• Mickiz85

Vad anser ni om angelsound doppler?? använda? inte använda?

Hej!

Jag är gravid i vecka 13. Nu står jag i valet o kvalet om jag ska köpa en eller inte! har hört både bra o dåliga saker om den.

Vad tycker ni! använda? inte använda? hur gör ni ? använder ? inte använder?

• Svar på tråden Vad anser ni om angelsound doppler?? använda? inte använda?
  • Engla80

Jag har en och har haft mycke glädje av den! MEN man måste kunna ta det med en klackspak...

Den är långt ifrån så bra som de apparater BM har och om babyn ligger långt bak eller om man har moderkakan fram kan det va så att man inte hör något fast att allt är som det ska.

Jag började inte använda min förän i v 17 nånting och det var/är jätte svårt att hitta babyns hjärtljud! Även idag när jag är i v 34 så kan det vara knivigt om babyn har ryggen innåt.

Så är man en nojig person ska man nog låta bli...

Det som varit mest fantastiskt är att jag kunnat dela med mig av hjärtljuden till blivande pappa och även mina föräldrar har fått lysna :)

• Ejin

jag har en och jag har älskat min sen ja fick hem den... har moderkakan i framvägg men hörde i typ v 14 el 15 iaf..... de var skönt att lyssna någon eller några gånger i veckan så man visste att den levde... sen har ja haft nytta av den nu senare me... häromveckan rörde inte bebisen på sej fast jag puffade på den som sjutton... då var de skönt att kunna lyssna o höra attt hjärtat slog iaf...

vet att vissa påstår att den är farlig hit o dit men men.. de finns inga bevis för de så...men alla gör ju som dom vill...

• coolchick

Jag har inte ångrat en sekund att jag köpte min, tvärtom! Den har verkligen kommit till nytta vid de tillfällen då jag har blivit orolig över något, plus som någon skrev så kan även familjen få ta del av den lill* där inne i magen.

Har använt min sedan vecka 12 ungefär, och då var det svårt att hitta hjärtat. Nu hittar jag det alltid, självklart olika starkt beroende på hur plutten ligger. Man hör även suset från navelsträngen och hur bebisen puffar runt där inne.
    Använder min max 1-2 ggr per vecka nu, oftast den dagen då jag går in i en ny vecka. Rekommenderar den absolut!!

• Darla

Ja du jag säger som jag alltid säger angående dessa angelsounds...

Fått höra från en bm och läkare på förlossningen att anledningen till att min bebis blev superaktiv så fort de kopplade på ctg maskinen var att barnet blir påverkad och känner av vågorna som skickas ut. Därför skulle jag inte köpa en Angelsound, känns inte bra att irritera bebisen mer än när det är nödvändigt, tycker att det är dumt att lyssna i tid och otid, är man orolig så åker man till sjukhuset och kollar upp att allt är ok tycker jag. Det räcker ju inte med att höra hjärtljudet hemma för att kunna känna sig trygg för barnet kan må dåligt ändå, på sjukhuset analyserar de hjärtljudskurvan så man ska inte ta det som någon garanti för att barnet mår bra bara för att man hör hjärtat, det kan endast en läkare eller bm se på kurvorna som printas ut.

• bebbe2008

Jag vill inte använda en angelsound dels för att man inte vet hur det påverkar barnet men även för att det känns så osäkert. Tor det kan bidra till mycket onödig oro om man inte hör något men även det omvända. Det har ju hänt att dopplern har vist på hjärtljud fast barnet inte lever längre. För mig personligen känns det bättre att utbildad personal lyssnar än att jag ska göra det själv.

• Ssofie82

För mig är det den bästa investering som jag gjort under graviditeten. Är väldigt orolig i mig själv och den har lugnat mig många gånger. Även nu när jag är i v.40 lyssnar jag ibland när bebben är helt still. Lyssnar ju bara snabbt tills jag hört hjärtljuden så jag tror inte den hinner bli så värst irriterad.

(¯`°?.¸♥ BF 30/11-08 ♥¸.?°´¯)
  • Mickiz85

Så nu var den beställd

• Valandur

Jag använde min mellan v. 12 och v. 15, d.v.s tills jag började känna fosterörelser.
    Jag lyssnade en gång i veckan och det stillade min stora oro totalt, så för mig var det helt klart värt det!

• Mickiz85

Härligt har ni något tips på vart man ska lyssna? hur man ska ligga/sitta..hålla den på ett speciellt sett osv...

• Lucia1987

Jag är super nöjd med min angelsound, och min BM sa att det inte var farligt alls att använda den..Dessutom den som BM och sjukhuset använder, den e farlig eftersom den kan förstöra barnets hörsel om man lyssnar för tidigt...!

Jag har moderkakan i framvägg och hittade hjärtljudet direkt i V.14

Liggande brukar alltid vara enklast att lyssna på och så måste du lyssna långt ner, så långt ner som möjligt..
    Va inte orolig om du inte skulle hitta något hjärtljud det kan vara svårt att hitta ibland, ha tålamod så ska det gå bra...(=

Lycka till!

• Tingelina

Min bebis blir helt galen varje gång barnmorskan ska lyssna på hjärtljuden och sparkar och buffar jättehårt mot maskinen. Jag märker verkligen att bebisen reagerar, och därför tycker inte jag att det verkar vettigt med en angelsound att ha hemma och lyssna i tid och otid. Även om det inte är farligt så kan det störa barnet på andra sätt.

• Valandur
    Mickiz85 skrev 2008-11-27 20:02:45 följande:
    Härligt har ni något tips på vart man ska lyssna? hur man ska ligga/sitta..hålla den på ett speciellt sett osv...
    För mig fungerade det bäst när jag var riktigt kissnödig och jag hittade oftast hjärtljuden ganska långt ner till vänster, typ 5 cm under naveln.
  • Käärleksbarnet

var kan man köpa en sådan? Bor i malmö området..

• Air

Jag tror att det är superkul att lyssna med en doppler, jag kan tänka mig att man lätt blir beroende :) mysigt att höra sin bebis, såklart.

Men jag har också varit med om att bebben reagerar på själva ultraljudet. Jag har varit på 3 st (tjatat till mig ett, v. 19 det vanliga plus nup-test). Och vi har fått lyssna på hjärtat 2 ggr hos BM. Alla gångerna har bebben reagerat på ljudvågorna (sa BM) den försökte flytta sig från dopplern så BM fick jaga den för att kunna mäta pulsen. Så jag vet inte.. känns som man kanske stressar sin bebbe i onödan? Svårt att veta dock, finns ju ingen forskning..

Svar på tråden Vad anser ni om angelsound doppler?? använda? inte använda?