• LittleMissSunshine

Zink+acne, verkar inte funka, kan jag öka dosen???

Hejsan!!

Jag har under ca 2 månader ätit zinktillskott för att få bukt med min acne. Jag har väl rätt måttlig (ta i trä) acne, men kan få riktiga explotioner då jag knappt vill gå utanför dörren!! Jag började med en zinktablett om dagen á 15 mg, efter ett par veckor ökade jag till två tabletter. Jag tycker mig se en liiiiten förbättring, men skulle det skada ifall jag ökar dosen till tre?? Någon som vet?? Då skulle det bli 45 mg per dag...

Tacksam för svar=)

• Svar på tråden Zink+acne, verkar inte funka, kan jag öka dosen???
  • Dagg i gräset

Funkade inte på mig heller, ingen förbättring alls på mig. Åt dom i 2 månader.
    Igår började jag med Panto-3, efter att ha hört att hyn ska bli fin av dom tabletterna. Får se om det funkar.....

Tror inte du ska höja dosen. Googla på det så tror jag du får upp varför man inte ska göra det. Kommer inte ihåg men det fick iaf mig att inte höja.

• LittleMissSunshine

Okej, tack för svaret...Ska kolla upp det lite närmare. Pantotensyra är vitamin B5...Har även funderat på det,men upplever min hy som torr och det är främst till för fet hud...

• Dagg i gräset

Min hy är oxå åt det torrare hållet....
    B5 har jag testat och det funkade inte alls på mig. Fick ont i magen bara....

• LittleMissSunshine

Okej, nu förstår jag att Panto-3 är något annat. Ja det kanske kan fungera, vem vet. Jag va inne på hälsokosten och frågade om de inte hade något annat än zink som va bra för huden och de rekommenderade jättenattljusolja. Det skall även kunna kombineras med zink och då var ännu mer effektivare (läste jag någonstans)...Jättenattljusolja skall ju även dämpa pms besvär, och då kanske det även förhindrar de där hemska finnutbrotten innan mens?? någon som vet?

• Dagg i gräset

Har också hört talas om jättenattljusolja kombinerat med zink.
    En person här på FL vart bra av det....

• LittleMissSunshine

=) Kanske värt att prova det då, men blev så skraj då jag såg att det på någon sida stod om någon biverkning som var "odiagnostiserad epilepsi" troligen orsakad av alla fettsyror (?), förstår inte vad det betyder faktiskt...hum...vill gärna prova, men drog öronen åt mig lite...hum...

• Dagg i gräset

oj det låter ju inte bra. Man blir ju lite skeptisk till vad man stoppar i sig och vad konsekvenserna kan bli.

Ska ge Panto-3 en chans nu iaf, om inte det funkar så söker jag för det. Inget kul att ha acnehud när man är 32=)Visserligen inga bölder, men i ansiktet, hals, rygg och bröstkorg, små små finnar.

Har börjat smörja mig med a-creme vilket har gjort huden lite bättre. Alla småknottror jag hade pga min torra hy är borta.

• LittleMissSunshine

Okej, A-creme har jag funderat på men varit lite osäker. Så den ger alltså inte upphov till nya finnar och täpper till? Isåfall ska jag nog inhandla den. Vart kan man köpa den??

Ja, ge det en chans och rapportera tillbaka till mig=) Inte kul med finnar alltså, jag har börjat att tvätta mig med honung (!), ja, det kanske låter skumt, men har läst många tips om naturlig hudvård. Tycker faktiskt att honung gör huden slätare och mjukare. Det är även bakteriedödande!

• Dagg i gräset

Nej då det låter inte skumt i mina öron. Honung tvättar jag mig med oxå=)
    Du kan handla a-creme i en hälsokostaffär tror jag. Men jag handlar ifrån Bodystore. Om du vill läsa om den www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&funk=visa_artikel&artnr=A2263-1r
    A-cremen blandar jag med lite vatten så den inte blir så tjock. Täpper inte alls till porerna, mina porer har t om minskat. Men jag vet inte om det är a-cremens förtjänst eller aloe vera gel som ja använder innan. Ett tag fick jag för mig att den var för fet, men sen jag började blanda den med vatten så funkar det finfint
    Du kanske sett denna tråd?
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html

• LittleMissSunshine

Ja, jag har forskat lite kring det där med naturlig hudvård och är inne lite på dethär med OCM. Tänkte köpa ricin och solrosolja och börja om ett tag. Ska ge honungen en chans först. Skall även börja med ID mineralsmink har jag tänkt. Nu är jag trött på denna huden. Det får kosta vad det vill (fast jag är pank student)...Hum...Men skall absolut kolla upp A-cremen. Tack för tipset!

• Dagg i gräset

Jag har testat OCM, funkade sådär på mig, men jag använde kallpressad olivolja. Solrosolja kanske är bättre.
    Det som funkar bäst på min hy är jojobaolja. Smörja in i duschen och spola av sen...huden blir mjuk och len. Jag har milier under ögonen(små vita hårda prickar) t om dom börjar gå bort av jojoban. Annars så måste man ta nål för att få bort dom....

ID mineralsmink kliade på min hy...innehåller Bismuth som en del med känslig hy kan reagera på. Beställde lite gratisprover med mineralsmink från careoflena för att testa först(helt gratis, ingen frakt)....Vart så nöjd att jag beställde större burkar. Hon gav även en del tips till mig via mail Kanske kan va nått för dig? Ja menar gratis är alltid bra

Fan va less man är på den här huden...men man får komma ihåg att härda ut med varje metod i några månader. Kan ta så lång tid att se resultat

• Dagg i gräset

Här är careoflenas sida om du skulle vara intresserad. www.careoflena.se/

För att få gratisprover så skriver du ett mail till henne och beskriver din hy...så kan hon plocka ihop det smink som hon tror passar dig. Glöm inte att även skriva om du är ljus eller mörk...

Jag lägger in en bild i mitt galleri så kan du få se hur gratisproverna ser ut

• Dagg i gräset

Nädu letat som en tok efter bilden, men hittar den inte. Men man får en hel del prover...t om rouge skickar hon med kanske 5 styckna i olika färger.

• Pelink

Hej här är en till! Jag kan verkligen rekommendera id mineral smink, jag har beställt från tradera. Första gången köpte jag en liten burk för att prova vilken färg, sen kan man köpa en lite större. Kolla bara så det står i annonsen att sminket är nytt och i obruten förpackning. Inboxa mig om ni vill veta vilken säljare jag har köpt av där ifrån.
    Jag har nog annan hud typ eftersom jag har fet hud och blir glansig, men jag tycker att det bästa jag provat är receptfria Basiron från apoteket! Sen har jag provat omega 3 och 6, det hjälpte inte ett dugg. Lever med en vegan så jag har provat den kosten också för att se om jag blir bättre utan mjölk och kött, men nä ingen skillnad. Tror att det beror på stor del på hormoner, sen kan man bli lite hjälpt av att smörja, och en bra och normal kost.

• LittleMissSunshine

Nu har jag köpt A-creme på hälsokosten och precis smörjat in mig, känns jättebra=)
    Tog den före jojobaoljan som jag också tänkte på, men ska ge detta en chans först. Hon rekommenderade mig en annan sak som många har blivit hjälpta av. Kommer inte ihåg exakt vad det hette, men det var iallfall tabletter som hade något med bihonungsvax, eller något extrakt av honung. Det skall iallafall hjälpa mot hormonfinnar då dessa stabiliserar hormonerna. En liiiiten burk som va dyr, så den får jag köpa senare om inget annat funkar...

Jag tror helt klart att kosten spelar STOR roll. Större än vad man tror. Dock är jag även helt säker på att den lika mycket INTE behöver göra det. Helt individuellt alltså. Jag blir sämre när jag äter choklad, mjölkprodukter, starka kryddor I(kansk även citrusfrukter) och när jag stressar.

• LittleMissSunshine

Vill tillägga, ketchup är rena rama grogrunden för finnar!

Svar på tråden Zink+acne, verkar inte funka, kan jag öka dosen???