• Veronica med Max

Göra egen glögg?

I år ska jag göra egen glögg och jag vill bli överöst med recept och tips Glad

Så om ni har något bra recept, dela gärna med er här.

• Svar på tråden Göra egen glögg?
  • gumsegos

Vit glögg

Cirka 1 liter
    1 fl torrt, vitt vin
    1 1/2-2 dl vit baksirap
    2 bitar pomeransskal
    1 bit torkad ingefära
    2 bitar hel kanel
    8 kryddnejlikor
    10 cl gin (kan uteslutas)

Värm vinet fingervarmt. Häll i sirapen och kryddorna. Låt stå svalti 1 dygn. Sila bort kryddorna och tillsätt eventuellt gin. Värm den före servering.

Gott gotti gott gott!!

• Il y a

1 flaska billigt rödvin
    35 cl brännvin/vodka
    20 kryddnejlikor
    1 pomeransskal
    2 bitar torkad ingefära
    1 tsk kardemummakärnor
    5 kanelstänger
    2 dl socker

Lägg kryddorna i spriten i en vecka ungefär (i en del recept står det bara över natten).
    Sila av kryddorna och blanda med rödvin och socker.

Detta är grundreceptet, men jag tycker om att experimentera.
    Med torkad chili får glöggen sting! Inte alls dumt, faktiskt.
    Med ett kuvert saffran blir det ganska pikant.
    I år har jag testat med två stjärnanis. Inte provsmakat ännu, men det luktar väldigt gott!
    En del har även russin i som krydda.
    Jag har också testat receptet med vitt vin, men tycker nog att rödvinsglögg är strået vassare.
    Det går också att spetsa glöggen med cognac, det gillade mitt ex, men inte jag.
    Har även funderingar på att testa att ha i portvin, det borde bli gott :)

Det här blir förstås väldigt starkt, men om man minskar mängden sprit löser sig inte sockret. Mitt tips är i stället att hälla på mer vin till angenäm styrka och smak.
    Eller så kan man stormkoka glöggen så att alkoholen försvinner. Det blir mitt knep i år eftersom jag är gravid ;)

• Lini M

ah vad spannade - det har ska jag prova!!

Letade just recept pa glögg eftersom jag bor i UK & inte kan fa tag pa riktig glögg, forutom Ikeas da.. Sa jag ar jatteglad att ha hittat detta recept! Ilya ar ditt recept till bara en fl vin? Later som om det ar valdigt mycket kryddor till en fl, men det ar kanske det som ar poangen!?!
    Och tror du att det blir okej om jag gor sprit-satsen idag, den maste bli klar till 1a advent?

• gagge

Glögg som jag xprimenterat fram.. ruskigt god.

1 flaska rödvin
    1/2 flaska madeira
    1- 1 1/2 dl socker
    skalet av en halv cirton, endast det gula
    1 vaniljstång, snittad och urskrapad (hela ska i även "skalet")
    1 tsk kardemumma kärnor
    2 kanelstänger
    1tsk nejlikor (kärnorna)
    30 russin
    20 grovhackade madlar.

Blanda ihop allt i en kastrull, värm på, det ska INTE koka. Börja med 1 dl socker, önskas sötare så häll i lite till. Slå på flaskor låt dra 1 vecka, sila av och buteljera.

Mina älskade två prinsessor!
  • Il y a

Lini M:
    Ja, det är bara till en flaska och det blir riktigt bra.
    Det ska funka att bara lägga kryddorna i blöt över natten, men jag brukar för säkerhets skull låta dem ligga i en vecka (och för att jag inte brukar ha tid att pula med sådant i veckorna).

• mandrarinen

Ingen som har recept på "saftglögg" ? Köpte en jättegod hemlagad förra året i en hemslöjdsbutik men vill gärna göra egen...

• Il y a

Å, det skulle jag också vilja ha recept på!
    Fast jag skulle tro att man kan använda til exempel svartvinbärssaft och koka den med glöggkryddor.

• vintjej

Jag gjorde en "alternativ" saftglögg, eftersom jag ville ha något som inte var så tungt och kladdigt. En helt vanlig apelsinsaft: www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=33897
    Jag skrapade ur en vaniljstång också som fick koka med. Det blev väldigt gott. Tror att jag ska testa att göra en svag vitvinsglögg av den också, genom att spä den med riesling.

Svar på tråden Göra egen glögg?