• Jag lixom

Hornhinnesår på katt?

Jag har mitt lilla hjärta här hemma (en hankatt på 6 år) som vi var inne med till veterinären förra tisdagen. dvs 7 dagar sedan.
    Det konstaterades då att han hade fått ett honhinnesår i ena ögat. Inte jätte stort men ändå ett tydligt sår.
    Har sedan dess behandlat med antibiotika i ögat.
    Han kniper inte längre igen hela ögat men han är heller inte normal i det.
    Han ska ha salvan i ytterligare 3 dagar men på veterinären lät det som att han skulle bli mkt bättre inom bara några dagar. Likaså står det på nätet...
    Men han vill fortfarande inte öpnna hela ögat. Utan håller det lite i hopdraget. Ibland lite som att han kisar med ögat. Blinkar oftare med ögat gör han oxå...

Jag ska in och kastrera den minsta katten imorrn dvs, ska ändå till veterinären. Låter det som att jag ska ta honom med eller räcker det med lite rådgivning bara?

Vad är eran erfarenhet av dessa sår? Har dom läkt fort?

• Svar på tråden Hornhinnesår på katt?
  • Zaria

För vår katt läkte det på bara 2 dagar.
    Ring och hör vad de tycker om hans förbättring,tycker de inte det är ok att det tagit så lång tid så ta med han

• Jag lixom

Tack för ditt svar!

Gav ni oxå antibiotika salvan?

Zaria skrev 2008-11-25 20:05:22 följande:
    För vår katt läkte det på bara 2 dagar.Ring och hör vad de tycker om hans förbättring,tycker de inte det är ok att det tagit så lång tid så ta med han
  • Jag lixom

grejen är att man ser fortfarande såret...=(

Maken var inne och tittade i ögat nyss och han ser fortfarande "repan".
    Maken tycker att vi ska avvakta och se om det blir bättre elelr inte.
    Min erfarenhet är att, varför vänta om man är osäker? Tänk om vi väntar förlänge och han måste operera bort ögat lixom?! =(
    Neee, här går jag på min egen känsla och tänker ringa dom dirket vid 8 när dom öppnar (innan jag åker ner dit) och höra hur dom vill göra.

• skorpionen80

Ta med honom så får de titta, du ska ju ändå dit! De har aldrig blivit sura när jag tagit med en "extra" katt för att kolla upp något. Men ring tidigare så kanske de avsätter lite extra tid ;)

• Jag lixom

Det är en liten veterinärklinik där dom nu har lärt känna honom. Du minns säkert det där med hans urinproblem förra veckan. Tack gode gud är det bättre nu och sista antibiotikan för det var idag...
    Nu är det bara ögat som har halkat efter i läkningen...

skorpionen80 skrev 2008-11-25 20:32:41 följande:
    Ta med honom så får de titta, du ska ju ändå dit! De har aldrig blivit sura när jag tagit med en "extra" katt för att kolla upp något. Men ring tidigare så kanske de avsätter lite extra tid ;)
  • skorpionen80

Härligt att urinproblemen löst sig!! Hoppas han slipper det i fortsättningen!

Svar på tråden Hornhinnesår på katt?