• Annaluskan

Vad leker din ettåring bäst med för leksak/er?

Min dotter har fått en del leksaker under sitt första år, och det mesta leker hon inte med längre. Hon är nu 13 månader och i jul tänkte jag köpa en eller två roliga, inte allt för dyra leksaker till henne. Nu vill jag ju inte köpa nåt skrot som hon inte kommer använda så jag tänkte få lite tips av er folk. Vad leker era ettåringar bäst med eller lekte bäst med under första delen av andra året?

• Svar på tråden Vad leker din ettåring bäst med för leksak/er?
  • Saaaraa

Min dotter fyller 1 år om två veckor och hon älskar en leksak där man trycker på knappar och så öppnas det en lucka med ett djur i som kommer upp. Finns fyra knappar, för fyra olika djur.

en annan favorit är hennes docka, som hon matar med sin vällingflaska.

• Snooze

Kastruller, kattmaten, tvfjärkontrollen, tvspelet, diskmaskinen, marsvinsburen....
    Vi tänker faktiskt inte köpa några leksaker alls till vår kille (han är 16 månader till jul) fast å andra sidan så är han barn nummer 4 så det finns ju redan ett gäng leksaker här hemma

• Annaluskan

Hahah, jodå, kastrullerna och allt det där andra leker dottern åxå med, men tyvärr är inte vi så förtjusta att ha våra sånna grejjer liggande kring golven, och tvn vill vi inte programera om några fler gånger heller. Hon har fått både fjärrkontroll och telefon som är "tomma" men hon genomskådade dem på 5 minuter och vill inte ens leka med dem...

Docka har hon och det leker hon helt klart med. Hon fick en beggad vagn som hon leker en aning med åxå... Behövs som inte SÅ mycket mer, men jag tänker ändå köpa ett par leksaker i julklapp trots allt. Har redan köpt ett par plagg kläder men det är ju inte SÅ mycket för hennes skull. ;)

• Hannah76

Min dotter är 2 nu, men har sedan hon var ett älskat böcker. Helst sånna där man öppna luckor.

• Julutzi

Min dotter fyller 1 år i januari och jag har köpt en "learning puppy" till henne... jag vet att denna söta valp brukar gå hem bland barn... får väl se om hon tycker den är rolig....

• Annaluskan

Det kanske kommer det där med böckerna men just nu ÄTER hon bara på dem... Jag har dock dragit ut bilder av saker vi pratat om och plastat in så hon får leka med dem hur mycket hon vill... himla pedagogiskt va? *blinkar* Nåja, hon får äta på dem eller knyckla dem eller titta på dem, spelar som ingen roll... :)

• Kristin24

han 'lskar storasysters lastbil som man kan sitta på.
    Dockor kramar han på
    Bollar är toppen
    rita

Go och glad Kexchoklad
  • Safireee

Min ettåring älskar sin vaggande anka (sån där dragleksak), bobby car, leksakstelefon (sån där klassiker med snurrskiva) och en sån där djurpopupgrej som beskrevs högre upp i tråden. Böcker är också väldigt populärt. Särskilt sådana med luckor och material att känna på. Hon älskar böckerna som börjar med "vem..." (blöder/bestämmer/är arg osv.) av Stina Wirsén och Molly Musböckerna.

Men allra roligast är ju förstås sladdar, telefoner, fjärrkontroller osv. :-/

• Maggiepuh

HSonens första jul fick han en gunghäst (då var han 9 mån), förra året fick han en inomhus rutchkana som han älskar även idag. Det är nog de bästa sakerna vi köpt till sonen som har används bäst och längst.

• twinstar

Vår dotter är också 13 månader och vi tänkte köpa något form av bord eller spis, verktygsbänk eller något sånt som hon kan stå och leka vid. Vi ska åka till nån leksaksaffär och kolla lite vad som finns.

Annars älskar hon att stoppa saker i andra saker så pussel och såna koppar man stoppar i varandra kommer bli toppen!

• Marie1978

Verktygslådan, klossar som går att stapla, plocka i plocka ur (vad som helst i vad som helst ), innebandyklubbor (värsta matcherna här på dagarna med storebror), bollar, fjärrkontroller, sladdar, måttband, grytor, slevar, dragleksaker (fast har går bara runt runt baklänges än så länge), bultbrädan från Brio

• vittra

Vi fick en bil till henne på hennes 1-årsdag. Den avgudar hon, det är ryggstöd så hon kan själv sitta på den och sparka med fötterna för att komma framåt. Hon kan även använda ryggstödet som gåhjälp (ungefär som en gåvagn) så då springer hon omkring och brummar och styr med den! Sitsen är även en lucka där hon kan plocka ner en massa smågrejs, det tycker hon också är kul. En otroligt uppskattad leksak i alla fall! Annars är väl allmänt saker från fisher price uppskattade, det ska låta och hända grejer när man trycker på knappar eller gör något annat.

• Nilam84

min lilla tjej blir 1 i december och hon ska få ett litet bollhav, hon älskar bollar i olika färger!

• Mumrika

Vår tjej (snart 17 mån visserligen)gillar också ankan som springer, i övrigt: en sån där klassisk plåtsnurra som jag köpt i en museibutik. Taxen max från Brio som hon drar efter sig, bollar av alla de slag och på dagis alla gåbilar. Det funderar vi på att köpa (begagnat finns det till hyfsade priser. Sedan gillar hon vanliga leksaksbilar och burkar och väskor att lägga saker i.

Svar på tråden Vad leker din ettåring bäst med för leksak/er?