• Nattalina

tvätta nytt tyg innan man syr?

Måste man tvätta nya tyger innan man syr i dem? Krymper de annars? Jag ska sy ett lapptäcke i tunn bomullsväv och vill ju inte riskera att det blir förstört för att det krymper i tvätten när det väl är färdigt.

Jag ska dessutom sy i blandat mörk och ljus färg, bör jag då tvätta åtminstone de mörkare tygerna innan jag syr ihop det, för att inte riskera att de mörkare färgar av sig på de ljusa?

Jag använder Pandurotyger.

Snälla hjälp mig fort! Jag vill börja sy nu :)!

• Svar på tråden tvätta nytt tyg innan man syr?
  • Lilla näktergal

Jag hade nog tvättat det innan, speciellt när du ska blanda tyger. Tänk om ett krypmer och så inte det andra?

• SIN74

Jag skulle ha tvättat först. Släng med en provlapp av det ljusa med det mörka och se om det färgar. Om det är samma sorts tyg bägge delar så krymper det ju lika annars så då borde det ju gå att bara sätta igång:)

• Winterfresh

Det bästa är att tvätta alla tyger innan man syr i dem, speciellt när man gör ett lapptäcke.
    Alla tyger kryper lite och vore väl tråkigt om täcket blev snett.

Jag har som regel att alltid tvätta tygerna innan jag syr i dem, har chansat nångång och det blev pannkaka efter första tvätten.

• Vårblomma

Jag syr mycket lapptäcken och av erfarenhet så tvättar jag alltid tygen innan jag syr. Det du riskerar genom att inte tvätta tygerna är att hela täcket vrider sig i alla dess omöjliga former, vilket är tråkigt när man lagt ner så mycket energi på att sy ihop det.

Lycka till med täcket!

• Nattalina

oj tack alla för snabba svar! Jag anade det, det är väl bara och sätta igång tvätten då!

Tidigare har jag tvättat innan, och dessutom sicksackat kanterna för att jag varit rädd att det ska tråda upp sig i tvätten, men snälla säg att det är overkill?!

• Venna

Jag har precis klippt och sicksackat över 90 rutor till ett lapptäcke och hade inte en tanke på att tvätta det först!

TUR att jag hittade den här tråden!

Jag hade tänkt börja sy ihop det imorgon. Visst borde det väl gå att tvätta rutorna nu när de är sicksackade och klara, eller kommer det krympa ojämnt?

Ja, jag törs nog i vilket fall inte chansa och inte tvätta, för det röda tyget kommer ju garanterat att färga av sig på det ljusa.

• Nattalina

Oj Venna, haha... tur!

Nu är mitt tvättat och klart... Tack SIN74 för tipset med provbiten. Jag tvättade en liten bit av det vita med det röda och det blev en knappt, knappt synbar rosa nyans på det vita, det kommer inte att bli något problem när det tvättas en gång till!

Vad har du för färger Venna? jag har rött, vitt och olika ljusblå (randigt, prickigt och enfärgat) till min sons rum som går i ljusblått och rött.

• Venna

Smart att tvätta några provbitar först för att se om de färgar!
    Det får bli morgondagens projekt...

Dotterns lapptäcke (eller ett överkast blir det ju) är i limegrönt, rött och rosa.

jag fasar redan för att sy ihop det. Jag har nog egentligen inte det rätta tålamodet för sånt här, men nu måste jag ju slutföra det när jag har påbörjat det

Svar på tråden tvätta nytt tyg innan man syr?