• AngelEye78

Butiksjobb, beordrad övertid? neka? Snabba svar please

Hej jag måste få hjälp fort.

Jag jobbar i butik, har 100% tjänst, men har gått ner till 75% och tar 25% FP sedan 2 månader tillbaka.

Nu vill ftg:et att jag ska jobba mer under december till att börja med iaf. Har de rätt att beordra eller tvinga mig att jobba mer än de 75% jag jobbar nu? När som helst även på lediga dagar?

Jag kan förstå om det är kris då vi är totalt 3 som jobbar på ftg:et men samtidigt så har jag ju ändå tjänstledigt på 25% för att jag har en liten hemma.

Har letat och letat på nätet men hittar inget som svarar på min fråga:/

Nån som har info att ge mig... please

• Svar på tråden Butiksjobb, beordrad övertid? neka? Snabba svar please
  • Tecken

Det borde stå i ditt kollektivavtal. När jag jobbade inom vården blev jag beordrad väldigt ofta. Fastän jag jobbade heltid natt... Så det blev många extradagar och kvällar, helt ofrivilligt. Så visst får de/arbetsgivaren, om det står i avtalet.

• AngelEye78

Jag har läst i kollektivavtalet och där står det inget klart, allt står i paragrafer.

Infon som jag kommit fram till att all "extratid" blir "mertid" upp till 100% och utöver 100% räknas som "övertid".

Men ingenstans står det mina rättigheter. Stog i den allmänna kollektivavtalet under rubriken övertid dock, att:

"Arbetstagare som har godtagbara skäl, får inte nekas befrielse för övertidsarbete" vad menas?

Finns inget som hjälper mig direkt:/

• AngelEye78
    Tecken skrev 2008-11-25 18:43:01 följande:
    Det borde stå i ditt kollektivavtal. När jag jobbade inom vården blev jag beordrad väldigt ofta. Fastän jag jobbade heltid natt... Så det blev många extradagar och kvällar, helt ofrivilligt. Så visst får de/arbetsgivaren, om det står i avtalet.
    hade du fast deltidstjänst då eller var du vikarie?
  • Tecken
    AngelEye78 skrev 2008-11-25 19:22:09 följande:
    hade du fast deltidstjänst då eller var du vikarie?
    Jag var tillsvidareanställd. Timvikarier kan man aldrig beordra.
  • AngelEye78
    Tecken skrev 2008-11-25 19:24:16 följande:
    Jag var tillsvidareanställd. Timvikarier kan man aldrig beordra.
    jo det är sant iofs...
  • MayaS
    AngelEye78 skrev 2008-11-25 18:59:40 följande:
    :"Arbetstagare som har godtagbara skäl, får inte nekas befrielse för övertidsarbete"
    Det betyder att du måste ha väldigt goda skäl för att slippa. Har du väldigt goda skäl till att inte jobba får din arbetsgivare inte tvinga dig att jobba.
  • Akita

Jag tror inte de kan beordra dig eftersom du är föräldraledig och de beviljat dig ledigheten. Du kan ju hänvisa till att du inte får arbeta och ta ut FP samtidigt.

Jag tycker du ska ringa ditt fack och fråga. Kontaktnr till närmaste lokalavdelning står säkert på hemsidan eller i telefonkatalogen. De kan säkert svara dig eller hänvisa till nån som vet.

Hoppas det löser sig!

• AngelEye78

Har pratat med ombudsman nu. Mitt ftg har inte rätt att beordra ut mig nåt alls då de beviljat mig föräldraledigt 25%, men kommer bli ju helvete imorgon då jag ska prata med min personalansvarige:/ Har suttit idag och kollat igenom mitt schema och om jag skulle jobba extra de 3 dagar han vill så kommer jag få jobba i 8 dagar i sträck, det kommer jag inte palla + att min familj försummas om jag gör så.. nåja, ska prata med min sambo ikväll så ska vi bestämma hur vi vill göra som, sen får ftg snällt acceptera det:/ Men längtar tills imorgon direkt:/

Fler som varit med om samma sak?

• AngelEye78

Urk va jag har fått ont i hälarna, idag var fasen en pärs att jobba:/ Det har ju varit på G i många veckor men nu fasen är det inte kul alls att stå ska jag säga:/

• AngelEye78

Ursäkta, behövde bara beklaga mig... massa annat tjafs med jobbet också just nu så allt känns bara ännu jobbigare och inte fasen gör smärtan det lättare att hantera:/

Svar på tråden Butiksjobb, beordrad övertid? neka? Snabba svar please