• Nutcase

Resa i vecka 30-31??

Jag och min familja har blivit bjdna på en resa i april. Jag är då i vecka 30-31 och jag undrar om det är ok att resa då?? Enligt SAS som vi flyger med så är det ok frem tills 3-4 veckor innan BF, men vad säger marnmorskan om saken? Någon som vet? Resan tar inte mer är 4 timmar.

• Svar på tråden Resa i vecka 30-31??
  • Esa

Tror att du måste ha ett läkarintyg till vissa flygbolag. Gå in och läs på hemsidan hos det flygbolag ni ska åka med.

• strojes

Det bästa är nog att prata både med flygbolaget och med din barnmorska. Om det nu är ok så se till att få med avbeställningskydd som gäller för alla i din familj om det är så att du inte kan åka på grund av din graviditet. Du vet ju inte nu hur du kommer att må i april.

• Hannah76

Det är ju upp till dig, inte din bm.
    Se bara till att ha alla intyg klara, för annars kan de neka dig att gå ombord. Vet inte vart ni ska, men sätter förlossningen igång utomlands kan det bli väldigt dyrt, då ingen försäkring gäller efter v 28 (vad jag vet).

• strojes
    Hannah76 skrev 2008-11-25 13:41:23 följande:
    Det är ju upp till dig, inte din bm. Se bara till att ha alla intyg klara, för annars kan de neka dig att gå ombord. Vet inte vart ni ska, men sätter förlossningen igång utomlands kan det bli väldigt dyrt, då ingen försäkring gäller efter v 28 (vad jag vet).
    Det är inte enbart upp till den gravida faktiskt, det är ju bm som har koll på hur barnet mår och hur den blivande mammans värden ser ut. Även om man som gravid mår bra kan det ju finnas omständigheter som gör att man kanske bör avstå från en flygresa vid den tiden i graviditeten.
  • Pralin M

Reser du utomlands så täcker inga försäkringar ifall något skulle hända efter v. 28. Det kan med andra ord bli väldigt dyrt. Men det är upp till dig om du vill ta risken.

• Tusseluren

Köp till avbeställningsskydd och kolla alla papper och liknande som skulle kunna behövas, be även bm skriva ut din journal straxt innan du åker(det kan vara bra att ha med sig), åkte till cypern när jag var i v27 tror jag och jag hade med mig min journal, då har man med sig alla värden och sånt som kan underlätta vid eventuellt behov av vård.

Men som sagt avbeställningsskydd, man vet ju aldrig, bebisen kan ju få för sig att den vill komma ut innan v30, peppar, peppar att den inte gör det, men man kan ju aldrig vara säker.

Det var faktiskt skönt att vara i värmen när man var gravid, inga onödiga kläder, inga måsten, och ett sätt att ladda batterierna inna det som komma skall. Men när lillan kommit ut så var magen brun och resten av mig var vit, när magen pös ihop

När du bokar så kolla om dom har någon aning vars du kommer att sitta i planet, eller ringa när det är dags för biljetter, jag hamnade längst in, vid vingen dock, men hade sån tur att han framför fällde bak sätet så jag satt som en sill på hemvägen... Kolla om dom kan allafall placera dig ytterst, så du kan ta dina turer till toan.

Många skriver att du INTE ska åka osv... Men är alla värden bra och allt är bra med dig och bebisen, så ÅK!!! Man vet aldrig när man kommer iväg igen. Det var 8år och snart 3 barn sedan jag var utomlands sist.

• Hannah76
    strojes skrev 2008-11-29 12:32:45 följande:
    Det är inte enbart upp till den gravida faktiskt, det är ju bm som har koll på hur barnet mår och hur den blivande mammans värden ser ut. Även om man som gravid mår bra kan det ju finnas omständigheter som gör att man kanske bör avstå från en flygresa vid den tiden i graviditeten.
    Jo fast det är ju ändå upp till mamman att bestämma.
  • samma

Jag vill bara korrigera ovanstående inlägg på en punkt. Inga svenska bolag försäkrar dig om du är efter v. 28. Jag skall ut o resa om en vecka och är då i vecka 30, men vi har tagit en engelsk reseförsäkring som täcker även en prematur födsel och hemtransport av bebis. Inga problem beträffande läkare eller barnmorska har jag träffat på.

• Lill Fia

Pust, vilken tur jag har då. Blir bjudna på en resa i mars och är om allt går vägen då i v 27 när vi åker hem. Gå gäller alltså försäkringarna? Tur att det inte tog sig på försök nummer 1 då ;o). Tack för bra info!

• bebisgalen

Hur långt ska ni resa?
    Skulle fölossningen starta finns det dock ingen fösäkring som täcker.

Svar på tråden Resa i vecka 30-31??