• Girly

Väggtyg, hur hängde ni upp det?

Har köpt ett väggtyg från Marimekko, "Lähde" som vi ska sätta upp på väggen.

Har ni byggt en ram och häftat fast det på baksidan eller har ni hängt upp det på annat sätt?

• Svar på tråden Väggtyg, hur hängde ni upp det?
  • Marie IE B

Vi byggde en ram av reglar, fyra stycken till en ram och så en femte tvärs över som stöd. Vi spände upp och häftade fast tyget på baksidan av ramen.
    Beroende på hur stort tyget är så finns ju alternativet med målardukar eller frigolitskivor (från bygghandeln) som blir väldigt lätta och just frigoliten kan man lätt sätta upp genom att slå en spik i väggen och helt enkelt trycka fast frigolitskivan på.

• FOA

Tycker att en ram ar helt klart snyggast, tycker annars det kan bli "slaffsigt" och "tonarsrum" om det hans upp som det ar.

Bygger du en ram med regel sa se dock upp sa att inte regeln "lyser igenom" vilket ar latt hant pa ett ljust tyg. Ett annat tips ar da det kommer till att spanna fast tyget att jobba innefran och ut. Har du vinkelsag?

Lycka till!

• wewe

Istället för att bygga en ram, kan man köpa en billig kilram på ex Clas Ohlson. På kilramen är redan ett tyg uppspänt (tänkt att man skall måla oljefärg etc på dessa) och sen är det bara att klä om med sitt typ utanpå det...

Om det är en ganska stor ram kan det vara bra att välja en modell som har en extra träskena tvärsöver ramen (på baksidan), eftersom det stabiliserar upp..

Tänk på att spänna tyget och häfta hela tiden diagonalt/tvärsöver. Billig häftpistoler finns också på C.O.

Har gjort detta själv och det blir jättefint!

//Ett litet tips från mig!

• Nattalina

I barnrummet satt jag upp ett väggtyg genom att sy kanaler uppe och nere på tyget och trä i smala rundstavar. Sedan häftade jag fast små ögglor i övre rundstaven med häftpistol (genom både tyg och stav).

Svar på tråden Väggtyg, hur hängde ni upp det?