond

Det borde bero på om man är utsänd av ett svenskt företag för att jobba utomlands tex. Då har man säkerligen rätt till föräldraförsäkring utöver grundnivå. Annars kan jag tänka mig att man måste jobba åtta (?som vanligt) månader i sverige för att få SGI.

• Sandybell2008

Minst 8 mån i sverige är det som gäller. Om man då inte jobbar utomlans och är anställd av ett svenskt företag.

• strawberryicecream

Min dotter föddes utomlands i juni-07. Vi flyttade hem till Sverige i november samma år och jag fick lägstanivå här. Surt, men samtidigt tacksamt att det går att få bidrag överhuvudtaget när jag hade varit borta i flera år. Det skulle ha känts ganska girigt att förvänta mig mer pengar än grundnivån då jag ju hade betalat skatt i ett annat land...

Försök att spara lite extra pengar innan ni flyttar hem som ni kan portionera ut över de månader du är mammaledig, om ni har den möjligheten.

• norgesessan

Min sambo jobbade på en norsk restaurant i norge, inget med sverige att göra alls. För att han var med i facket fick han föräldrapenniing baserat på det, men det tog några månader innnan han fick, för dom kluddade till det. Jag däremot (är norsk) fick inget för tiden jag jobbade i norge. Vi flyttade till sverige när jag var i v. 18. (jag var inte med i nåt fack då jag bara vikarierade korta perioder i taget som blev en lång)

Min sambo är svensk forresten.

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Svan09

Ring försäkringskassan, de har en speciell utlandsavdelning. Det kan nämligen bero på vilket land du bott. Inom Norden är det lättare. Men det stämmer att du ska ha jobbat 8 månader , men man kan överföra det man jobbat från vissa länder om det finns ett avtal, som t ex i Norge

• Alexzandrah
    Svar på #7
    Han var med i ett fack i Sverige då eller i Norge?
    Jag jobbar just nu i norge, min sambo jobbar i sverige där vi båda bor. Vi är bfda två svenskar. Om jag skulle bli gravid nu.. Hur skulle det bli då med föräldrapenning? Ska jag få från sverige eller norge?
  • norgesessan
    Svar på #9
    Han var med i facket i Norge, det blev så automatiskt. Hur vet han inte. Tror det var för att han var svensk medborgare.
  • Alexzandrah
    Svar på #10
    Jaha okej. så då borde de bli nå liknande för mig då sen när jag blir med barn osv.
  • norgesessan
    Svar på #11
    Men dubbelkolla med försäkringskassan, de visste inte ens själv hur det låg till....
  • Alexzandrah

Okej. Ska kolla upp det :)

Svar på tråden Utlandssvensk flyttar tillbaka till Sverige efter barnets födsel - föräldrapenning?