• Culete

Vilken bakmaskin rekomenderar ni?

Kikar runt lite på lite olika hushållsmaskiner mm och funderar lite över bakmaskiner.
    Vilken rekomenderar ni om man vill baka själv och känna att man kan göra många varierande recept? Både tex fullkornsbröd, saltfria, glutenfria mm?

Vi är dock ingen stor familj utan bara två vuxna och två barn under 3 år så vi behöver ju inte största modellen precis. Gärna någon som inte tar överdrivet mycket plats, varken framme eller i skåp.

Tack!

• Svar på tråden Vilken bakmaskin rekomenderar ni?
  • Panil

måste du verkligen ha just en bakmaskin. jag har en KitchenAid, o jag använder den till Allt. bröd, kakor, mat osv osv. funkar till allt. fram för allt väldigt bra till bröd eftersom den e så stark. och sen e den ju snygg också. :) men sen kostar den ju lite pengar oxå, men för mig e det värt det.

• Culete

Jag har hört vissa klaga lite på KA.s bröddegskapacitet... Många som sagt att den är för liten.
    Har planer på en sån sedan länge och hade ju varit bra om det hade räckt. Att den är snygg och får stå framme främjar ju användandet också. =) Att man får grädda själv är väl minsta problemet egentligen, men lät så smidigt med bakmaskin som ser till att man har nygräddat bröd när man vaknar. =)

• atelli

Det är ingen som har ideer om bakmaskiner??

Jag tänkte önska i julklapp, men vet inte vilka apparater som är bra.... Och testerna jag lyckats googla fram är såååå gamla.

OBH Nordica Home Baker för 599 på Elgiganten är den jag kikat på.

• MBert

Vi har en OBH Nordica som vi tycker är jättebra. Har inte hört så mycket gott om Melissa (de flesta som jag hört är missnöjda med sin bakmaskin har Melissa).

Det är toppen att ha en bakmaskin. Nybakt bröd nästan varje morgon och till en lägre kostnad än köpebröd, och så vet man dessutom vad som är i. Inga konstiga tillsatser som finns där bara för att locka oss konsumenter och som får brödet att verka färskt fast det gått ett par dagar...

• atelli

Jag har sett en kommentar att OBH Nordica Home Baker ska låta så mycket. Personen ifråga kunde inte köra "nattbakningar" för att hela familjen vaknade...

Det är inget som du har märkt av, MBert??

Bakar du både ljust o grovt bröd?

• MBert

Nej jag har inte problem med att den låter högt, och vi har sovrummet på samma våningsplan (öppen planlösning, med en sovrumsdörr som står på glänt) och sover gott tills vi vaknar av doften av nybakat bröd .
    Dock piper den modellen vi har (gammal lånad) ca 45 minuter efter start (ett normalprogram tar 3 timmar) som en signal om man vill lägga i russin, nötter el.dyl. Det kan vara störande, men inte ens det hör vi längre. Jag tror man kan stänga av det pipet på nyare modeller, men det kan man ju kolla.

Jag bakar alla möjliga sorters bröd, och exprementerar en del själv också. Efter ett tag lär man sig proportionerna och upptäcker att det funkar att baka på det mesta. Jag häller t.ex. ofta i havre- eller råggryn, vetegroddar, kli, frö mm för att göra det nyttigare. Men minst ca 1/3 bör vara vetemjöl.

Mitt tips är att skaffa en liten hushållsvåg som du kan nollställa mellan ingredienserna och sedan väga det du stoppar i. Då får du mer exakta mått och proportioner och har lättare för att lyckas med baket. Dessutom slipper du kladda ner en massa mått, utan kan hälla i direkt. Tar bara ett par minuter att ladda bakmaskinen då.
    Sen är det viktigt att få i ingredienserna i rätt ordning om man ska sätta den på timer under natten. Och använder man timer bör man använda torrjäst. Då får inte jästen komma i kontakt med vätska och helst inte med luft heller utan ska ligga samlat i ett hörn täckt av mjöl.

• MBert

Vad man kan tänka på inför köp:

* Att den får plats där man tänkt ställa den. För den bör stå framme hela tiden om man tänkt använda den mycket.
    * Att den är tystgående om man ska köra den på timer på natten och man har nära till köket. Den vi har, en Nordica, märker vi inte av alls trots att den piper mitt i någonstans där man kan tillsätta ingredienser.
    * Att behållaren är lätt att rengöra. Den vi har är teflonbelagd så det räcker i stort sett bara att skölja ur (+ ett varv med diskborsten och ett med handduken)
    * Att den ger den mängd bröd man vill ha. En del tycker att en bakmaskin ger små bröd men det tycker inte vi. Då får man väl helt enkelt ladda den oftare. Den vi har gör ung. 650 g bröd och det räcker 2-3 dagar för vår familj på 4 pers. Och det är egentligen lagom, för öppnad förpackning torrjäst, som man använder om man vill sätta maksinen på timer, bör förbrukas inom 3 dygn (förvaras i kylskåp). Den fungerar även senare men tappar då i jäskraft.
    * Att den kan ställas på timer minst 10 timmar så man kan ladda den på kvällen efter kvällsmaten.
    * Flera olika program för olika sorters bröd - men det har väl alla nuförtiden.
    * Lätt att förstå sig på och använda.

Fördelar?
    * Gott! Vem kan motstå nybakat bröd?
    * Nyttigt. Man kan själv välja vad man vill ha i. Inga onödiga tillsatser som gör att brödet verkar färskt hur länge som helst med konstgjorda aromer, härdat fett och annat.
    * Enkelt. Man slipper lägga tid och kraft (kladd) på brödbaket.
    * Snabbt och ingen disk. Har man en digital hushållsvåg som går att nollställa mellan ingredienserna behöver man inte kladda ner några mått, och det tar då bara ett par minuter att ladda bakmaskinen (mycket fortare än att gå till affären!). Sen tar det i.o.f.s. tid för den att baka men det får man planera in.
    * Billigare än köpebröd. Ett par kronor per bröd beroende på vad man stoppar i för ingredienser och vad man jämför med. (sen får man räkna med anskaffningsvärdet och att det betalar sig först)
    * Slipper handla bröd. Å andra sidan måste man se till att man har mjöl och jäst hemma. Men det blir basvaror till slut som man ser till att ha hemma så man kan baka när man vill. Inköpsrundan hänger i alla fall inte på brödet.

Nackdelar?
    * Om man INTE ser till att ha rätt proportioner så kan det misslyckas och då står man där utan bröd. Har man våg så underlättar det att få det likadant varje gång. Det kan naturligtvis variera på tillverkare och vilket sorts mjöl det är (hur mycket det väger och hur mycket vätska det binder) men det lär man sig.
    * Det blir en liten skåra på undersidan av brödet efter "degspateln". Men den märker man knappt av.
    * En del tycker det blir små bröd, men välj då en modell som kan göra större sats.

• atelli

Å tack för alla tips! En bakmaskin står numera överst och allena på önskelistan, kanske ska kombinera med en digital våg...!!

Jag återkommer nog i tråden i mellandagarna för att få tips om recept!

• Culete

atelli, bestämt dej för vilken än? Jag tror jag bestämt mej för en bakmaskin nu men som sagt, vet inte vilken...

Vill kunna baka 'specialbröd', ha den på timer, och gärna att den inte tar så stor bänkyta...

Ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma.
  • atelli

Jag har önskat OBH Nordicas home baker för 599. Känns som en billig förstagångsmaskin.

Hade tänkt åka förbi MediaMarkt o kolla, de ska tydligne ha många olika sorter. Men än så länge har inte tiden räckt för research så det blev en Nordica på listan....

Svar på tråden Vilken bakmaskin rekomenderar ni?