• ToKar

Distans, personal- eller beteendevetare... Hur gör man?

Jag skulle vilja läsa på distans, antingen till personal- eller beteendevetare. Jag har tittat runt på olika program för att titta vad man ska söka för kurser, men blir inte ett dugg klokare av detta, tycker det är en enda röra...

Just nu läser jag 30p pedagogik och hoppas att det kommer vara till nytta i någon av utbildningarna. Någon som vet hur man går tillväga?

• Svar på tråden Distans, personal- eller beteendevetare... Hur gör man?
  • lina44

Precis som du så försöker jag skaffa mig en utbildning till beteendevetare på distans.
    Min uppfattning av att ha pratat med studievägledare så ska du ha en inriktning dvs sociologi, pedagogik, psykologi eller filosofi med minst 90 p i detta ämne.
    Jag har själv läst grundkurserna i psyk, ped och soc. och ska nu läsa b- kursen på psyk och ped.
    Håller med dig om att man inte blir riktigt klok ibland hur man ska göra när man pusslar ihop allt själv.

Tror att personalvetenskap och arbetsvetenskap är bra extrakurser att lägga till dina utbildningar.
    Det beror visserligen på hur du vill inrikta dig.
    Jag får ofta känslan av att beteendevetare är ett så brett yrke att utbildningen kan se ut på olika sätt.

• Morbid Mistress

Jag mixar ihop min utbildning till något som ska liknas vid personalvetare, själv. Jag kommer ha 90hp pedagogik som grund. Detta kompletterar jag med arbetsrätt, personaladministration, geneusvetenskap m.m. Man kan också läsa föreagsekonomi, organisation etc.

Termen personalvetare är dock på väg att försvinna så nu blir man beteendevetare. Beteendevetare är du när du har tagit minst 90hp i något av ämnena pedagogik, sociologi och psykologi och sedan kompletterat med ytterligare 90hp i olika ämnen.

Om du söker på www.studera.nu får du upp allt som går att läsa på distans och utbudet ökar för varje termin.

Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • Lady J

Åh! Här hoppar jag in :) Pluggar på lärarutbildningen sen 3 månader tillbaka och har nu kommit på att detta inte alls är något för mig! Så nu funderar jag på en beteendevetenskaplig utbildning istället. Finns med antingen inriktning psykologi eller sociologi här. Dock inte på distans, och jag hade hemskt gärna läst på distans. Då har jag en fråga här då: spelar det någon roll vilka psykologi/sociologi/pedagogiska kurser man läser? Eller är det 90 hp i ett av de ämnena men i valfria kurser? Tänkte bara eftersom jag nu läst en hel del poäng i pedagogik om dessa går att använda?

• Lady J

Jo förresten, nu medan jag ändå håller på. Går det att läsa till exempel 45 poäng av huvudämnet vid ett universitet och resten på ett annat? :D Det borde ju egentligen inte spela någon roll? Har tänkt boka ett möte hos syon och tänkte att jag skulle ta reda på lite först och fundera så jag vet vad jag ska fråga om väl där :)

• Morbid Mistress

Du måste ha skrivit C-uppsats i något av huvudämnena för att få ut en examen. Man kan dock blanda kurser från olika lärosäten. Både pedagogik, psykologi och sociaologi finns som distansutbildningar.

• Lady J

Jahaa det är så det ligger till! Hade helst velat ha psykologi som huvudämne tror jag, men det är ju en hel del att läsa. Kanske kan läsa någon psykologikurs eller så :) Barn planeras här och om jag ska börja läsa blir det att börja till hösten, om jag ens kommer in på något program. Annars blir det lösa kurser! Känns faktiskt som det senare är mer lockande just nu! Ska maila syon i veckan och prata med henne om vad som finns här iaf!

• Morbid Mistress

fast det finns inget som hindrar att du använder det du redan läst och sedan tar psykologi som huvudämne

• Lady J

Nä det har du ju faktiskt rätt i! Ganska smart eftersom jag faktiskt lärt mig något utifrån kurserna jag läst och säkert kan ha användning för dom! Det var bara det att förskolläraryrket inte kändes som något för mig längre trots att jag arbetat med barn tidigare. Nu känner jag mig helpeppad till att fixa det här och få en examen i beteendevetenskap! :)

• ToKar

Å tack för alla svar... Då gör jag som jag tänkt... Jag söker in på psykologi 30p nästa gång jag ska läsa något. Är nog det som jag är mest intresserad av, skönt att man får plocka och välja lite som man vill...

Måste man läsa grunderna i sociologi, psykologi och pedagogik alltså? och sedan fördjupa sig i ett ämne? Eller har jag missuppfattat det?

• Lady J

Jag undrar samma sak som ToKar jag! Funderar också.. Har tänkt och tänkt vad jag skulle vilja ha som grund.. Skulle nog hellre ha psykologi eller sociologi. Ska höra med syon vad hon tycker är bäst, jag har som en liten ide om vad jag vill jobba med när jag är klar :) Vad har ni andra för tankar kring vad ni vill jobba med efter utbildningen?

Svar på tråden Distans, personal- eller beteendevetare... Hur gör man?