• sunshinegirlie

en i kruka med belysning i utomhus?

Köpte från Ica Maxi stormarknad två julenar att sätta i kruka utomhus med belysning....då var det en som sa till mig nyss att de kommer att dö på en gång när jag sätter ut dem? Någon som vet?

• Svar på tråden en i kruka med belysning i utomhus?
  • jummie

är det inte utomhusväxter så dör dom nog...

• och

De klarar sig fint utomhus.

Om du har möjlighet kan du vänja dem vid temperaturen ute först, så de inte kommer direkt från 20 grader till minusgrader. Kanske ställa dem i garaget någon dag eller så.

• Zimlis

Hmm det beror ju förståss på OM det är utomhus- el inomhusenar
    Fast enar som dör förlorar ju inte färgen, så det är ju inte hela världen heller.

Jag hade nämligen två stackars förtorkade enar (som levde ett tag) i mitt fönster - men de såg så fina ut så, även fast de va stendöda

Zchimla som FLs tomte - jag bjuder vad som krävs *även mutor*
  • sunshinegirlie

jag vet faktiskt inte om de är utomhus-eller inomhusenar.... de står ute i garaget nu, så jag kanske kan sätta ut dem då iallafall...

• Pallas
    Zimlis skrev 2008-11-24 18:13:58 följande:
    Jag hade nämligen två stackars förtorkade enar (som levde ett tag) i mitt fönster - men de såg så fina ut så, även fast de va stendöda
    Japp, de är jättefina även som döda. Vi hade en död en inne som julgran förra året.
  • MrsQ

De enar som finns i affären är ute/inneenar   

De klarar sig inne om man vattnar rejält.  Om du ska ha dem ute så se till att vattna (dränk) enarna när det är plusgrader.

När det fryser på så skall jorden vara blöt. De klarar sig till våren men inte alltid.

Man kan inte ha dem ute o ta in dem ibland, de måste vara antingen eller.

• och

De brukar sälja vanliga enar till jul, och enar är härdiga och klarar sig utomhus.

• sunshinegirlie

ååå, då kan jag nog sätta ut dem! Har två höga "tunnor som jag brukar ha blommor i på sommaren på båda sidor om gången till trappan, så jag tänkte lägga dem i tunnorna och lägga ljusnät! Ica maxi som sagt, 89:-/st. Ca 1 meter höga är de

• och

Det låter jättefint.

sunshinegirlie skrev 2008-11-24 20:07:14 följande:
    ååå, då kan jag nog sätta ut dem! Har två höga "tunnor som jag brukar ha blommor i på sommaren på båda sidor om gången till trappan, så jag tänkte lägga dem i tunnorna och lägga ljusnät! Ica maxi som sagt, 89:-/st. Ca 1 meter höga är de
  • sunshinegirlie
    Svar på #10
    och skrev 2008-11-24 21:11:27 följande:
    Det låter jättefint.
    Tack snälla

Ska jag alltså vattna dem innan jag sätter ut dem? Det är ju minugrader därute så det lär ju frysa direkt...
  • MrsQ
    sunshinegirlie skrev 2008-11-24 21:52:34 följande:
    Svar på #10 Tack snälla Ska jag alltså vattna dem innan jag sätter ut dem? Det är ju minugrader därute så det lär ju frysa direkt...
    Sänk ner dem i en hink med vatten.
Svar på tråden en i kruka med belysning i utomhus?