Nej jag har inte problem med att den låter högt, och vi har sovrummet på samma våningsplan (öppen planlösning, med en sovrumsdörr som står på glänt) och sover gott tills vi vaknar av doften av nybakat bröd
.
Dock piper den modellen vi har (gammal lånad) ca 45 minuter efter start (ett normalprogram tar 3 timmar) som en signal om man vill lägga i russin, nötter el.dyl. Det kan vara störande, men inte ens det hör vi längre. Jag tror man kan stänga av det pipet på nyare modeller, men det kan man ju kolla.
Jag bakar alla möjliga sorters bröd, och exprementerar en del själv också. Efter ett tag lär man sig proportionerna och upptäcker att det funkar att baka på det mesta. Jag häller t.ex. ofta i havre- eller råggryn, vetegroddar, kli, frö mm för att göra det nyttigare. Men minst ca 1/3 bör vara vetemjöl.
Mitt tips är att skaffa en liten hushållsvåg som du kan nollställa mellan ingredienserna och sedan väga det du stoppar i. Då får du mer exakta mått och proportioner och har lättare för att lyckas med baket. Dessutom slipper du kladda ner en massa mått, utan kan hälla i direkt. Tar bara ett par minuter att ladda bakmaskinen då.
Sen är det viktigt att få i ingredienserna i rätt ordning om man ska sätta den på timer under natten. Och använder man timer bör man använda torrjäst. Då får inte jästen komma i kontakt med vätska och helst inte med luft heller utan ska ligga samlat i ett hörn täckt av mjöl.