• ilenna

Öppna förskolan

ÖF är ju inte riktigt barnomsorg men jag lägger mitt inlägg här i alla fall, hittade inget annan lämpligt ämne.

Jag är lite nyfiken på hur verksamheten ser ut på era öppna förskolor

Där vi går nu är det "bara" fri lek och fika.
    Lite svårt att lära känna nya då för många kommer dit i par och sitter för sig själva. Det är alltid lättare om det finns någon form av aktivitet t ex samling där man lär sig vad alla heter.

• Svar på tråden Öppna förskolan
  • Duckan74

Den enda aktivitet vi gjorde ihop på öf var sångsamling på torsdagar.
    Tycker dock att det var ganska lätt att få kontakt med andra föräldrar ändå.

• bimadrock

På Ö.F jag går till så är det upplagt såhär. 0-1 åringar kl. 9-12. kl 10 är det sångstund o där sjunger man bla en namnsång så man lär sig lite namn, efter det är det fika o sen fri lek.
    Sen tycker jag att det blir så att barnen är ju överallt så föräldrarna lär ju vara överallt också. Då blir man inte i så mycket par.

• mckenna

Vi har alltid sångsamling, och efter det pyssel om man vill eller bara fri lek. Ibland är det nån som jobbar med hemförsäljning som visar sina produkter, tex. tupperware eller lingon&blåbär. Och så har vi olika utflykter, skogsmulle, bondgård, studiebesök till olika platser osv.

Men överlag tycker jag det är jättelätt att få kontakt med andra föräldrar, alla är ju där för att komma ut och träffa folk. Leka med sitt barn kan man ju göra hemma.

• ilenna

På min ÖF är alla väldigt uppdelade i par. De som kommer ihop sitter för sig själva.

• mckenna

Vad trist , hos oss pratar alla med alla.

• Vasen

På "min" öf, som nu ska läggas ner , är det bakning på måndagen, sångstund på tisdagen, handdockor på onsdagen, babyöppet på torsdagen (då vet jag inte vad de gör) och gymnastik på fredagen. Sen ställs fikar alla samtidigt. Man umgås så mycket man vill med de andra föräldrarna . Hon som leder verksamheten är så fantastisk och lägger sig verkligen vinn om att prata med alla och lära sig barnens namn och vad de gillar.

• Mosaik

babyrytmik och babycafé på måndagar
    resten av veckan är det väl öppet för alla och då har de bamsegruppen där de lite större barnen är med o har lite pedagogiska lekar
    sen är det bak och utflyckter då och då
    jättemycke olika saker görs.
    sångstund varje dag

en helt suverän öppen förskola här, alltid mycke folk trotts liten stad..

Men kan hålla med om att det blir så här med, att de som kommer ihop
    sitter ihop och de som kommer ensamma förblir ensamma, lite sorgligt.

*stolt mamma*
Svar på tråden Öppna förskolan