• e 06

Vi som vill äta mat utan tillsatser!

Här är jag en mamma som nu vrider och vänder på varendaste liten sak i affärerna och försöker välja mat utan en massa tillsatser. Vill ha lite koll på vad vi äter här hemma, men än så länge inte så bra på det men försöker, vi kanske kan hjälpas åt och tipsa varandra om bra och mindre bra livsmedel.

En sak som inte kommer in här hemma är:Fun Light (efter att jag var på en föreläsning och personen som höll i den sa att fun light lika gärna kunde stå på kemikaliehyllan och att det är det BÄSTA MYRMEDLET som finns.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-27 10:03

La till en annan tråd där vi kan samla våra bra och mindre bratillsatser... någon som kommer på bättre rubriker eller vill lägga till och ändra är det fritt fram:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38745486.html

• Svar på tråden Vi som vill äta mat utan tillsatser!
  • Kristin24

Vill man ta död på en myrstack så ska man hälla funlight på den...vips...alla dör.

Svårt att hitta mat utan tillsatser idag..allt är bluff och båg och dyrt. "örk"
    kanske man ska gå tillbaka till att odla sin egen föda.

Go och glad Kexchoklad
  • Matti2

Vi har börjat tänka jättemycket på detta hemma, vi ska tom. fira en tillsatsfri jul (så gott det går) hemma i år. Men det är rena rama detektivarbetet att hitta livsmedel utan tillsatser.

Nu kan jag inte jättemycket om dom olika tillsatserna men min sambo som är Livsmedelsutbildad säger att vissa hyfsat naturliga tillsatser som tex. bakpulver och citronsyra också har E-namn och att vi inte behöver undvika dessa i lika stor utsträckning. Men färgämnen, glutamat och konstiga konserveringsmedel kommer inte in i vårt hem nuförtiden

Men det tar lite tid, man får ju i stort sett välja bort allt halvfabrikat så det blir mer hemlagat från grunden nuförtiden...

• Hallonröd
    e 06 skrev 2008-11-25 12:27:07 följande:
    Här är jag en mamma som nu vrider och vänder på varendaste liten sak i affärerna och försöker välja mat utan en massa tillsatser. Vill ha lite koll på vad vi äter här hemma, men än så länge inte så bra på det men försöker, vi kanske kan hjälpas åt och tipsa varandra om bra och mindre bra livsmedel.En sak som inte kommer in här hemma är:Fun Light (efter att jag var på en föreläsning och personen som höll i den sa att fun light lika gärna kunde stå på kemikaliehyllan och att det är det BÄSTA MYRMEDLET som finns.
    Ja jag är likadan....läser och läser och försöker hitta mat utan en massa kemikalier och annat skit...ju mindre E-nummer desto bättre. Men alla E-nummer är ju inte farliga så man få väl skaffa sig en lista på vad som är vad Flört

Var ju en artikel om detta i Aftonbladet häromveckan....en snubbe har skrivit en bok och listat upp vad som är ok och inte. Sen ett par dagar senare så visade de att det gick att snabbt fylla en korg med bra mat utan tillsatser och den blev bara 75 :- dyrare.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2008-11-25 12:36:54 följande:
     Var ju en artikel om detta i Aftonbladet häromveckan....en snubbe har skrivit en bok och listat upp vad som är ok och inte. Sen ett par dagar senare så visade de att det gick att snabbt fylla en korg med bra mat utan tillsatser och den blev bara 75 :- dyrare.
    Här är artiklarna:

http://www.aftonbladet.se/matvin/article3740388.ab

http://www.aftonbladet.se/matvin/article3748267.ab

(70:- dyrare blev den bra maten Flört)
  • e 06

Här hemme är det riktig grädda, riktigt smör och ekologiskt bregott på borde som gäller.Tycker faktiks själv att det blivit roligare att handla, en lite sport nästan! Finns en blogg i dalarnas tidiningar där en tjej tar upp en HEL del..  ska leta på den bara...

http://www.dt.se/blogg/matbloggen/article312195.ece

Står mycket om tillsatser i början av bloggen...

• Matti2

Ska genast beställa den boken, bra information på hans sida också, otäckt om skolmaten dock

• isisisis

Bra tråd!

Själv lagar jag mat från grunden,och har alltid gjort.

Det är hopplöst att undvika ALLA tillsatser,de har ju även tillsatser i "vanlig skinka" och kött.

Men man kan iaf undvika mycket genom att inte äta skräpmat och färdiglagat samt
    Chips,läsk,saft,godis mm.

Det blir svårare om man vill ha glass ibland...då får man betala dyrt och vissa saker får man lov att köpa i hälsokosten eller betala extra för.

Jag skulle ÄVEN vilja ha på innehållsförteckningen om varan innehåller genmodifierade grödor eller om tex djuret fodrats med detsamma (om jag ska handla kött).

Skulle handla E-vitamin för en tid sen på "Life".
    Upptäckte att det var genmodifierade ingridienser...
    Det vill jag INTE ha i min kropp!

Det står inte på alla förpackningar!!

• Hallonröd
    e 06 skrev 2008-11-25 12:42:36 följande:
    Den boken beställde jag igår!Va skoj att det är fler än jag som undviker en massa och lagar "RIKTIG" mat :)
    Ja jag funderar på att köpa den jag också, är den bra?
  • Hallonröd
    Matti2 skrev 2008-11-25 12:47:49 följande:
    Ska genast beställa den boken, bra information på hans sida också, otäckt om skolmaten dock
    Har du adressen till hans sida?
Svar på tråden Vi som vill äta mat utan tillsatser!