• Deliverance

Vad göra med Höganäs porslin som slutat tillverkats?

Min fästman har fått tallrikar och kaffekoppar av sin farmor i julklapp senaste åren från Höganäs.
    Som det ser ut nu så har han 3 stora tallrikar, 6 små, och två stycken kaffekoppar i färgen midnattsblå.
    Dessa har tydligen slutat tillverkats i denna färg, så det jag undrar är vadsjutton man gör nu?!
    För det första så räcker det ju inte med 3 stora tallrikar, och det känns samtidigt dumt att ha dom och sen andra i en annan färg, just eftersom det är ojämnt antal.

Vi har presentkort på en butik här där vi bor, där meningen var att han skulle köpa fler tallrikar.
    Sen idag när jag kommer ner och ska kika om dom har några tallrikar och kaffekoppar på lager, så tillverkades dom visst inte längre.. SKIT!

Vad kan man göra?

• Svar på tråden Vad göra med Höganäs porslin som slutat tillverkats?
  • Nyfiken gul

annonsera!!

kolla blocket, tradera tex om nån säljer delar till servisen.

hör också med butiken där det är köpt om det finns nån annan butik som kan ha kvar i lager.

ni kan också ringa direkt till fabriken och höra om det kan finnas delar att köpa direkt ifrån dom.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • evaannelie

jag har fått uppgifter på att om en vara ska tas bort ur sortimentet så ska man kunna köpa den i ett år efter det datumet. Fabriksbutiken säljer de längre oxå.

• sanne84

jag samlade på höganäs mörk gröna samling som också har ut gått. Allt jag hade var udda 1 te mugg, 4 stora tallrikar, 6 små tallrikar osv. jag sålde allt på tradera och fick rätt mycket för alla olika delar. sen åkte jag till ikea och köpte en servis med 12 av allting.

• Pojkmamma

Det kanske finns kvar i "outlet-butiker"

• nässlan

hej..

inom rörstrands butiker brukar de ha något som kallas för tredje sortering och där kan man hitta porslin som har utgått. din höganäs kanske kan finnas där.

annars kan man kolla på loppis och blocket som ngn nämde här tidigare.

jag hade en servis i origo och hittade ngra delar utav den färgen som hade utgått.

• Deliverance

Tack för alla svar!
    Jag ska verkligen försöka kika runt lite mer och höra efter.
    Jag har även mailat till Höganäs Keramik.
    Som ni kanske förstår så är jag bara intresserad av nytt porslin, jag vill alltså inte ha begagnat eftersom att allt annat aldrig är användt..

• Nyfiken gul

jag som är gammal tradera-räv sedan flera år kan säga att mycket av det som säljs på tradera är av samma orsak du skriver om... flera som fått utvalda delar i present och som sen utgår ur sortimentet osv.. så en hel del är helt nytt även om det ligger under kategorin "begagnat".

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Deliverance

Nyfiken gul skrev 2008-11-24 14:44:07 följande:

jag som är gammal tradera-räv sedan flera år kan säga att mycket av det som säljs på tradera är av samma orsak du skriver om... flera som fått utvalda delar i present och som sen utgår ur sortimentet osv.. så en hel del är helt nytt även om det ligger under kategorin "begagnat".
    Jag har kikat på tradera men tyvärr inte hittat något =/
    Sen vet jag inte riktigt hur detdär med tradera fungerar, så jag vet inte om jag vågar ge mig in på det.
  • Deliverance

Åh, jag hade sån jävla tur!
    När jag kom hem till min fästman så kikade jag på tallrikarna och upptäckte att färgen hette Himmelsblå, och inte alls Midnattsblå som personalen i butiken sagt till mig.
    En gnutta hopp fylldes i mig!

Gick tillbaka till butiken idag, med två tallrikar och en kaffekopp, och visst fanns den färgen på lager!
    Himmelsblå slutar tydligen inte att tillverkas, då det tydligen är en färg som dom har som orginal, typ.
    Iaf, köpte upp mig på tallrikar i den mån jag hade råd, så nu har jag 8 tallrikar av både stora och små, i rätt färg!
    kaffekopparna får köpas någon annan gång, alt. önskas i julklapp

Svar på tråden Vad göra med Höganäs porslin som slutat tillverkats?