• pelagonia

Öppnad färgburk ?

Hej

Målade i lördags och det blev färg över. När kan man senast anv denna ?

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • Svar på tråden Öppnad färgburk ?
  • UnderYtan

Står det inget på burken? Jag har haft vissa färger i flera år och dom fungerar utmärkt fortfarande. Bara dom skyddas ordentligt.

• pelagonia
    UnderYtan skrev 2008-11-24 20:46:23 följande:
    Står det inget på burken? Jag har haft vissa färger i flera år och dom fungerar utmärkt fortfarande. Bara dom skyddas ordentligt.
    Nä det står ingenting
  • Peztis

Ställ burken upp och ned, så förvaras färgen bäst för då kommer det inte in ngn luft som gör att det torkar. Och svalt men inte så kallt att det fryser.

Du kan använda den så länge den ser ut att vara bra, dvs inte grynig och torr.

Färger som Falu rödfärg vet jag dock inte, det innehåller ju saker som jag förutsätter inte håller hur länge som helst. Men vanliga olje- och vattenbaserade färger kan hålla i många år.

• pelagonia
    Peztis skrev 2008-11-24 20:52:48 följande:
    Ställ burken upp och ned, så förvaras färgen bäst för då kommer det inte in ngn luft som gör att det torkar. Och svalt men inte så kallt att det fryser. Du kan använda den så länge den ser ut att vara bra, dvs inte grynig och torr. Färger som Falu rödfärg vet jag dock inte, det innehåller ju saker som jag förutsätter inte håller hur länge som helst. Men vanliga olje- och vattenbaserade färger kan hålla i många år.
    Det är en vattenbaserad färg.
  • Limefrukt

Japp precis som Peztis säger: Ställ burken upp och ner, gärna i en plastpåse. Om det skulle bildas skinn på färgen, så hamnar det ju i botten. Men lukta och rör alltid om en gammal färg innan du använder den. Luktar den konstigt eller är grynig så kasta den.

*~*~* BF 5 juni *~*~*
Svar på tråden Öppnad färgburk ?