• Rastafairy

hur beter jag mig om barnen får magsjuka?

ja jag får ju panik själv när jag får magsjuka. Jag har spytt o vart jättedålig i magen i en dag feber i går och i dag har ja bara lite ont i magen. vill inte att min 4 månaders eller 2 årig ska få detta men hur ska jag stötta dem om de börjar kräkas o ha såhär ont i magen som jag har nu?

Hur gör ni när era barn är magsjuka?

• Svar på tråden hur beter jag mig om barnen får magsjuka?
  • Nyfiken gul

då går jag ifrån alla principer och regler - är barnen sjuka så är dom.

Då får dom ligga i sängen med oss vuxna, man får dricka det man är sugen på, dom får sova när dom vill, äta i soffan och allt sånt där...

det man ska komma ihåg är att det är viktigt att dom dricker. ingen mat men dricka. och dom kan dricka vad dom vill. vill dom ha välling så ge dom - men inga mängder. utan kanske bara 50-100 ml åt gången så dom får behålla det.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • MrsMia

Vi hade vinterkräksjukan hela familjen samtidigt förra veckan... Usch. Hygien så långt det var möjligt var ledordet, alltså tvätta och sprita händerna hela tiden samt tvätta maskin efter maskin och skrubba golv och toastol (mellan rusningarna till badrummet..).
    Jag tror aldrig jag mått så dåligt, kräktes och så var 10e minut första dygnet, men barnen på 17 månader behövde oss ju iallafall, så det fick ju bara helt enkelt gå.
    Vätskeersättning i mkt små portioner ofta gavs de i början, för att på dag 3 gå över till majsvälling i några dagar.
    vi vuxna tappade ca 3 kg och barnen 1kg..

• Turnit

I det mest akuta skedet så ge teskedsvis med vätska.

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Liona

Jag låter alltid min dotter sova i våran säng när hon är sjuk. Vill ju kunna vara nära till hands!
    Och se till att få i henne vätska...

• X1C

Noooo min grabb har magsjuka. Har rivit ut hela min säng å mattan å hela köret.... Allting spydde han på.... Nu har han kräkts 3 ggr sen kl 9. Så nu få han bara en tesked vätska annars kommer de igen. Men nu är han jätte duktig för han springer själv in till badkaret eller toan om han känner att de är på gång =)

Jag är LIVRÄDD för magsjuka. de är de värsta jag vet. Fy fan.

Enda gången jag spyr är på fyllan men då är de självförvållat haha =D

Grabben är 3 år och hanter magsjuka bättre än jag som vuxen =P

• mandelblomma

tips som förenklar magsjukan.
    Gör i ordning några dubbla påsar att kräkas i, bottna dem med hushållspapper. kanon att ha tillgänliga ocg lite trevligare och mer hygieniskt att slänga mot att skura hinken...
    Köp hem handsprit och var militant med handhygienen under den här tiden, sprita även telefoner, lysknappar o dyl som man tar på.
    Den sjuka får endast använda egen toalett om man har flera, där finns såklart handsprit och pappershandukar och klorin till toaletten :)
    Är det små barn, så har jag låtit dem sova i vår säng (med påsar i ett litet lager bredvi oss)
    Gett att dricka vad de vill ha, cola, isglass, bara de dricker och om de varit dåliga på att dricka så ge lite salta kex, någon ostkrok eller annat salt att knapara på så blir de törstiga på köpet.

krya på er!

• elision
    mandelblomma skrev 2008-12-01 22:35:10 följande:
    tips som förenklar magsjukan.Gör i ordning några dubbla påsar att kräkas i, bottna dem med hushållspapper. kanon att ha tillgänliga ocg lite trevligare och mer hygieniskt att slänga mot att skura hinken...Köp hem handsprit och var militant med handhygienen under den här tiden, sprita även telefoner, lysknappar o dyl som man tar på.Den sjuka får endast använda egen toalett om man har flera, där finns såklart handsprit och pappershandukar och klorin till toaletten :)Är det små barn, så har jag låtit dem sova i vår säng (med påsar i ett litet lager bredvi oss)Gett att dricka vad de vill ha, cola, isglass, bara de dricker och om de varit dåliga på att dricka så ge lite salta kex, någon ostkrok eller annat salt att knapara på så blir de törstiga på köpet.krya på er!
    brukar resten av er klara sig ...det lätt ju bra med påsarna
  • mandelblomma
    elision skrev 2008-12-01 23:20:06 följande:
    brukar resten av er klara sig ...det lätt ju bra med påsarna
    det är över 10 år sen jag hade magsjuka, vi har ju stora barn (tonåringar, de nyfödda har inte hunnit bli det ännu)så det blir ju lite enklare med hygienen då.

Men jag tror nästan jag är immun, blir inte sjuk ens om någon patient kräks på mig på jobbet heller.
  • Turnit

Vitpepparkorn brukar jag ta i förebyggande syfte när det går magsjuka på jobbet. 16st.

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Trasig Udda Strumpa

när jag eller sonen är magsjuka så istället för att orka springa till toa varje gång man behöver kräkas så brukar jag använda en hink med en eller 2 stora plastpåsar i så är det bara o knyta ihop och slänga efteråt

va dock länge sen både jag o sonen hade magsjuka nu håller tummarna för att vi klarar oss i år oxå

• sol1

jag har börjat ge barnen vatten eller vätskeersättning i ml sprutor max 5 ml åt gången var 10 de min. min son var på väg att stryka med när han var 1,5 år han blev då inlagd på sjuhus men den skulle pytsa i honom cocacola tog kontakt med astrid lindgrens barnsjukhus då han inte blev bättre. dem sa att absolut inget socker för då blir tarmar och magsäck ännu skörare å svårare att få stopp på det. vi skrev själva ut sonen från d sjukhus han var inskriven på å åkte dem 10 mil som var till astrid lindgrens barnsjukhus. då blev han frisk så vi fortsätter med vatten i små små mängder här när det kommer magsjuka. samt tvättar händer toaletter mm för att förhindra smittan.

Svar på tråden hur beter jag mig om barnen får magsjuka?