• Lindacecilia78

hur gör jag för att sluta amma?

hur ska man gå tillväga för att sluta amma? pumpa ut lite då och då eller?? hur lång tid tar det tills mjölken är borta?

tack för hjälpen!!

• Svar på tråden hur gör jag för att sluta amma?
  • Jenny m Benjamin

Räknar jag rätt att barnet är drygt fyra månader gammalt?
    Är det någon särskild anledning till att du ska sluta redan?

Äter barnet ersättning dygnet om så är det bara att sluta. När det spänner i brösten mjölkar du ur bara precis så mycket som behövs för att det ska sluta spänna så undviker du mjölkstockning. Mjölkar du ur mer än så så upprätthåller du en produktion.
    Hur lång tid det tar innan all mjölk är borta kan jag dock inte svara på, det är visst olika för olika kvinnor och de flesta kan pressa ut lite även år efter att de slutat amma.

• violis

Vill du absolut sluta amma redan nu så ge barnet
    ersättning och mjölka bara ru liite när det spänner i brösten..ett bra knep är att anv sk "mjölkuppsamlings koppar"..en rund plast "kopp" i två delar fanns på apoteket förr i alla fall..de är också jättebra när man börjar amma och har så mycket mjölk i brösten att bebisen har svår att få tag..man sätter på en sådan här "kopp" över bröstvårtan ca 15 min innan man tror att barnet ska äta och så sätts utdrivningsreflexen igång UTAN att det fördenskullen bildas mera mjölk.
    Pga detta är de också bra när man ska sluta amma..man kan "lätta på trycket" UTAN att stimmulera mjölkproduktionen som man gör när man pumpar!

• Maria222

Att sakta trappa ner är skonsammast.
    Mjölk kan det finnas kvar länge, jag slutade amma i somras och kan fortfarande klämma ut mjölk...

Mamma till Kevin född 0706.
  • Lindacecilia78

japp min son är 4,5 mån. skälet till att sluta amma är att jag i dagsläget och ända sedan födseln har del ammat och känner nu att det får räcka tänkte att vid 5 mån så ska jag inte amma mer. han äter ersättning och smakisar så jag tror han ska klara sig! får så mkt mys från mig ändå så det blir nog bra. :)

tack alla för svaren! jag ska ge det ett försök och lite tid.

• frk Carlsson

Jag slutade amma för ca 3 veckor sen. Jag gjorde så att jag successivt, men ändå ganska snabbt, inom en veckas tid drog ner på amningen på dagtid (mitt barn är lite äldre än ditt TS, så hon äter puré och välling, men jag såg att du ger ditt barn ersättning så det är väl bara att göra det då..). Ammade på natten som vanligt. Till slut ammade jag bara en gång/dag och då slutade jag amma även nattetid, hon fick välling el vatten när hon vaknade.

Brösten blev spända, men jag pumpade ur bara lite så det mesta obehaget försvann. Sen blev det lite knöligt i brösten också ett par dagar.

Nu är det precis som vanligt. Förutom att jag har BH-strlk 75 A

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
Svar på tråden hur gör jag för att sluta amma?