Måla furutrapp vit, tips önskas!!
Vi ska renovera vår hall och en stor del av den är en ful gul furutrapp som ska målas vit. Ni som gjort det, har ni bilder som man kan se? Tips? Vad ska man tänka på? Tips mottages tacksamt
Vi ska renovera vår hall och en stor del av den är en ful gul furutrapp som ska målas vit. Ni som gjort det, har ni bilder som man kan se? Tips? Vad ska man tänka på? Tips mottages tacksamt
Tänker också göra det! Man får slipa bort ytan först innan man kan börja måla. Googla på ämnet, det finns massor
Slipa,slipa,slipa och så slipa lite till...Ju bättre ni slipar desto bättre blir resultatet! Fuskar ni med slipningen så släpper färgen så småningom av all belastning..Använd bra färg oxå..
det är ett hästjobb men väl värt det när det är klart!
Jag har gamla bilder på vår trapp i galleriet...nu finns det dock spaljé och ledstång oxå...
Som andra säger. Underarbete. Glöm inte att kvistlacka heller, är tråkigt med en vit trapp med gula fläckar på...
Jag kapar din tråd lite, hoppas det är OK
Jag har precis börjat renovera vår trapp. Varje trappsteg hade plastmatta på sig, som jag har fått bort hela utav. Men jag har ett tjockt lager mattlim kvar på trappstegen. Tips på att få bort det? Har provat att slipa = värdelöst. Har provat med värmepistol och "dra" bort med spackelspade = stor risk för brännmärken.
Sedan är tanken att trappen ska målas, precis som TS.
Min ärta:
OK, men är inte dom jättestora? Typ en diameter på 4 dm? Eller blandar jag ihop det med nån annan slipmaskin?
Läste nånstans att det var nån som slipat lim men som bara fastnade på pappret...Dom fick tipset att ha på olja(matolja) på limmet oxh sen fastnade det inte...Jag har aldrig provat men det kan ju vara värt ett försök..
vi hade inte så mycket lim kvar men jag hade på beckers färgborttagning,lät det verka 20min sen vara det bara att skrapa bort allt...funkade finfint!
Vi gjorde iordning vår trappa i somras. Det låg en heltäckningsmatta på som var limmad, och oj vad vi slet!!
Vi slipade för hand, med slipmaskin och använde diverse borttagningsmedel, men det som jag tror var bäst var nog värmepistol och en färgskrapa. Köpte en på Lantmännen/Granngården som var kanon. Det gick ett antal blad till den, men den var riktigt bra.
Men räkna med mycket arbete, och mycket svett och onda muskler. Fast i sluändan är det värt det, och som andra också skriver; lägg ner mycket arbete på underarbetet så blir resultatet bäst!
Tack för mig!
Men OJ, är det sant, måste man verkligen slipa så mycket. Hade hoppats på att det skulle räcka att liksom "rugga upp" ytan och sedan måla.
En VIT trappa till jul skulle vara vackert!
Vi ruggade faktiskt bara upp ytan och målade. Trappstegen lämnade vi omålade och de var jättejobbiga att få ren från allt klister, använde värmepistol och skrapa och slipade sen.
Tycker vår trapp är jättefin trots att vi bara ruggade upp och målade med oljefärg.
ett tips till här från snickaren:P använd storlek 40 på slippappret om ni har mycke lim, sedan ett finare.
Massa bra tips, tack! Får väl bara ge mig på trappen och hoppas på att bli klar innan jul
Lycka till du med TS
Vi hade nålfilt på trappstegen. Var ett helvete att få bort.. men sen var det "bara" att slipa och spackla hela skiten och sen måla. Ovanpå lade vi dit mörkgråa halvmåne-steg, om du vet vad jag menar?
såhär efteråt var det värt jobbet iaf.
det blev jättefint och ljust iaf, och jag har bilder ifall du vill se :)