• Anonym

Någon med minimal viktuppgång vid graviditet

jag har nyligen fått veta att jag är gravid igen.... efter att trott att det är kört för oss så har jag gett upp tanken på ett barn till, vi har två sedan innan men jag har pcos och vilkethar gjort att jag de senaste åren kämpat med min vikt mer än jag gjorde innan barnen. Har det sista ätit lchf kost men nu gått över till gi kost men har svårt att tänka mig äta massa kolhydrater i annan form än grönsaker, frukt och de som finns i mejeriprodukter, nötter osv. Jag mår dåligt när jag äter pasta, bröd osv. Har läst att det inte är någon fara att hålla en snäll lchf variant vid graviditet....men nu undrar jag om det är farligt att gå upp minimalt vid en graviditet. Jag väger i dag runt 95 kg och är endast 163 cm så jag är lite för kort till min vikt. Jag är inte ute efter att utsätta mitt barn för fara på något vis men då jag nu för ett kort tag sedan kommit i gång med min träning igen och verklige tycker det är roligt samt att jag går 8-10 km om dagen..... då detta är relativt nya förändringar så kan det ju hända att jag minskar i vikt till en början utan att sträva efter det. men äter man sunt och så man är mätt och nöjd och rör sig så kan det ju innebära att man får i sig färre kcal än man förbrukar, kan det då vara farligt för barnet.
    vet inte om ni alls förstår va jag vill ha fram med detta men vill gärna höra om det finns någon som gått upp minimalt när den varit gravid.

• Svar på tråden Någon med minimal viktuppgång vid graviditet
  • Sanna K

Jag gick NER 10 kg med min andra.
    Det gör inget. Jag hade "lite att ta av".
    Så länge bebisen växer och man äter nyttigt då är allt okej.

• Anonym

är inte så rädd att mitt barn inte ska växa då mina två tidigare växt för bra... därför vill jag se om jag kan göra bättre val denna gången. Efter som mina barn varit så stora utan att man kunnat förklara det och det lett till att jag mått väldigt dåligt så vore det skönt om jag åtminstonde stod stilla i vikt denna gången. barnen har vägt 4845 och 5650 och då har jag inte gått till v. 40 utan de är tagna några veckor innan.

• Karedo

har två tjejor :) Gick upp max 7 kilo med båda, tycker det är ganska lite.

• MalinHöög

Jag gick ner 6 kilo med min son å sen upp sex sen igen på slutet.... inte värst mkt.....men en frisk å kry liten son "ploppade" jag ut ändå

• xenaa

jag har hittills gått ner4-5 kg sen inskrivningen.

Få se hur det slutar

Är i vecka 26.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Anonym (li)

jag vägde 90kg och 157 lång när jag väntade min tvåa.
    hade precic som du bestämt mig för att hålla igång och bli av med lite. gick 5 dar i veckan, men maten blev naturligt mindre för jag mådde illa. men när jag var höggravid med honom så vägde jag 82kg, och han mådde hur bra som helst. det var inte heller så att jag medvetet gick ner så mycket i vikt, men det var ju skönare än att lägga på sig dom =)

• Anonym (li)

jag menar att jag vägde 72kg. gick alltså ner 18kg

• Anonym

känns som att jag inte är helt fel ute ändå... med mina förutsättningar så bör jag kunna stå rätt stilla. Sen så kan man ju fundera över om det är värre att äta som jag gör än att äta massa skräp eller inte äta alls som jag vet att många gör. Själv så ät jag bara skräp första gravidietet och kunde inte röra mig pga komplicationer så det slutade med att jag la på mig 30 kg som varit svåra att bli av med sen. Alltså kg som jag inte hade behövt lägga på mig då jag endast gick ner 5 kg efter förlossningen och resten fick jag kämpa hårt med men de kom tillbaks när nr 2 väntades och sen har det varit stört omöjligt att bli av med dem alla.... väger 15 kg mer i dag än jag gjorde när jag blev gravid med första.

• Anonym
    Svar på #7
    men då känns det ju som bara man äter bra och sunt så är det ingen katastrof om jag går ner heller.... mitt mål är nu att gå promender 5 dagar i veckan och då är det på upp till 1 mil jag går, sen är det att träna 3 gånger på gymmet varje vecka med... har ju kommit i gång med det igen och tycker det är kul. Givetvis så måste man lyssna på kroppen men det kommer jag att göra men jag tror att jag kan må bättre om jag gör så här än så dåligt som jag mått tidigare grav.
  • Anonym (li)

jag tycker att du ska fortsatta äta som du gör. det är ju både bättre för dig och bäbisen.
    och om du då får några minuskilon på köpet är ju bara det ett plus.
    lycka till!!!!! =)

• junibarn76

Jag gick bara upp 6 eller 7 kilo (minns inte) när Elvira kom i vecka 41+3. Hon vägde 3610 och var alltså fullt normalstor. Själv vägde jag 82 kilo vid inskrivningen i vecka 10 och är 165 cm lång. Min BM sa att det inte var konstogt att inte gå upp så mycket när man redan har lite att ta av.

Själv yckte jag att det var väldigt skönt för även om man kände sig trött och tung av magen så blev inte hela kroppen så värst mycket tyngre och jag svullnade inte upp.

• skånetös78

Jag hade också lite att ta av innan jag blev gravid så jag motionerade långa promenader,åt lagom sunt och gick bara upp 5 kg och de och ännu fler trillade av direkt bebisen var ute!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Anette m 2st 01

Jag har tvillingar och gick upp totalt 9 kg men då spydde jag som en gris under hela 5 månader. Mina tjejer vägde ca 2,4 kg resp 2,6 kg när dom kom så jag vägde mindre efter förlossningen än innan jag vart gravid.

• Anonym

Tack alla för att ni velat dela med er av era erfarenheter... jag kommer att tänka på va jag stoppar i mig och givetvis kommer jag ta upp detta med mina BM på inskrivningen.

• Anonym

Jag gick bara upp 7 kilo med min första. Nu är jag gravid i v12 och har redan gått upp 4 kilo!!

• ompa

När jag var gravid med nr 2 gick jag inte upp ett enda kg under graviditeten. Är 170cm och vägde 84 kg hela tiden. När Hon kom ut vägde "bara" jag 70kg och min BM sa att så länge jag åt ordentlig och bra mat så gjorde det ingenting att jag inte gick upp i vikt. Bäbisen var en frisk och kry tjej på 3300g.

• Anonym

Har i dag varit hos gyn igen eftersom man råkade upptäcka graviditen vid ett annat besök och det fortsatt är så tidigt att det är svårt att se, ja i dag såg man hinnsäcken i allafall men ska tillbaks om två veckor igen och då förhoppningvis kommer jag att få se ett litet pickande hjärta.
    När jag ändå va där så frågade jag om viktuppgång osv och min gynläkare sa att så länge jag äter vettigt och inte hårdbantar så kan jag utan problem även få gå ner i vikt under graviditeten han mer eller mindre tyckte det va en bra ide. han frågade också om jag ville att han skulle skriva remiss till dietist och jag sa givetvis ja så nu känns det som att jag kommer att lyckas med att hålla vikten.... hade inte brytt mig om jag innan va normalviktig men tyvärr är det ju en bra bit dit så har man tur så väger man mindre efter förlossning än man gör i dag

• Anonym

Jag skulle råda dig att inte hårdträna vid graviditet. Du kan säkert fortsätta med dina nya matvanor men lägg till lite grovt bröd, mysli, havregrynsgröt etc om du inte vill äta pasta och vitt bröd.

• Anonym

problemet är att jag tyvärr inte klarar av gluten mat alls.
    Hårdträna är inget jag gör men tränar gör jag. Det har jag gjort tidigare i livet också även om det varit si och så med det nu innan jag åter kom i gång med det och det har jag nu gjort i några månader.

Svar på tråden Någon med minimal viktuppgång vid graviditet