• denfina1

Smakisfrågor?

Hur gör ni som ger smakisar. Har ni en jättehaklapp i plast eller dreggellappar?

För det blir ju klibbigt på dem små händerna och det kletas ju överallt så byter ni kläder efter matdags?

Sedan har jag hört att man ej bör torka bort maten på dem små runt munnen då det kan göra så att dem små aldrig lär sig slicka sig runt munnen. Är det så?

• Svar på tråden Smakisfrågor?
  • Lilla Mimsan

smakisarna gavs med sked så inget kladd på händerna, blir sen med plockmat. Sen är det helt olika från barn till barn.
    Vi körde ikeas "förkläde", jacka som sitter bako och fram.

Det om att inte torka har jag inte hört talas om, vi drog bort överflödet med sked.

• nano

Man ska vänta tills de ätit klart med att torka Om jag serverar nåt riktigt kladdigt idag (dottern är 14 mån) så byter jag innan maten till en "skräpboddy" som jag bara kan slänga i tvätten efter maten. Då gör det inget om hon sliter av haklappen (som hon inte är så jätteförtjust i).
    Tycker att hon har "rätt" att kladda nu när hon är liten och ska lära sig tycka om mat

• MajaMärta

Jag har haklapp i tyg som dock blir rejält kladdig. Han stoppar fingrarna i munnen ibland så att mata med sked betyder inte rena händer :) Haklappar i hård plast verkar praktiskt men inte så skönt?

• twistedtofit

jag har plasthaklapp en sån från bambino el esska.
    Man kan ta bort överskott m skeden så torkar man när de har ätit klart

• MIC

Vi har två olika haklappar - en som är i tunnare plastmaterial (skrynlig nästan) och en som är i plastdukmaterial. Båda fungerar bra för det kladdas rejält när vi äter (sonen är snart fem månader). Vi har även testat hårdplastvarianten för att vi har en hemma och det gick bra det med men jag föredrar de mjukare varianterna nu när han är så liten. Vår son sitter i sin barnstol när han äter annars hade han inte fixat den i hårdplast.

Svar på tråden Smakisfrågor?