• Ella Mia

Hur många semesterdagar dras när man jobbar deltid?

Om man arbetar 80%, hur många semesterdagar dras det om man tar en veckas semester? 4 eller 5?

• Svar på tråden Hur många semesterdagar dras när man jobbar deltid?
  • Hundtok

5 dagar. Semesterdagarna är alltid hela dagar.

• Ella Mia
    Hundtok skrev 2008-11-25 21:00:22 följande:
    5 dagar. Semesterdagarna är alltid hela dagar.
    Jag arbetar normalt måndag till torsdag och är ledig fredag. Om jag tar semester måndag till torsdag, vad händer då på fredagen?
  • Hundtok

Ja då är du ju ledig i vanliga fall och behöver inte ta semester.

• Lady Tess

Vi har semesterkvot på jobbet och tar jag en dag dar dom 1,2 dagar!

♥ William 04-10-18 ♥
  • Ella Mia
    Hundtok skrev 2008-11-25 21:09:30 följande:
    Ja då är du ju ledig i vanliga fall och behöver inte ta semester.
    Fast nu förstår jag inte. Säg att jag vill vara ledig två veckor i stäck. DEt normala är ju då att lämna in en semesteransökan á 14 dagar. Då dras det alltså 10 semesterdagar? Om jag ansöker om semester måndag-torsdag + nästkommande månd-torsd dras det alltså bara 8 dagar? Kan det stämma?
  • Ella Mia

Lady Tess skrev 2008-11-25 21:15:17 följande:

Så om du tar 4 semesterdagar tar de typ 5? Just för att man inte ska kunna trixa?
  • Hundtok

Aldrig hört talas om. Berätta lite mer.

• Hundtok

Är du ledig i två veckor och har 8 arbetsdagar de veckorna så kan ju inte företaget dra mer än 8 dagar från din semester.
    Ella Mia skrev 2008-11-25 21:21:19 följande:

Fast nu förstår jag inte. Säg att jag vill vara ledig två veckor i stäck. DEt normala är ju då att lämna in en semesteransökan á 14 dagar. Då dras det alltså 10 semesterdagar? Om jag ansöker om semester måndag-torsdag + nästkommande månd-torsd dras det alltså bara 8 dagar? Kan det stämma?
  • Anna Paulita
    Så hade vi på mitt förra jobb också. De som har natt tjänst har en kvot på typ 1,67. jag minns inte vad jag hade.
  • Anna Paulita
    Hundtok skrev 2008-11-26 10:15:03 följande:
    Aldrig hört talas om. Berätta lite mer.Lady Tess skrev 2008-11-25 21:15:17 följande:
    Låt oss säga att man jobbar natt, och jobbar 1o nätter per månad. Skulle varje natt vara värd 1 semesterdag så skulle man kunna ha hur lång semester som helst. Alltså gör lönekontoret en uträkning och räknar på så sätt ut vilken kvot man har så att man ändå får 5 veckors semester.

Det är inte ovanligt alls, men de som jobbar mån till fre berörs ju aldrig av det.
  • Ella Mia
    Anna Paulita skrev 2008-11-26 18:53:56 följande:
    Låt oss säga att man jobbar natt, och jobbar 1o nätter per månad. Skulle varje natt vara värd 1 semesterdag så skulle man kunna ha hur lång semester som helst. Alltså gör lönekontoret en uträkning och räknar på så sätt ut vilken kvot man har så att man ändå får 5 veckors semester.Det är inte ovanligt alls, men de som jobbar mån till fre berörs ju aldrig av det.Så om jag tar 4 semesterdagar tar de typ 5, eftersom jag jobbar 75% eller? Annars skulle ju den som jobbar 80% kunna ta över sex veckors semester per år när andra tar fem, eller?
  • Anna Paulita
    Ella Mia skrev 2008-11-26 20:10:47 följande:
    Låt oss säga att man jobbar natt, och jobbar 1o nätter per månad. Skulle varje natt vara värd 1 semesterdag så skulle man kunna ha hur lång semester som helst. Alltså gör lönekontoret en uträkning och räknar på så sätt ut vilken kvot man har så att man ändå får 5 veckors semester.Det är inte ovanligt alls, men de som jobbar mån till fre berörs ju aldrig av det.Så om jag tar 4 semesterdagar tar de typ 5, eftersom jag jobbar 75% eller? Annars skulle ju den som jobbar 80% kunna ta över sex veckors semester per år när andra tar fem, eller?
    percis
  • Eleonor 792

Undrar oxå lite om semesterdagar...
    Jobar 7 dagar och 7 nätter per 4 veckors schema.
    Lönekontoret har räknat ut en kvot på1.11 så när vi tar semester natt
    dras 2 semesterdagar är det riktigt-
    Tack för svar

• Gladskit

Det är enligt de flesta kollektivavtal helt rätt att det dras 1,2 semesterdagar för dig Lady Tess och det kallas semesterkvot.

Det grundar sig i att semesterlagen egentligen inte talar om dagar utan avsikten är att en person med 25 semesterdagar ska kunna vara ledig fem veckor. Därför om du är schemalagd mindre än 5 dagar per vecka får du en kvot som gör att dina dagar räcker precis fem veckor.
    Säg att du bara jobbar två dagar per vecka, då kunde du annars vara ledig i drygt 12 veckor och det är inte avsikten med lagen.

De flesta lönesystem har den här beräkningen så att det sköts automatiskt. Men vill man räkna på det så tar man det normala antalet dagar i perioden genom det antal dagar man själv är schemalagd.
    Säg att på en fyraveckors period arbetar du 15 pass. Då tar du 20 (fyra veckor x fem dagar) genom 15 så får du en kvot. I det här fallet ska det dras 20/15 = 1,33 semesterdagar per uttagen dag.

• Gladskit
    Eleonor 792 skrev 2011-08-03 18:58:30 följande:
    Undrar oxå lite om semesterdagar...
    Jobar 7 dagar och 7 nätter per 4 veckors schema.
    Lönekontoret har räknat ut en kvot på1.11 så när vi tar semester natt
    dras 2 semesterdagar är det riktigt-
    Tack för svar
    I ditt fall skulle jag tro att det är någon slags avrundning som gör att det kan se ut som att det dras två, fast det egentligen är 1,11. Min man jobbar inom räddningstjänsten och har en ganska hög kvot (5 dagar + 5 nätter + 2 dygn per månad), och där blir varje dag två dagar men följande månad på hans lönespec ser man att dagarna rundats av rätt igen. Jag vet inte varför det blir så. Du kanske skulle höra med ditt lönekontor?
Svar på tråden Hur många semesterdagar dras när man jobbar deltid?