• Eliin80

Vad innebär "sitter med stöd"?

Läste att många barn kan sitta med stöd vid 5-6 månaders ålder. Men vad innebär det egentligen?

/Elin

• Svar på tråden Vad innebär "sitter med stöd"?
  • Majuni

Ja, att de har någat att luta sig mot...eller något som håller upp dem.. sen när de sitter utan stöd, det är då de kan sitta helt själv utan att tippa/ramla

• Eliin80

Så om jag håller min dotter i armarna medan hon sitter...räknas det som att hon sitter med stöd då? Även fast hon kanske vinglar till lite ibland...

/Elin

• Flickan och kråkan

"Sitta med stöd" innebär att de sitter själva på plan yta och stödjer sig själva med armarna (alltså INTE med hjälp av ryggstöd etc.)

• Majuni
    Eliin80 skrev 2008-11-24 15:28:37 följande:
    Så om jag håller min dotter i armarna medan hon sitter...räknas det som att hon sitter med stöd då? Även fast hon kanske vinglar till lite ibland.../Elin
    vad händer om du släpper? Ramlar hon så kan hon inte sitta UTAN stöd och då innebär det ju att han får stöd när du håller henne i armarna..
  • viseversa

nej det räknas inte med att sitta med stöd.Isåfall kunde mina ungar sitta redan på bb.Sitta med stöd menas med att hon tex sitter i hörnet på soffan utan att glida iväg.

Så om jag håller min dotter i armarna medan hon sitter...räknas det som att hon sitter med stöd då? Även fast hon kanske vinglar till lite ibland.../Elin
  • Flickan och kråkan
    Så om jag håller min dotter i armarna medan hon sitter...räknas det som att hon sitter med stöd då? Även fast hon kanske vinglar till lite ibland... /Elin
    Nej, hon ska sitta och enbart stödja sig själv med sina armarna (lite gorillaaktigt du vet ). Sitter utan stöd gör hon när hon inte behöver sina armar till hjälp att hålla upp sig med.
  • Flickan och kråkan
    viseversa skrev 2008-11-24 15:30:37 följande:
    Sitta med stöd menas med att hon tex sitter i hörnet på soffan utan att glida iväg.
    Inte det heller. Att sitta med stöd menas att de kan sitta på plan yta genom att stödja sig själva.
  • viseversa

ja jag har förstått det nu! isåfall satt min första dotter med stöd när hob var 5mån! mamma är stolt!

Flickan och kråkan skrev 2008-11-24 15:34:30 följande:
    Inte det heller. Att sitta med stöd menas att de kan sitta på plan yta genom att stödja sig själva.
  • MajaMärta

Jag trodde som Elin80, att det räknas när de kan hålla rygg och huvud bra själva men inte sitta utan att trilla framåt eller åt sidan. Min lilla kille sitter i matstol med dyna när han äter smakportioner, det kunde han ju inte gjort för några månader sen. Men han kan inte sitta ensam på golvet än. Det räknar nog jag som "sitter med stöd".

• Flickan och kråkan
    MajaMärta skrev 2008-11-24 16:03:06 följande:
    Jag trodde som Elin80, att det räknas när de kan hålla rygg och huvud bra själva men inte sitta utan att trilla framåt eller åt sidan. Min lilla kille sitter i matstol med dyna när han äter smakportioner, det kunde han ju inte gjort för några månader sen. Men han kan inte sitta ensam på golvet än. Det räknar nog jag som "sitter med stöd".
    När man pratar med barnexpertis (sjukgymnaster, läkare etc.) så menar de att de sitter på plan yta och stödjer sig själva. Sedan kan man ju tycka vad man vill själv så klart. Man är ju lika stolt vad som än händer när det än händer oavsett Har en pojke här som tar det rätt lugnt överlag
Svar på tråden Vad innebär "sitter med stöd"?