Bra förskola/ dagis i Solna?
Kan någon dela med sig av sina erfarenheter om bra/dåliga förskolor / dagis i skytteholm, huvudsta eller råsunda?
Har besökt några som verkar bra men det är väl först när de börjar som man vet?
Kan någon dela med sig av sina erfarenheter om bra/dåliga förskolor / dagis i skytteholm, huvudsta eller råsunda?
Har besökt några som verkar bra men det är väl först när de börjar som man vet?
Hej! Jag kan rekommendera Charlottenburgs förskola (Barnens montessoriakademi) i Råsunda, superbra!!! Ordning o reda, engagerad personal, harmonisk stämning. Ett dagis som jag inte skulle rekommendera däremot är Nova i Skytteholm. Lycka till!
Tack för tipsen!
Fler med erfarenhet och/ eller åsikter?
Fantasia på Jungfrudansen är en Reggio Emilia-inspirerad förskola med underbar gård och härliga pedagoger.
Tyvärr är Solna den kommun i Sverige som har lägst pedaogogtäthet i förskolan. Jag jobbade där förut, och vi var ibland två stycken på 17 småbarn...
Jag slutade pga detta och skulle inte kunna tänka mig att jobba i Solna igen. Tyvärr är det många pedagoger som tänker så här, man orkar inte med det hur länge som helst. Som jämförelse jobbar jag nu i Stockholms kommun och vi kommer i vår att vara två stycken på åtta småbarn. Mindre än hälften!!!
Vi har fått erbjudanden att flytta till Solna och vi har hittat jättefina bostäder som passar oss, men pga förskolornas situation så vill jag inte det. Skulle inte vilja ha min son på förskola där som det ser ut nu.
Men om man redan bor där finns det ju inte så mycket val, och utifrån de premisserna rekommenderar jag ändå Fantasia. De gör det absolut bästa av de förutsättningar som ges i kommunen.
Tack för infon. Men usch, vad tråkigt det låter!!! Flytta är tyvärr inte något alternativ.
Vet du något om Paprikan, Pumpan och Dungens förskolor? På paprikan sa de att de var 3 personal på 15 barn.
Paprikan och Pumpan har samma förutsättningar som vi hade. Alltså, man är tre på 16 barn. Vi fick dock plötsligt ta in ett sjuttonde (vilket man ofta får på vårterminen) samtidigt som min ena kollega blev sjukskriven och vi fick endast vikarie för henne vissa dagar. Ohållbart. Visst, de kanske är tre på femton barn nu men eftersom jag vet vart det kan barka inom Solna kommun (och särskilt eftersom Pumpan och Paprikan har samma chef som jag hade) kan jag inte säga att jag tror att det förblir så.
Nä usch vad jag låter negativ! Du verkar ju ha varit och tittat på t ex Paprikan själv, det sättet tror jag är bra när man vill få lite koll på förskolornas olika inriktningar och arbetssätt. Hoppas ni hittar en förskola där ert barn trivs och där ni känner er trygga!
Det har öppnat två nya dagis i Huvudsta, på Bredkilsbacken, Stenbacka och Annexet, dottern ska börja på Annexet i januari och det verkar jättebra. Tre personal på 15 barn.
Citrontjej skrev 2008-11-30 20:42:51 följande:
Alltid känsligt att tipsa men några dagis du absolut ska undvika är det nyöppnade vid Skytteholmsskolan. Bara små barn och i höstas tappade de bort 1 barn i parken.
Dungen har inte heller världens bästa rykte. Därifrån har barn rymt flera gånger utan att personalen märkt något. Men de har höjt stängslet rejält sen sista rymningen.
Blomgatan har inte heller nåt vidare rykte, många bit och rivbarn.
Övriga lider av just de problem som nämns ovan: stora barngrupper och lite personal och det beror på att föräldralediga har rätt till 6 timmars dagis istället för 3. Politikerna ville spara pengar och minska barngrupperna och låta barn som har syskon hemma gå "bara" 3 timmar per dag. Det blev ett ramaksri bland föräldrarna som inte visste vad de skulle göra om de "tvangs" ha barnen hemma och vips så drog moderaterna tillbaka förslaget. Så nu är det som det är.....
Ett tips är att anlita privat dagmamma och kombinera med deltidsförskola. Det är jättepopulärt men långa köer. Titta in på http//:www.familjedaghemisolna.se Du kan säkert komma på ett studiebesök.
Hemmaföräldern skrev 2008-12-29 19:49:15 följande:
Nej, allt beror säkert inte på det. Men hela kalaset kom att kosta 15,6 miljoner bara för att det inte "räckte" med 3 timmar per dag. utan dom måste ha 6 timmar. Förskola är inte gratis men få vet vad den faktiska kostnaden är (157.000 kr per barn och år). Om fler barn gick ned i tid under föräldraledighet så skulle naturligtvis barngrupperna minska. Fanns det fler deltidsförskolor så skulle inte heller alla barn behöva gå på dagis. Men då måste föräldrarna förstås ha tilltro till att dom klarar av att ha sitt barn hemma några timmar per dag.
Hej,
Jag har min dotter på Blomgatans Förskola och jag kan säga att vi tycker att det är super bra. Vår dotter har aldrig kommit hem och varit biten eller riven av ett annat barn som `Hemmaförälder´ påstår att blomgatan har som rykte. Tycker verkligen inte att man ska höra på allt skit som folk påstår.
Vår dotter går 6 timmar om dagen och när min sambo kommer och ska hämta henne så vill hon inte alltid gå hem. Tycker att pedagogerna är välutbildade och det är en bra harmoni på förskolan. På vår avdelning är det 4 personal på 18 barn och de får mycket tid allihop och det verkar fungera jätte bra.
Hoppas att du får några bra svar på dina frågor du undrar över. Men en innan du väljer förskola så kan jag rekommendera dig att gå och hälsa på ett par stycken och efter det välja vilken som passar ert barn och er bäst.
Lycka till!!
Som sagt det är alltid känsligt att inte rekommendera en förskola. Tyvärr så vet jag 2 st personal som lämnat Blomgatan för att de tycker att det fungerade dåligt där.
När barn inte vill gå hem kan ha många olika orsaker. Ofta är det enligt Louise Hallin en protest mot att de blivit lämnade och har alltså inte att göra med att de stormtrivs så vansinnigt.
Men det är väl bra att ni är nöjda med er avdelning. Jag förmedlade som sagt ett rykte från människor som haft god insikt i verksamheten då de varit där hela dagarna och under en lång period.
Dem som skriver att nova förskolan i skytteholm e dåligt förskola vet inte ett dugg om vad dem pratar om .Min flicka går på nova .Dem har väldigt fina ,nya STORA RENA lokaler ,snälla o trevliga personal ,som tar god hand om barnen ,mitt barn har blivit gladare sen hon började där .