Söka flera olika utbildningar samtidigt?
Kan man söka in till olika utbildningar samtidigt? Om man är osäker på om man kommer in och har ett alternativ man också kan tänka sig... Det borde man väl, man får ju tacka nej..
Kan man söka in till olika utbildningar samtidigt? Om man är osäker på om man kommer in och har ett alternativ man också kan tänka sig... Det borde man väl, man får ju tacka nej..
Man kan söka flera utbildningar samtidigt absolut! Jag har t ex sökt fem olika utbildningar till våren. Eftersom jag inte vet var jag har störst chans att komma in är det ju bäst att bredda sina chanser liksom.
Det jag inet har klart för mej riktigt är dock hur det funkar med att tacka ja till flera. Vad jag förtsår kan man bara tacka ja till en av utbildningarna, de andra blir strukna. Hur det funkar att tacka ja till reservplaceringar är det jag inet riktigt fattar.
Jag undrar också lite över det här med reserv.
Särskilt angående att svara på antagningsbeskedet.
Läste detta på studera.nu:
Svarsregler
Du får stå kvar som antagen till högst 45 högskolepoäng (hp) och därutöver får du stå kvar som reserv till högst 165 hp. Om du inte är antagen till någon utbildning kan du stå kvar som reserv till högst 210 hp. Högst 210 hp behandlas i det andra urvalet. Om du tackar JA till mer stryks alternativen nerifrån och upp enligt den prioritetsordning du gjort i din anmälan, tills 210 hp kvarstår.
Du får inte ändra i din prioritetsordning. Om du antas till en högre rangordnad utbildning i det andra urvalet, stryks du från eventuellt lägre prioriterat alternativ, även om du antagits till detta i det första urvalet.
---
Om jag har sökt två 180hp utbildningar då? Om jag väljer att stå kvar som reserv på en, och tackar nej till en som jag blivit antagen till så riskerar jag väl att inte bli antagen nånstans? Tolkar det som att man inte kan stå kvar som reserv på en och antagen till en men jag kanske förstått fel.
Finns det nån som vet hur det ligger till?
mandelkatt: Det är alltså 45p/termin. Så om du sökt två 180hp utbildningar = 60hp (per termin). Du kan alltså vara antagen till en sådan + en deltidskurs/utbildning = 45hp. Blev det klarare?
Jaha det är per termin alltså! Jag tror att jag börjar förstå. Tack för förklaringen