• grisekno

namnet levi

Såg på Wallander-filmen igår, där en liten pojke hette Levi. Jag tyckte det var ett ganska fint namn (men så var pojken söt också...)

Jag skulle kunna tänka mig att lägga det på listan över tänkbara namn om vi fick en son. Fast det är tveksamt om min man skulle gå med på det, han gillar inte att sticka ut med ovanliga namn, de ska helst stå med på tio-i-topplistan, tycker han..!

Jag är själv inte så förtjust i nya, konstruerade namn, men Levi är ju ett gammalt namn, även om inte många heter det idag.

Vad tycker ni om namnet?

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-24 21:23
    För att slippa kommentarer - Jag vet att namn skrivs med stor förstabokstav. Misstaget jag gjorde var att skriva LEVI, det gillades inte...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden namnet levi
  • linsilusen

Jag såg också filmen igår och tänkte på hur fint det namnet var, + tjejnamnet som var ovanligt, Livia.

• Little Pooch 05

I mitt huvud uttalas det "Livajj" engelskt alltsa, blir lite jeansvarning. Levi (svenskt uttal) associerar jag av nagon anledning till religion?! Rostade inte sa fint.

• LittleMermaid

Haha! Såg också Wallander igår och tänkte att Levi var jättefint! Trots min totala frånvaro av religiositet tänker jag dock direkt på Jakobs 12 söner, Levi Juda Dan... osv.

• Umm Elias

Levi är ett jamicanskt mycket vanligt namn. Tycker det är fint, min första kärlek hetter så...Tyvärr var han en jack-ass.

• Rosenöga

I Sverige tror jag inte man kommer att uttala "Livajj" utan det blir nog Levi och det är ganska fint. Påminner lite om Love tycker jag. Inte är det väl någon som använder det engelska uttalet "Lavv", eller...?

• Yariija

Min kanin heter Levi så det skulle kännas fel, fint på djur, inte på människor.

Smärta är oundvikligt men lidandet är valfritt...
  • grisekno
    isisisis skrev 2008-11-24 21:33:24 följande:
    Men det har ingen hört talas om eller???
    Jodå.

För mig gör det iofs inget om namnet är bibliskt, det är för övrigt inte det enda namnet som är det!
    Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • Rosenöga
    Yariija skrev 2008-11-24 21:33:26 följande:
    Min kanin heter Levi så det skulle kännas fel, fint på djur, inte på människor.
    Men människonamn är mycket vanliga på djur. Man kan inte sluta använda namnen för att hundar och katter eller kaniner heter så. Om din kanin hette Skutt skulle det inte vara kul att heta lika men om han heter Levi, Fredrik eller Pontus så är det helt okej.
Svar på tråden namnet levi