• Cesaria

Vinmarinerad kassler ok att äta?

Hej,

Har tittat på Livsmedelsverkets sida men blev inte mycket klokare.

Har en bit kassler i kylen som jag tänkte göra något av till middag ikväll. ICAs benfri vinmarinerad kassler, förpackningsdag 8 april, bäst före 6 maj. Törs jag äta den tror ni?

(Och om den är ok kanske någon vill tipsa mig om ett gott kasslerrecept samtidigt?)

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vinmarinerad kassler ok att äta?
  • Tipptopp

Det tror jag, -smakar inte vin av den direkt. Men jag vet faktiskt inte.
    Ett gott kassler recept kan jag däremot ge dig;

Skiva kasslern och lägg dessa i en ugnssäker form (smord), -bred över 1 dl mango chutney.
    Vispa 3dl grädde och häll i ung. 1 dl chilisås och 1 msk mjöl. Bred detta över kasslern och in i ugnen 225 grader ca. 10-15 min. Servera pressad potatis till. Super duper mumsigt..

• Tingen

Hej vet inte hur det är med kassler... men har ialla fall ett gott recept.

SKiva kasslern och lägg den i en ungsäkerform. Lägg en annanasring på varje skiva och lägg över ost. Blanda matlagningsgrädde med lite chilisås och krydda efter behag med vitlök, salt och peppar. Häll såsen runt om kallsern och gratinera sedan i ugnen. Servera med ris eller pressad potatis och en grönsallad.
    Lycka till

• Cesaria

Tack för ditt svar. Nej det var inte vinet jag tänkte på för det är nog så lite ändå + att det ska in i ugnen. Tänkte mer på om det är skadliga bakterier i den eftersom den varit vakumförpackad och att hållbarhetstiden snart går ut.

Och tack för receptet, låter gott!

• Uet

Mumsa på du...just icas vinmarinderade är ju tok samarrig.

Kanske inte så skojigt recept, men så här brukar min mamma göra iaf.

Hon skivar kasslern i ca 1cm skivor och pepprar dom lite och steker på i panna.
    I samma panna steker hon sen vanliga skivade burk champinjoner men ganska mycket vitpeppar.

Sen joxar hon ihop sås på det och har ris till.

Jag tycker det blir jätte mumsigt.

nått jag själv brukar göra annars är att koka ris, lägga hälften i en ungssäker form.
    Salta och peppra lite, lägga på strimlad kassler, lök paprika och lite krossad annanas, på med resten av riset, sen så över ca 2-3dl grädde och sist lite riven ost, och köra i ugnen tills det har en fin färg.

• Rubia

Mums, vilka härliga recept!!!

Du, Cesaria, ser du bara till att hetta upp kasslern ordentligt så är det ingen fara!

• Theresé och Mini

Jag har ett suuuper smaksigt recept!

Man skivar kasslern i lagom tunna skivor,brer på lite sån mjukost (som man får äta när man är gravid) på varje skiva och buntar ihop dom igen, mycket ost ska det vara!! Jag tog den ost jag tyckte om utan att bry mig så mycket om vad man får och inte får äta. Men det va jag det!
    Sen kavlar man ut en platta smördet och lägger kasslern i där och gör ett knyte, in i ugnen 200* tills det ser bra ut.
    Serveras med ris. Jag brukar ha lite sötsur sås till också... smarrigt som tusan!

Svar på tråden Vinmarinerad kassler ok att äta?