• Garderobshylla

Få bebis att ta nappen

Jag har en liten dotter som har ett väldans sugbehov, hon vägrar pnappen men ett finger kan fungera ibland. Hon vill snutta hela tiden och jag bröstet då.
    Men det fubngerar inte, jag ahr så mycket mjölk så hon börjar bara må illa och kräks om hon får bröst varje gång hon vill. Och hon vill ligga vid bröstet nästan oavbrutet.

Hur får jag henne att ta nappen istället?

• Svar på tråden Få bebis att ta nappen
  • Jempajenny

Prova olika sorters nappar lite då och då... Växla mellan latex och silikon, anatomisk och rak.

Vi fick liksom hålla kvar nappen i munnen ganska länge också innan hon fick kläm på hur hon skulle suga på nappen. Det är ju en helt annan sugteknik än på en bröstvårta.

Fick också tipset att prova MAMs 4+ nappar redan när Agnes var 2 månader och de napparna fungerade jättebra! Hon behöver lite större "plupp" att suga på än det är på de för nyfödingar.

Hoppas ni hittar någon variant som fungerar för er bebis!

• Garderobshylla

okej ska nog ta en svängom på stan och se om det finns några olika att välja mellan...

Sambon sa att man klanske kan klämma ut lite mjölk som man här på nappen så att den får lite smak, kankse man kan testa`?

• Lisa79

Jag har ett supertips som funkat på alla mina 3 barn!
    Dom lärde mej på BB att barnen har sugreflexer på handflatat och under foten. Man kunde stryka dom under foten eller i handen om dom va lite slöa med amningen så började dom genast suga.

Jag provade samma sak med nappen.
    Innan så bara pluttade den ut, dom verkade inte förstå hur man skulle göra eller fick nästan kväljningar av den.
    Men direkt när jag strök under foten (det funkade bäst på mina barn) så började dom suga och jag höll kvar nappen en stund tills man märkte att dom fattat tekninken och efter bara ett par gångers strykande så tog dom napp..

Testa vet ja

• Pi 79

Har precis samma problem med min lilla kille på 3 månader. Har försökt alla möjliga varianter av napp man kan tänka sig också provat att ta lite mjölk på, inget funkar. Han blir bara jättearg. Han har tagit den några enstaka gånger förut, så sugtekniken har han, men nu tar han den aldrig. Försöker fortfarande, men har ändå fått lov att inse att alla barn inte gillar napp. Han mår ju i.a.f. inte dåligt av allt kräkande, mer jobbigt för mig med ständigt nedkräkta kläder och en bebis hängande i tutten, men såsmåningom kommer väl sugbehovet att avta (får man hoppas..)

• Garderobshylla

Lisa79: Tack det måste jag testa!

Pi 79: Ja alltså, jag vet att man kan få skit om man säger såhär, men visst är det för min egen del jag vill att hon ska ta naspp. Jag menar, jag kan ju inte ha hon vid bröstet hela tiden, jag vill ju göra annat oxå. För att inte tala om hutr svårt det är för pappan att trösta henne.

• isafis

Min bebis är 4 mån och är fortfarande dålig på att hålla nappen själv. Jag började att "lura" honom genom att sätta dit nappen vid brötet när han ätit färdigt och bara snuttade. Så han fick fortfarande närheten vid bröstet, och något att suga på. Det funkar jättebra för oss. Efter ett tag gick det att få honom att ta nappen även när han ligger själv, men vibehöver fortfarande lägga en handduk eller liknande framför annars ramlar den bara ut.

• mammy31

Varför tvinga ett barn att ta napp när barnet inte vill ha det?

• fia1985

mit barn vill ha napp och får ett jätte lugn av det om han inte är hungrig. men som sagt, han har inte fattat hur han håller kvar den. ibland funkar det men oftast pluppar den bara ut. ska ja prova med en större? fick tips om nuk tror ja de heter (ska kolla upp det) för han fick lite kvälvningar av de andra och den funkar bra. det e bara att få han att hålla kvar den själv. några tips tack..

• Juliagbg

vår lilla tjej är 3 månader nu och hon var jättesnuttig i början, men vi provade flera olika nappar men den enda hon tog var NUK - napp som vi fick tips om att de flesta barn tar. Men man fick "träna" henne lite ändå att behålla nappen i munnen, men hon hade kvar den längre än de andra vi provade. Och så fick vi tips om hur de skulle börja suga på nappen när vi stoppade in dom, och man skulle då gnugga lite lätt med tex pekfingret på deras kind medan man höll in nappen lite, det gjorde oxå att de började suga, det funkade jättebra för oss. Hoppas ni hittar en napp som funkar. =)

• Garderobshylla
    mammy31 skrev 2008-11-25 23:43:46 följande:
    Varför tvinga ett barn att ta napp när barnet inte vill ha det?
    Det handlar inte om att tvinga.
    Lillan har stort sugbehov, ligger hon vid bröstet hela tiden så mår hon illa och spyr. Är det bättre lr ska jag låta hon skrika?
  • Garderobshylla

Tack för alla svaren! ska ner och köpa lite olika och se vilken som passar typiskt astt dom är så löjligt dyra bara...

• sorba

Vi testade med alla nappar på marknaden men det tog 4,5 månad innan lillkillen kunde hålla dem kvar i munnen. Nu suger han jättebra på dem och gillar sina nappar jättemycket. Han bryr sig inte om dem är av silikon eller gummi och det är rätt skönt.

Om man vill att ens barn ska han napp är det bara att försöka och försöka. Det verkar som om även om barnet har ett stort sugbehov så kan det vara svårt för dem att hålla kvar nappen i munnen, den bara ploppar ut. Vi la sonens snuttefilt lite löst mot nappen när han låg på sidan för att inte nappen skulle åka ut för långt och väcka honom hela tiden.

Lycka till i nappdjungeln!

• LittleMissN

Hade samma problem med min son! Han har ett extremt sugbehov och ville bara ligga vid bröstet, det var påfrestande för oss båda.

Jag fick ont i bröstvårtorna och mjölkstockning, Lucas fick ont i magen och kräktes jämt.

Prövade dem flesta nappar som fanns på ica. Ingen hjälpte. Han spottade ut allihopa och fick kväljningar.

Men så fick jag ett tips: NUK nappar som finns i babybutikerna är mycket små och anatomiska som gör att barnet inte mister sugreflexen!

Han tog nappen med en gång och den sitter kvar i munnen när han vill det! :) Fungerar jättebra och nöjdare barn = nöjdare mamma!

Lycka till ! Mvh Nath

Svar på tråden Få bebis att ta nappen