• Aros rosen

Varför är nutidens pulkor så dåliga?

Finns det inget företag som gör robustare pulkor nuförtiden? Kom ihåg när man själv var barn, då fanns det pulkor som var i stenhård grövre plast. Hade den i flera år. Nu går det minst 3 pulkor per vinter. Så trist...

• Svar på tråden Varför är nutidens pulkor så dåliga?
  • Cavatine

Jag hörde två killar som jobbar på BR diskutera det där. Deras teori var att ungar och deras föräldrar är tyngre nuförtiden och därmed sliter mer på pulkorna. Inte vet jag om det ens ligger ett uns sanning i det eller om det bara var de som brainstormade lite.

Det känns ju inte helt otroligt att pulkatillverkarna ser ett gyllene tillfälle till att sälja fler om de gör dem skörare...

• Balehead

Visst är det ett otyg! Och jag tror inte ett ögonblick på att dagens ungar skulle slita hårdare på sina pulkor än vad vi gjorde med våra på 70-talet när det inte ens fanns video! Nej, Krösus Sork-fasoner är vad det är. Plus att vi som är föräldrar idag har blivit bortskämda med att allt ska vara så billigt...

• enlitenbitkaka

Min första tanke; det är inte pulkorna som inte är tåliga - det är ungarna som är fetare. Och hur mycket lägger ni på en pulka egentligen?

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Raka Pungen

Ja men vad kan man liksom förvänta sig av en pulka som kostar 80spänn?

Jag har fortfarande kvar många av mina barndoms pulkor. Jävligt oldschool, jag älskar dem, var ute och åkte pulka senast idag.

• lillasmilla

Vi har kvar en av min mammas pulkor, hon är 45år...
    Den håller än, i ur och skur... (Vi använde den mest när vi var små, men det händer nu med...)De som vi dock köpt har gått sönder snabbt. Jag betalar gärna mer för en pulka- om jag VET att den håller... Vi får väl se nu när vår bebis kommer, vill gärna ha grejor med kvalitet, kan ju faktiskt vara farligt om de går sönder mitt under ett åk...

• Nyfiken gul

vad kan man förvänta sig när man köper pulkor på ÖB för 75 kronor?

Satsa ett par hundralappar så får man en pulka som faktiskt håller för lite tuffare tag.

Jag har då aldrig hört att barnens dagispulkor skulle gå sönder lika ofta som deras egna privata så nån sanning ligger det nog i att billigt inte alltid är så bra..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Bonanza

Men jag hittar ju inte ens barndomens hårda pulkor. Ni vet, de med hög sittdel och formad som en anka nästan. Och hård. Inte så här slarvplastig som de enda jag hittar idag. Var ska jag leta?!

• Aros rosen

Nyfiken gul skrev 2008-11-25 16:24:12 följande:

vad kan man förvänta sig när man köper pulkor på ÖB för 75 kronor?Satsa ett par hundralappar så får man en pulka som faktiskt håller för lite tuffare tag.Jag har då aldrig hört att barnens dagispulkor skulle gå sönder lika ofta som deras egna privata så nån sanning ligger det nog i att billigt inte alltid är så bra..
    Men vart köper man de hållbara pulkorna då?? Har under årens lopp köpt både billiga och dyra pulkor och alla har gått sönder lika.
    70/80 talets pulkor var en annan sorts plast mycket grövre och slitstarkare. Jag skulle lätt kunna betala mer om jag bara fick tag i en pulka som höll så tjänade säljarna samma pengar men skonade miljön...
  • Elli47

Pulkorna är mycket billigare nu och förmodligen av sämre kvalitet.

• namera

Jag undrar också vart man köper pulkor av den gamla skolan? När jag dragit kusinbarnen i pulkor har jag först stått på huvudet i förrådet och letat fram mina och min systers pulkor från 1980-talet. Känns som om de aldrig kommer gå sönder + att de är väldigt stabila (ingen risk att de välter och barnen ramlar av, hemska tanke). Tycker mig ha hållit utkik, men det verkar bara säljas billiga och dåliga pulkor.

• Olw

Jag tror att de flesta produkter blir sämre och sämre..för att vi ska hålla handeln igång.

• Raka Pungen
    Olw skrev 2008-11-26 10:58:16 följande:
    Jag tror att de flesta produkter blir sämre och sämre..för att vi ska hålla handeln igång.
    Jag tycker det suger kuk.

Ska aldrig slänga bort mina gamla pulkor, de ska mina barn få leka med, sen när jag får egna.
  • Nyfiken gul

var tvungen att ringa min mamma o kolla vad jag o brorsan hade för pulkor när vi var små för över 30 år sedan.
    Hon mindes att dom är köpta i en sportaffär och trodde att det kunde vara av märket Jofa eller möjligen Stiga.

Brorsan är snart 40 och hans pulka var en kolsvart från Stiga i alla fall för den har överlevt en massa kusiner och kusinbarn så den är nyligen kasserad vet jag. Min var en knallröd  men om den var av samma märke är vi osäkra på.

Man borde ju tycka att en pulka inköpt för 3-400 kronor på en sportaffär borde vara bättre än skräpet på bensinmackarna... men kanske är det inte så idag? ...

• Tjimtjom

Vi har gett upp att köpa pulka för ett par 100-lappar för dom håller inte bättre än dom för 80 spänn på ICA Maxi. Förra året gjorde vi av med 4 pulkor, 2 per barn. Tror mycket beror på att dom sandar o plogar mer i dag. När jag var liten, i mitten på 80-talet, åkte jag skidor o spark till skolan, det hade inte gått där vi bor idag.

• Balehead
    enlitenbitkaka skrev 2008-11-25 16:14:53 följande:
    Min första tanke; det är inte pulkorna som inte är tåliga - det är ungarna som är fetare. Och hur mycket lägger ni på en pulka egentligen?
    Våra gamla pulkor höll tills vi var i tonåren. Det hände att vi körde pulkarace på fyllan med två tonåringar per pulka... Tror inte att dagens barn är fetare än så.
  • stina73

Jag hade en orange pulka som liten vet ej vilket märke det är, den står hos mamma fortfarande men den är i helt annan plast än de pulkor som man kan kan köpa idag, den är liksom i en matt hård tjock plast medans dagens pulkor är i en tunn, skör plast som nästan spricker av sig självt i kylan.

Tror att detta är pga att handeln vill tjäna pengar, går pulkan sönder lätt tjänar de mer pengar även om de är billigare i pris än de tåliga eftersom de säljer fler.

I dagens miljösituation borde de förstå nyttan i att sälja saker som håller.
    Skulle gärna betala fler hundra mer för min orangea pulka idag....eftersom jag vet att den håller.

Vill oxå gärna få tips på pulkor som håller, alltså pulkor som man kan köpa i dagens affärer.

*~*Oliver 060920 & lilla masken BF090510*~*
  • SeTa

Här har vi också åtgång på pulkorna.
    Men något som stör mej ännu mer är att skidorna på snow-racerna går sönder.
    Ungarna knäcker minst 1 framskida/säsong och vi har bara köpt stiga och originalreservdelar.
    Så frågan är ju om kvalitèn inte har gått ner överlag?
    Jag har kvar en pulka från min barndom. Den har hållt för 15 barn. Men pulkorna vi köpt på intersport håller knappt för en vecka.

• Nyfiken gul
    Tjimtjom skrev 2008-11-27 03:31:33 följande:
    Vi har gett upp att köpa pulka för ett par 100-lappar för dom håller inte bättre än dom för 80 spänn på ICA Maxi. Förra året gjorde vi av med 4 pulkor, 2 per barn. Tror mycket beror på att dom sandar o plogar mer i dag. När jag var liten, i mitten på 80-talet, åkte jag skidor o spark till skolan, det hade inte gått där vi bor idag.
    Så sant så sant... jag åkte också spark till skolan när jag var liten..

idag ska det ju plogas och saltas vid två ynka snöflingor så det är klart att pulkorna idag slits mer av åkningen när det för det första inte finns någon snö och för det andra att det ska sandas överallt..

jag vet inte hur det är med övriga barn men mina barn vill gärna ut och åka pulka fast det inte finns mer än någon slaskfläck i backen och då är det ju självklart att det går sönder pulkor. 
    Självklart håller väl pulkorna bättre om man faktiskt väntar tills det finns snö att åka på. - men säg det till ett par tjatande barn är ju en annan femma ...
  • Mammatill2hjärtan

jag hade en orange jofa pulka i flera år tills jag børja va med kompisar och inte åkte så mycket pulka och då hade jag inte fått en ny under den tiden.
    och jag ær fødd 1989 så dom va bra då med

• Sluggo

Jag köpte en svart Stiga Pulka från kontorsmagasinet förra året. Vet inte om jag bara haft tur men hittills har inget barn lyckats ha sönder den. Kändes som om den var av mycket bra kvalitet.

Svar på tråden Varför är nutidens pulkor så dåliga?