• Cissi2

Fler med kramp i benen?

Är det fler än jag som får kramp ??
    Varje natt vaknar jag ett antal gånger av att jag har jordens kramp/muskeldrag i vaderna framför allt. Är det normalt??
    Fattar inte varför. Det är ganska oskönt kan jag meddela. Man vaknar rejält...
    Tror ni att det kanha med min foglossning att göra?

Cissi

• Svar på tråden Fler med kramp i benen?
  • Jessicat

Det har inget med foglossning att göra utan är vanligt vid graviditet. Vet dock inte vad man kan göra åt det.

• Matvraket

Känner igen mig, det är som sagt inte skönt! Jag brukar försöka lägga benen lite högre än resten av kroppen, palla upp med ett par kuddar under dem, det hjälper i alla fall ibland.

• Nessa

Här har du en till...Inte roligt. Det kommer mest på nätterna och i natt hade jag även kramp i ljumsken- kändes väldigt konstigt...Tror dock att det bara är till att stå ut.

• Cissi2

Låter bra att vi är fler .) Inte för att jag unnar er att ha ont utan för att det är normalt då. Ska prova med kuddar under benen & se om det hjälper. Banan ger jag mig inte på för det avskyr jag.
    Det är rätt komiskt. För foglossningen ska man ligga på sidan med kudde mellan benen, för sura uppstötningar ligga högt med huvudet och nu ligga högt med beben för kramp. hhahaa Skulle vilja se hur det här ska gå till...
    Undra om man kommer kunna sova..

Cissi

• dalatjej

Jag får också kram framförallt i vaden. Man liksom studsar upp i sömnen för att ställa sig på golvet och försöka få krampen att ge sig. Jag har hört att det är vanligt under graviditeten, men exakt vad som orsakar vet jag inte. Vätske brist har jag hört men tycker inte riktigt att det stämmer på mig, försöker dricka mycket men får ändå kramp. Det är kanske bara att acceptera att få kramp...

• Bunny

Prova att äta extra magnesium, du kan ha brist på det. Jag fick rådet när jag ofta drabbades av kramp vid träning. Nu har jag nästan aldrig kramp.
    Det finns i häslokostbutiken eller i livsmedelsaffären. Ofta en tablett med flera olika mineraler, jag fick rådet att äta minst 300mg magnesium per dag. Magnesium finns naturligt även i bl a spenat och bananer.

• Annna

oo ja! Massor av sendrag i vaderna har jag haft. Är mkt glad över att det blivit mindre nu mot slutet, är i v. 37 nu.
    Jag vet inte vad det beror på eller vad man kan göra åt det, men det verkar vara väldigt vanligt bland gravida...

Kram Anna

• tinna

Håller med Bunny, extra magnesium gör underverk. Tror att det finns på apoteket också.

• Bea

Det här är ju något de flesta gravida få vara med om dessvärre.

Då jag får kramp i mina vader så försöker jag att dra foten uppåt och då ger det med sig. Gör jag åt andra hållet. Sträcker fram tårna, då låser det sig fullständigt och gör jätteont.

• Trinity

Här är en till som vaknar av kramp i vaderna varenda natt. Om jag promenerar snabbt så känner jag också av det. Pratade med min BM om det som gav rådet att äta Multi-b-vitamin-tabletter (finns på Apoteket) och mycket kalk. Tänkte börja med att öka dosen mejerivaror och sen gå över på tabletterna om det inte hjälper.

• CeNedra

Jag får bara kramper i sidan av nederdelen av magen, något som gör så fruktansvärt ont. Oftast när jag hostar efter nyser till. Har man då en hostatack på G så gör det jätte ont att hosta och det är skitsvårt att hosta lite försiktigt. Min sambo brukar skratta gott åt mig för att det låter så fånigt.

Jag har dessutom fått kramp en gång när jag låg i badet en gång och kunde inte resa mig upp fören det hade släppt och då hade det hunnit bli så där ushigt halvjummet i badet. Jag är i v 35 så det är ju inte så lång tid kvar, men jag tackar för tipset av magnesium och ska testa detta.

• alfonsa72

Kramp eller sendrag i vaderna är en väldigt vanlig åkomma när man är gravid. Jag fick väldans ont själv tidigt i morse. Är inte så lätt heller att försöka dra foten uppåt. Gör ju bara ännu ondare men som tur är så släpper det fort. Jag kan inte sträcka mig utan att jag får sendrag o oftast är det på morgonen. Men men det är smällar man får ta om man vill ha en liten *skratt*

• Hallonsmurf

Jag hade ofta kramp i vaderna tidigare under graviditeten, men sen jag kom på vad som framkallade det har jag det nästan aldrig. Krampen i vaderna kommer när man sträcker på sig , t.ex. vid vändning, och samtidigt pekar nedåt med tårna. Numera tänker jag alltid på att hålla ner hälarna när jag behöver sträcka eller vända på mig. Till slut blir det ett vana och då behöver man inte tänka på det. Ibland tänker jag att jag ska exprimentera med att testa att sträcka mig med tårna nedåt - Jag får då alltid kramp, det slår aldrig fel!

• Syster

Hej Cissi! Låter som du har magnesiumbrist! Det är ganska vanlig åkomma under graviditeten. Jobbigt att vakna av smärtan. Prova med att köpa lite extra tillskott av magnesium från apoteket ett tag. Ibland kan faktiskt stödstrumpor också hjälpa till. De är dessutom bra att använda för att förhindra åderbråck som är lätt att få mot slutet av graviditeten. Finns också på apoteket och kan köpas i den "sko" storlek man annars brukar använda. Lite tips! Lycka till. Syster H

Svar på tråden Fler med kramp i benen?