• LillemorR

Laktosfri gröt finns det???

Jo, min Ida är laktoskänslig (ingen diagnos än) och jag undrar nu om ni som vet av egen erfarenhet om jag ska göra egen gröt (iaf hur?) eller finns det laktosfri gröt att köpa?
    Det slog mig med full kraft att Ida nu är 5 !! månader och måste prova lite gröt- gluten innan 6 månader.
    Takcsam för svar.kram//L

• Svar på tråden Laktosfri gröt finns det???
  • M L

EkoGo har en banan- och en äppelgröt utan mjölk.
    Man kan även koka "vanlig" gröt med havremjölk istället för vanlig mjölk.

Hör av dig om du behöver recept....

• GladaVirre

yes!
    Nestlé , Sinlac heter den!

• Vickan

Sinlac är "glutenfri" dom får inte skriva det på för den görs i en fabrik som tillhanda håller mjöl.. men enligt förpackningen så innehåller den inte något (gluten) mjöl.. ska du ha gluten testa Ekogo

Eller så gör du egen gröt

• Vildsvin80

Du kan väl göra vanlig havregrynsgröt hemma. Den gör man ju på vatten. Koka med extra mycket vatten så grynen kokar sönder mer eller krossa grynen lite innan kokning. Är ju den enklaste gröten man kan göra, -och billigaste!

Trodde det var mest sån gröt man gav till små barn som precis ska börja äta? Mjölkprodukter ska man ju alltid vara försiktig med för ngn som inte är van.

• angel 2003

Det finns ju laktosfri mjölk, och låglaktosmjölk, som du kan göra egen gröt med.
    Min son är laktosintolerant (fast det upptäcktes inte förrän han var 1½ år), och vi använder laktosfri mjölk till allt, det går hur bra som helst.
    Vi använde havremjölk först, men den innehåller inte så mycket kalcium som mjölk. Så jag är väldigt lättad över att han tål den laktosfria mjölken.

Svar på tråden Laktosfri gröt finns det???